Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er eufp en affektiv lidelse ?

Anonymkode: 858c6...054

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den er ikke offisielt klassifisert som det, men det gir umiddelbart mening om du gjør det.

Affektive lidelser er i F3 i ICD-10

Eupf er klassifisert under personlighetsforstyrrelser på F60.

Skrevet

kan bipolar "følelsesmessig ustabilitet" forsveksles med denne, om man fjerner trekk som bruk av rusmidler, selvskading, promiskiøsitet, risikoadferd etc ?

Skrevet (endret)

Jeg tror at ved EUPF er svingningene overdrevne, men reaktive, altså på grunn av noe.

"Jeg gjorde det dårlig på eksamen. Det betyr at jeg er totalt ubrukelig til alt, egentlig er det ikke noe vits at noen så ubrukelige som meg tar opp plass på denne jorda. Jeg har forsøkt å fortelle det til omgivelsene, men ingen bryr seg. Ingen forstår meg. Alle sier bare at dette går over og at jeg skal skjerpe meg, men de skjønner ingenting"

"Venninna mi tok ikke telefonen da jeg ringte i sted. Det betyr at hun egentlig hater meg, og det burde jeg skjønt. Det er jo min skyld. Jeg er en dårlig venn, faktisk så er jeg dårlig til alt".

(jeg aner ikke om det er akkurat sånn det foregår, men det er altså en reaksjon på NOE. Men en dramatisering). Det er nok derfor lidelsen blir en del stigmatisert, man blir sett på som svak, dramatiserende, "emo", oppmerksomhetssøkende, osv. Men det jeg tror folk ikke ser, er at de som er rammet, lider genuint. De reagerer ikke som de gjør for å være manipulerende eller oppmerksomhetssøkende.

Ved bipolar/rapid cycling/RBD så er det bare som om hjernen hater deg, tror jeg. At man uten noen spesiell grunn ser ekstremt mørkt på verden, og ikke forstår hvorfor man skal være så nede som man er. Man leter ofte etter en grunn, og mange bruker masse tid i terapi på å "løse" ett eller annet problem som egentlig ikke er problemet i det hele tatt. Problemet er en biologisk skade. En sykdom. Det kan sikkert forsterkes av vanskelige livshendelser (det kan jo alle psykiske lidelser), men det er ikke den samme "overdrevne" responsen på normale ting.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

takk for innspill. jeg bryr meg egentlig ikke om hva som feiler meg, men hvilke medisiner som er relevante. men det vet jo selvsagt ikke dere så mye om                 :)

Skrevet

Jeg tror at ved EUPF er svingningene overdrevne, men reaktive, altså på grunn av noe.

"Jeg gjorde det dårlig på eksamen. Det betyr at jeg er totalt ubrukelig til alt, egentlig er det ikke noe vits at noen så ubrukelige som meg tar opp plass på denne jorda. Jeg har forsøkt å fortelle det til omgivelsene, men ingen bryr seg. Ingen forstår meg. Alle sier bare at dette går over og at jeg skal skjerpe meg, men de skjønner ingenting"

"Venninna mi tok ikke telefonen da jeg ringte i sted. Det betyr at hun egentlig hater meg, og det burde jeg skjønt. Det er jo min skyld. Jeg er en dårlig venn, faktisk så er jeg dårlig til alt".

(jeg aner ikke om det er akkurat sånn det foregår, men det er altså en reaksjon på NOE. Men en dramatisering). Det er nok derfor lidelsen blir en del stigmatisert, man blir sett på som svak, dramatiserende, "emo", oppmerksomhetssøkende, osv. Men det jeg tror folk ikke ser, er at de som er rammet, lider genuint. De reagerer ikke som de gjør for å være manipulerende eller oppmerksomhetssøkende.

Ved bipolar/rapid cycling/RBD så er det bare som om hjernen hater deg, tror jeg. At man uten noen spesiell grunn ser ekstremt mørkt på verden, og ikke forstår hvorfor man skal være så nede som man er. Man leter ofte etter en grunn, og mange bruker masse tid i terapi på å "løse" ett eller annet problem som egentlig ikke er problemet i det hele tatt. Problemet er en biologisk skade. En sykdom. Det kan sikkert forsterkes av vanskelige livshendelser (det kan jo alle psykiske lidelser), men det er ikke den samme "overdrevne" responsen på normale ting.

hm

jeg skjønner fortsatt ikke forskjellen på eupf og bipolar?

Jeg tror hvis diagnoser er så like så ikke rart det blir feilmedisinering

og både eupf og bipolat har jo samme medisinering.

Anonymkode: 075e6...9df

Skrevet

hm

er de så like da? jeg hadde hypomani i måneds før før det utviklet seg til mani med manisk psykose der jeg ble lagt inn for det.

det hadde jo ingen likhet med eupf,

Skrevet

AKKURAT sånn har jeg det. Jeg tolker alt (i hvertfall det meste) negativt.

Men så, altså, forskjellen mellom bipolar/rapid cycling og EUPF er at de med bipolar blir deprimerte uten grunn?

