Gå til innhold

asperger!?


mxxmas

Anbefalte innlegg

hvis man klikker mongo i raseri når man er manisk, er dette atypisk og tegn for at man har asperger?

jeg spørr fordi legen min på dps vil gi henvise meg til en nevropsykologisk undersøkelse så da tror jeg hun tror jeg har asperger eller noe 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    17

  • Madelenemie

    14

  • FGT

    7

  • Blomsterfluen

    6

hvis man klikker mongo i raseri når man er manisk, er dette atypisk og tegn for at man har asperger?

 

Nei!

Anonymkode: 5e0ee...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis autismeprognosen for 2016 slår til, vil 99% av dolerne ha asperger, eller være i utredning for dette ;)

 

Dette var en spøk, men du verden som den diagnosen er i vinden. Ikke noe galt med det altså, men snart er jo alle mennesker auister...

 

Hadde jeg treft på den rette psykiateren, så kunne jeg sikkert hatt eller i det minste blitt utredet for det selv. Jeg har særinteresser (check), jeg er ekstremt innadvent (check), jeg hadde få venner (check), nå har jeg ingen. Jeg har dårlig øyekontakt med enkelte.. OSV...

Anonymkode: 9a251...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis autismeprognosen for 2016 slår til, vil 99% av dolerne ha asperger, eller være i utredning for dette ;)

 

Dette var en spøk, men du verden som den diagnosen er i vinden. Ikke noe galt med det altså, men snart er jo alle mennesker auister...

 

Hadde jeg treft på den rette psykiateren, så kunne jeg sikkert hatt eller i det minste blitt utredet for det selv. Jeg har særinteresser (check), jeg er ekstremt innadvent (check), jeg hadde få venner (check), nå har jeg ingen. Jeg har dårlig øyekontakt med enkelte.. OSV...

Anonymkode: 9a251...91f

Men ellers står det bra til?

Anonymkode: 40002...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man klikker mongo i raseri når man er manisk, er dette atypisk og tegn for at man har asperger?

jeg spørr fordi legen min på dps vil gi henvise meg til en nevropsykologisk undersøkelse så da tror jeg hun tror jeg har asperger eller noe 

 

Asperger er langt fra eneste grunnen til at man tar en nevropsykologisk undersøkelse. Dersom du klikker mongo så er det vel kanskje heller adhd hun mistenker? Jeg vet ikke, men virker ikke som det er mye autistisk ved deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis man klikker mongo i raseri når man er manisk, er dette atypisk og tegn for at man har asperger?

jeg spørr fordi legen min på dps vil gi henvise meg til en nevropsykologisk undersøkelse så da tror jeg hun tror jeg har asperger eller noe 

 

Hei!

Jeg tror nok Trine har rett. Også tror jeg majoriteten av mennesker med asperger i vertfall heller er roligere enn gjennomsnittet (min erfaring bare). En av grunnene til at jeg trives i asperger gruppen tidvis, og ikke slutter helt, er at det er rolig der, og ingen blir høyrøstede, banner eller avbryter. Det  går litt saktere på en måte....Det er en jente som gråter mye, men hun gråter stille, det er ikke irriterende lyd, men jeg blir urolig, fordi hun har det vondt, også kan jeg ikke hjelpe henne. Når jeg ble lei meg en gang, så lederen dette, selv om jeg ikke gråt, hun ville gi meg en klem, men heldigvis sa hun det med ord, også kunne jeg si "ok bare klem", da klemte hun meg. (jeg tror ofte andre har større behov for å klemme meg, enn jeg har for klemmen, for det er de som kommer på at jeg trenger en klem, ikke jeg)

Men nevropsykologiske utredninger kan altså bety noe annet enn austismespekterforstyrrelse. Jeg vet ikke om de med adhd er så hissige, men jeg var en gang i en adhd-gruppe, ble med noen en gang, og det gikk ikke bra, jeg ble kjempesliten, for der gikk det fortere enn jeg taklet/temaene endret seg kjempefort, jeg rakk ikke tenke. Vi har en BPA nå, hun har adhd, det merker jeg ingenting av, hun er kjempesnill , flink, hjelpsom, ærlig og arbeidssom. Vi er blitt glad i hverandre, gjensidig. Hun tror hun er ustabil, fordi hun har glemt at hun skal noe enkelte dager, bare jeg får beskjed, så går det helt fint, og jeg setter pris på at hun sier som det er alltid, at hun har glemt og roter og beklager dette. Jeg har aldri sett henne sint, hun virker veldig avbalansert og rolig. Jeg syns det var fint en dag da hun sa til meg hun hadde adhd og skulle til psykiater, det er ikke så ofte jeg møter mennesker som sier de går til psykiater:-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man klikker mongo i raseri når man er manisk, er dette atypisk og tegn for at man har asperger?

jeg spørr fordi legen min på dps vil gi henvise meg til en nevropsykologisk undersøkelse så da tror jeg hun tror jeg har asperger eller noe 

 

Har ingen ting med AS å gjøre, selv om stress kan fører til litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror nok Trine har rett. Også tror jeg majoriteten av mennesker med asperger i vertfall heller er roligere enn gjennomsnittet (min erfaring bare). En av grunnene til at jeg trives i asperger gruppen tidvis, og ikke slutter helt, er at det er rolig der, og ingen blir høyrøstede, banner eller avbryter. Det  går litt saktere på en måte....Det er en jente som gråter mye, men hun gråter stille, det er ikke irriterende lyd, men jeg blir urolig, fordi hun har det vondt, også kan jeg ikke hjelpe henne. Når jeg ble lei meg en gang, så lederen dette, selv om jeg ikke gråt, hun ville gi meg en klem, men heldigvis sa hun det med ord, også kunne jeg si "ok bare klem", da klemte hun meg. (jeg tror ofte andre har større behov for å klemme meg, enn jeg har for klemmen, for det er de som kommer på at jeg trenger en klem, ikke jeg)

