Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Skrevet 11. oktober 2015 Min far har hatt et delir og dette ble endelig fastslått i dag.Da har faren min ligget på sykehus i 1,5 uke med feilbehandling. Vi fikk tilbakemeldinger som ikke var til å tro og selv om vi protesterte og sa . Nei, dette er ikke riktig. Dette er ikke faren vår, så fortsatte sykehuset og stå på sitt og ga oss de samme tilbakemeldingene gjentatte ganger og det er fryktelig frustrerende å ikke bli hørt på. Han ble til slutt oversendt til psykiatrisk avdeling av sykehuset fordi han var en krevende pasient med aggresjon og med begynnende demens, og i dag ringte endelig en vettug overlege fra psykiatrien.Han sa :- Faren din har ingenting her å gjøre. Han har hatt et delir pga av sin veldig fysiske svekkede helse. ( Alvorlig hjertesvikt, venter på operasjon og nylig hatt lungebetennelse samt underernæring ) - Det er ikke ofte vi får inn pasienter av dette kaliberet , men det er veldig morsomt når det først skjer.Da var pappa kommet tilbake til sitt spøkefulle humør, vitset og tøyset.Men det som er er at den fysiske helsa er ytteligere svekket etter tiden på sykehuset. Han ser nå ut som en avmagret kreftpasient og så kraftløs at han må fraktes rundt i rullestol. Operasjonen må kanskje utsettes også pga av vekttapet og deliret.Overlegen på psykiatrisk anbefalte oss å klage til Helsetilsynet. Er det noe vits i dette. Kommer det noe ut av det ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. oktober 2015 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg tror ikke det kommer noe ut av det. Delir er en vanskelig diagnose å stille, og det er ikke uvanlig at det kan ta litt tid. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Ok, men jeg synes det som er det mest frustrende er at de har latt det skje at han har blitt enda magrere og jeg har mast om at de må passe på at han får i seg næring og sagt at de burde begynne med sonde. At han ha vært innom psykiatrien er greit nok. I dag for eksempel var vi flere timer på sykehus og ikke en gang ble han tilbudt mat og drikke. Det var det jeg og broren min som sørget for at han fikk ved å handle i kantina.Men ok, hvis du mener at det ikke er noe vits i, så orker jeg ikke å bruke energi på det. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Hva er delir?Google delirium 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Og så synes jeg det er veldig rart at de står fast på begynnende demens dag etter dag når hele familien nekter og sier bestemt: NEI, dette er ikke begynnende demens. Ikke snakk om ! Det ville vi ha merket. Det er ikke noe som skjer over natten. 0 Siter
Trine Skrevet 11. oktober 2015 Skrevet 11. oktober 2015 Og så synes jeg det er veldig rart at de står fast på begynnende demens dag etter dag når hele familien nekter og sier bestemt: NEI, dette er ikke begynnende demens. Ikke snakk om ! Det ville vi ha merket. Det er ikke noe som skjer over natten.Jeg mener dere burde klage. Selv om dere sikkert ikke oppnår noe med det så vil jo aldri ting bli bedre dersom ingen gidder klage på dårlig/feil behandling. Om man lager så havner det ihvertfall, forhåpentligvis, i et register. 0 Siter
frosken Skrevet 11. oktober 2015 Skrevet 11. oktober 2015 Ok, men jeg synes det som er det mest frustrende er at de har latt det skje at han har blitt enda magrere og jeg har mast om at de må passe på at han får i seg næring og sagt at de burde begynne med sonde. At han ha vært innom psykiatrien er greit nok. I dag for eksempel var vi flere timer på sykehus og ikke en gang ble han tilbudt mat og drikke. Det var det jeg og broren min som sørget for at han fikk ved å handle i kantina.Men ok, hvis du mener at det ikke er noe vits i, så orker jeg ikke å bruke energi på det.Dessverre så er det ikke uvanlig at dårlige pasienter behandles slik. Jeg har vært vitne til at det har tatt 20 timer å komme seg gjennom mottakelsen, - og i mottakelsen har de ikke mat tilgjengelig - så uten hjelp fra pårørende vil mange pasienter bli liggende mange timer uten tilbud om mat. Det er heller ikke uvanlig at det ikke foregår noen "helhetlig" behandling av innlagte pasienter. Det er utrolig frustrerende og burde selvfølgelig ikke være slik, men det er ikke så ofte optimal ivaretakelse foregår. Jeg tror dere vinner mest på å vende blikket fremover og sørge for at han får best mulig hjelp fremover. Når det gjelder ernæring, så kan det være lurt å supplere med konsentrert næring som f.eks. Calogen. Fås kjøpt uten resept på apoteket. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Jeg mener dere burde klage. Selv om dere sikkert ikke oppnår noe med det så vil jo aldri ting bli bedre dersom ingen gidder klage på dårlig/feil behandling. Om man lager så havner det ihvertfall, forhåpentligvis, i et register. Får se hva jeg gjør når jeg selv får energi igjen . Litt sliten nå, men mest av alt lettet over endelig å bli hørt på og at pappa ser ut til å vende tilbake til seg selv, samt at han er innstilt på å spise, selv om det fremover komme til å gå mest i supper, biola youguhrter og myk mat. Han orker ikke noe annet foreløpig. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Dessverre så er det ikke uvanlig at dårlige pasienter behandles slik. Jeg har vært vitne til at det har tatt 20 timer å komme seg gjennom mottakelsen, - og i mottakelsen har de ikke mat tilgjengelig - så uten hjelp fra pårørende vil mange pasienter bli liggende mange timer uten tilbud om mat. Det er heller ikke uvanlig at det ikke foregår noen "helhetlig" behandling av innlagte pasienter. Det er utrolig frustrerende og burde selvfølgelig ikke være slik, men det er ikke så ofte optimal ivaretakelse foregår. Jeg tror dere vinner mest på å vende blikket fremover og sørge for at han får best mulig hjelp fremover. Når det gjelder ernæring, så kan det være lurt å supplere med konsentrert næring som f.eks. Calogen. Fås kjøpt uten resept på apoteket. Skal ikke skrive er her nå, men sender deg melding i morgen. Må sove nå kjenner jeg Tusen takk for at du fikk meg til å skjønne at dette var et delir. Det var du som satte meg på tanken. Jeg hadde aldri hørt om det, jeg bare visste at det ikke var altzheimer. 0 Siter
Trine Skrevet 12. oktober 2015 Skrevet 12. oktober 2015 Får se hva jeg gjør når jeg selv får energi igjen . Litt sliten nå, men mest av alt lettet over endelig å bli hørt på og at pappa ser ut til å vende tilbake til seg selv, samt at han er innstilt på å spise, selv om det fremover komme til å gå mest i supper, biola youguhrter og myk mat. Han orker ikke noe annet foreløpig. Ikke så rart du er sliten nå. Godt han omsider får hjelp. Lykke til videre ihvertfall. Både med far og sønn 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.