Gå til innhold

Generisk bytte Fluoxetin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jeg sikkert ikke skal synse og gruble så mye, men etter innlegget lenger ned her, må jeg bare høre.

Jeg økte til 60mg Fluoxetin Sandoz og Ratiopharm - 40mg F.S og 20mg F.R. Jeg sto på disse to typene i en mnd og formen var god etter 14 dager. 14 dager etter at jeg fikk 60mg Fluoxetin Sandoz falt jeg i stemning. Og holdt meg der siden...

Kan det være en sammenheng her, eller er jeg helt på jordet ???

Skrevet

Rettelse...

Det var nærmere tre uker etter endringa fra Fluoxetin Ratiopharm til Fluoxetin Sandoz...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja det kan være en sammenheng.

Skrevet

Hei, takk for svar!

Da skal jeg bestille legetime og få riktig medisin for dette er ikke noe behagelig...

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppdatering...jeg skal få Fontex, men det tar tid før den komme I multidose...

Jeg har bedt om resept utenom, sånn at jeg får starta med den raskest mulig, men vet ikke om fastlegen går med på det. Orker ikke vente 2 uker ekstra før jeg får den trur jeg, det tar jo nesten 3 uker før jeg merker endringa...5 uker å vente er lenge synes jeg...jeg har jo "smakt på det gode liv"...vil tilbake dit...

Håpe håpe...

Skrevet

Vet jeg sikkert ikke skal synse og gruble så mye, men etter innlegget lenger ned her, må jeg bare høre.

Jeg økte til 60mg Fluoxetin Sandoz og Ratiopharm - 40mg F.S og 20mg F.R. Jeg sto på disse to typene i en mnd og formen var god etter 14 dager. 14 dager etter at jeg fikk 60mg Fluoxetin Sandoz falt jeg i stemning. Og holdt meg der siden...

kan jeg spørre, gikk to på både fluoxetin rathiparm OG fluoxetin sanodz samtidig? :unsure:

Anonymkode: e43d4...3e9

Skrevet

Ja, gikk på Fluoxetin Sandoz 40mg og Fluoxetin Ratiopharm 20mg samtidig...

Fastlegen har ikke skrivd noe resept enda,  men det kan jo sikkert ta litt tid...trur jeg må beregne ett par dager fra bestilling av resept til det kommer opp...

Beautiful_Creatures
Skrevet

Huff, håper dette ordner seg for deg snart. En jeg kjenner har oppleve omtrent det samme med fluoxetin. Selv merker jeg stor forskjell på synonympreparatene til zoloft. 

Skrevet

Ja, gikk på Fluoxetin Sandoz 40mg og Fluoxetin Ratiopharm 20mg samtidig...

Fastlegen har ikke skrivd noe resept enda,  men det kan jo sikkert ta litt tid...trur jeg må beregne ett par dager fra bestilling av resept til det kommer opp...

Hva? hvorfor gjorde du det? Hva er forskjellen på dem to?

Mener du at sandoz har dårligere effekt enn rathioparm? ble du verre

Jeg har nemlig nettopp fått sandoz (dem hadde ikke rahiparm på apoteket lenger) så derfor jeg lurer.. :)

Skrevet

Grunnen til at jeg sto på de to var at F.Sandoz ble medisinen I multidose og Ratiopharm fikk jeg på resept utenom multidose fram til apoteket klarte få 60mg I multidosen. 

For de fleste er det vel kanskje ikke store endringa på de to, men for meg ble det for stor forskjell til at jeg kan godta det. Men for alt jeg vet, kan det være en av svingningene mine og ikke medisinen som endra meg, det finner jeg ut når jeg får Fontex originalpreparatet. 

Håper du ikke merker forskjell...

Skrevet

Grunnen til at jeg sto på de to var at F.Sandoz ble medisinen I multidose og Ratiopharm fikk jeg på resept utenom multidose fram til apoteket klarte få 60mg I multidosen. 

For de fleste er det vel kanskje ikke store endringa på de to, men for meg ble det for stor forskjell til at jeg kan godta det. Men for alt jeg vet, kan det være en av svingningene mine og ikke medisinen som endra meg, det finner jeg ut når jeg får Fontex originalpreparatet. 

Håper du ikke merker forskjell...

ok, er fluoxetin lily orginalen?

Skrevet

ok, er fluoxetin lily orginalen?

Fontex (Lilly) er originalen ja

Skrevet

Fontex (Lilly) er originalen ja

ok. Er den bedre enn rathiparm?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Tviler på at den er bedre enn Ratiopharm.

Nå er jeg på dag 10 på Fontex, har foreløpig bivirkning i form av uro i kroppen, rastløs, men nedstemt/deppa. Så nå har jeg energi til å gjøre noe med livet, men ikke motivasjonen til å se poenget med det...

Jeg har fortsatt å gå på jobb, være med på turer i regi av dps, møte oppflg.tj og de på dps, ressursgruppe rett etter jobb, møte støttekontakten. Med andre ord, jeg har levd som om jeg skulle orka og synes det er fint med alle avtaler. Det har vært et ork/slit, men jeg har gjennomført det. Nå må jeg bare komme meg dit at jeg kan begynne hos fysioterapeut igjen. Hvis formen holder seg/blir bedre, kan jeg ringe neste uke og spørre om de har ledig kapasitet.

Idag føler jeg meg i litt bedre form igjen, så kjennes ut til at dette kan bli rett :D

Endret av Psykojenta
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg stått på Fontex 60mg ei stund og det er helt klart forskjell på virkninga av disse medisinene.

Jeg har det bra - gode og dårlige dager UTEN selvmordstanker/planer. Uten masse kaos. Det svinger, men i mer normalt tempo. Jeg kan fortsatt bli utslått av enkelte personer, men jeg kommer meg mye raskere tilbake til "normalen".

Dessverre skal LIS-legen som hjelper meg med kognitiv terapi slutte i midten av Desember...og da vil det ikke bli noe tilbud til meg etterpå...Nå som jeg føler jeg får noe igjen for den jobbinga med KT. Jeg får bruke tida som er igjen ordentlig godt, og håpe at innen den tid har de funnet noen som kan ta over etter legen. For det er akkurat Kognitiv Terapi jeg trenger for å komme meg videre i livet. Se at jeg ikke bare gjør feil, at jeg overreagerer på en del ting, at jeg er god nok, at jeg er verdt å kaste bort tida på..

Jeg ser frem til ny hverdag, en hverdag hvor jeg føler meg verdsatt igjen, en hverdag der jeg blir sett og hørt..har ikke turt å ta kontakt med fysio enda, tenker jeg diskuterer det med fastlegen på onsdag..om nødvendigheten ol. etter operasjon...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...