Men nevropsykologiske utredninger kan altså bety noe annet enn austismespekterforstyrrelse. Jeg vet ikke om de med adhd er så hissige, men jeg var en gang i en adhd-gruppe, ble med noen en gang, og det gikk ikke bra, jeg ble kjempesliten, for der gikk det fortere enn jeg taklet/temaene endret seg kjempefort, jeg rakk ikke tenke. Vi har en BPA nå, hun har adhd, det merker jeg ingenting av, hun er kjempesnill , flink, hjelpsom, ærlig og arbeidssom. Vi er blitt glad i hverandre, gjensidig. Hun tror hun er ustabil, fordi hun har glemt at hun skal noe enkelte dager, bare jeg får beskjed, så går det helt fint, og jeg setter pris på at hun sier som det er alltid, at hun har glemt og roter og beklager dette. Jeg har aldri sett henne sint, hun virker veldig avbalansert og rolig. Jeg syns det var fint en dag da hun sa til meg hun hadde adhd og skulle til psykiater, det er ikke så ofte jeg møter mennesker som sier de går til psykiater:-) 

 

Trine har alltid rett!!!!! (hahaha...det var skikkelig fleip, sånn om du ikke forsto det :P) ADHD kan gjøre utslag på så mange forskjellige måter. Noen er stille og tilbaketrukne, men har gjerne et kaos av tanker oppi hodet, mentalt hyperaktive. Noen er fysisk hyperaktive og så lenge de får lov til å bruke kroppen så oppfører de seg ellers ganske normalt. Noen er sosialt hyperaktive, de føler de må ha folk rundt seg hele tiden og skravla er ustoppelig. Jeg vet ikke helt, men ut ifra hva jeg har lest så virker det som at de med adhd på en måte har nervene veldig langt ute, oppfatter mye og reagerer på mye. Man er veldig følsom. Mens en med asperger er mer stabil i sin væremåte. Kanskje litt sånn som vekselstrøm og likestrøm. Adhd er vekselstrøm og asperger er likestrøm. Nei, nå babler jeg fælt. Jeg vet ikke jeg. Bare lager meg noen teorier for å prøve å forstå :P Ihvertfall så er det vel sånn at en med adhd er distre og vimsete mens en med asperger har stålkontroll?

Men så bra at du har fått en BPA som du kommer godt over ens med. Det var hyggelig å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig rolig til vanlig

 

vil ikke ha aspergers!

Har du noen andre symtpomer bortsett fra raserianfall som kan være forenlig med asperger da? (raserianfall har forøvrig ikke noe med AS å gjøre bare så det er sagt)

Anonymkode: fe532...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis autismeprognosen for 2016 slår til, vil 99% av dolerne ha asperger, eller være i utredning for dette ;)

 

Dette var en spøk, men du verden som den diagnosen er i vinden. Ikke noe galt med det altså, men snart er jo alle mennesker auister...

 

Hadde jeg treft på den rette psykiateren, så kunne jeg sikkert hatt eller i det minste blitt utredet for det selv. Jeg har særinteresser (check), jeg er ekstremt innadvent (check), jeg hadde få venner (check), nå har jeg ingen. Jeg har dårlig øyekontakt med enkelte.. OSV...

Anonymkode: 9a251...91f

Dårlig øyekontakt har ikke heller noe med AS og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig øyekontakt har ikke heller noe med AS og gjøre.

Problemer med "normal" øyekontakt har i høyeste grad noe med AS å gjøre.

Anonymkode: 5e0ee...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dårlig øyekontakt med psykiatriske leger pga situasjonen 

Forsto ikke helt hva du mente der, men forstyrret øyekontakt  har mer med psykologiske en det nevrologiske.  

Problemer med "normal" øyekontakt har i høyeste grad noe med AS å gjøre.

Anonymkode: 5e0ee...f6d

Problemer med "normal" øyekontakt har i høyeste grad noe med AS å gjøre.

Anonymkode: 5e0ee...f6d

har dårlig øyekontakt med psykiatriske leger pga situasjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dårlig øyekontakt med psykiatriske leger pga situasjonen 

Ja nå skjønte jeg deg. det var jo ikke et spørsmål du hadde men en erfaring. Ja det er situasjonspreget, pga. være sliten , utilpass, stresset, mister kontakte med seg selv. Trivsel  og god selvfølelse er et nøkkelord for god å få god kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.

Ja nå skjønte jeg deg. det var jo ikke et spørsmål du hadde men en erfaring. Ja det er situasjonspreget, pga. være sliten , utilpass, stresset, mister kontakte med seg selv. Trivsel  og god selvfølelse er et nøkkelord for god å få god kontakt

Jeg har aldri god øyekontakt, uansett hvor god selvfølelsen eller trivselen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke autist, men jeg har autistiske trekk. Ligner asperger på autisme i schizofreni? Eller er det veldig forskjell. Det er nemlig en del av schizofrenidiagnosen, en del av de negative symptomene på schizofreni. De 4 Aene.

Anonymkode: 9a251...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...