Mens de med EUPF blir deprimerte av småe ting, som andre enten hadde bare tenkt "jaja, jeg fikk en 3 på examen, det var ganske dumt, huff, men men, sånn var det med den saken", "venninnga mi tok ikke telefonen, jaja hun er sikkert bare opptatt, ringer sikkert igjen senere, eller kanskje hun er på do?"

Anonymkode: 50817...2a1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det siste var meget riktig og godt formulert.

Skrevet

Ja, men blir bipolare deprimerte helt uten grunn?

Isåfall så må jo jeg (med mindre jeg er bare deprimert( være EUPF. hmmm... det var rart

Skrevet

AKKURAT sånn har jeg det. Jeg tolker alt (i hvertfall det meste) negativt.

Men så, altså, forskjellen mellom bipolar/rapid cycling og EUPF er at de med bipolar blir deprimerte uten grunn?

Mens de med EUPF blir deprimerte av småe ting, som andre enten hadde bare tenkt "jaja, jeg fikk en 3 på examen, det var ganske dumt, huff, men men, sånn var det med den saken", "venninnga mi tok ikke telefonen, jaja hun er sikkert bare opptatt, ringer sikkert igjen senere, eller kanskje hun er på do?"

virkelig stoor forskjell, for omgivelsenen, bli deprimert med  grunn og uten grunn.??

Skrevet

Ja, men blir bipolare deprimerte helt uten grunn?

Isåfall så må jo jeg (med mindre jeg er bare deprimert( være EUPF. hmmm... det var rart

ja aå enkelt der det og det er du,

og det er kjempestooor forskjell på biplar og eupf

Skrevet

Første gang jeg ble deprimert ble det utløst av søvnmangel fordi jeg var på TG

de fleste ungdommene tålte å gå dager uten søvn men ikke jeg

Skrevet

TG ja det utløses ofte ved eupf og bipolar

Skrevet

Antar at du med TG mener nerdesamlingen i Vikingskipet?

Var der selv en gang. Jeg ble mest irritert fordi folk satt på do og onanerte høylytt og at folk avsto fra å dusje. Litt ekkelt. Men absolutt en opplevelse.

Dessuten fikk jeg tilsnakk av politiet for å deale red bull (som var ulovlig i Norge den gang)

Skrevet

Hva med svingninger både med og uten grunn? 

Jeg reagerer på skillet mellom BP2 og EUPF  at dersom hver episode har vart så og så mange dager er det sannsynligvis BP2 og man er helt uten skyld i sin tilstand.  Men hvis skiftningene er oftere så er det mest sannsynlig EUPF og man er nærmest skyld i lidelelsen selv, for man er jo umoden og må bare lære å ta seg sammen. Så enkelt tror jeg ikke det er.  At varigheten på episodene skal ha så stor betydning for om en nærmest er skyldfri i sin lidelse, eller om at her er det kun snakk om å lære seg å ta seg sammen. Jeg tror noe kan være mer genetisk og andre ting kan være mer påvirket av andre ting. Men om det er så enten eller på de forskjellige lidelser tviler jeg på.  Spesielt med disse to diagnosene.  Disse skillene har alltid forundret meg, og jeg lurer på hva fremtidens forskning på området kommer frem til.

Jeg vet det er mulig å ha begge diagnosene.  Vil det si at de langvarige skiftningene mine er BP2  og jeg kan ikke noe for de. Og de raske er trekk av EUPF og at jeg i disse mer sårbare periodene er mer umoden og jeg må lære å ta meg sammen? Diagnosen min er BP2.

Anonymkode: 45591...5c9

Skrevet

hm

jeg tror forskjellen er at ved EUPF er medisinering et tillegg til terapi, og ved BP er terapi et tillegg til medisinering. 

Det er nok en viss forskjell. Tror alle deprimerte kan bli veldig personlige og nærtakende, men ved EUPF kan du ha en fin dag helt til en liten ting skjer, og deretter gå i kjelleren.

Skrevet

er de så like da? jeg hadde hypomani i måneds før før det utviklet seg til mani med manisk psykose der jeg ble lagt inn for det.

det hadde jo ingen likhet med eupf,

Jeg tror du må skille mellom lett hypomani med raske svingninger, og manisk psykose. Når lidelsene går i hver sin retning er det stor forskjell på.  Men når du nærmer deg grensetilstandene er nok ikke forskjellen så stor.

Skrevet

Når en i perioder har både overdrevne reaksjoner og reagerer uten grunn.  Andre perioder takler alt mye bedre.  Hva er det da? 

Skrevet

Signs and symptoms

Borderline personality disorder may be characterized by one or more of the following signs and symptoms:

• Splitting
  • Chaos in relationships
  • Markedly disturbed sense of identity
  • Intense or uncontrollable emotional triggers
  • Unstable interpersonal relationships and self-esteem
  • Concerns about abandonment
  • Self-damaging behavior
  • Impulsivity
  • Frequently accompanied by depression, anxiety, anger, substance abuse or rage

The most distinguishing symptoms of BPD are marked sensitivity to rejection, negative criticism, and thoughts and fears of possible abandonment.[11] Overall, the features of BPD include unusually intense sensitivity in relationships with others, difficulty regulating emotions, and impulsivity. Other symptoms may include feeling unsure of one's personal identity and values, having paranoid thoughts when feeling stressed, and severe dissociation.[11]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...