Gå til innhold

Klarer ikke stoppe med Venlaflaxin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare høre igjen... Men nå har jeg forsøkt å trappe ned Venlaflaxin i 2 uker, men får så utrolig "støt" i hodet, og blir uvel i hele kroppen. Jeg har brukt den laveste dose (37,5 mg), og ser ikke at jeg kan dele de i to, da dette er depot-tablett. Hva kan jeg gjøre for å få til å slutte? Forstår at det kun er ubehagelig og ikke farlig, men jeg blir såpass dårlig at jeg ikke klarer å gå på jobb, noe som er dumt.

Har du noen råd? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Ta denne dosen i 2-3 mnd. Prøv deretter å slutte. Evt kan du gå via Fonex

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Okei. Er det vanlig å ta det over så lang tid? Kjenner jeg blir litt irritert når fastlegen sier 14 dager, når det er så stor avvik i forhold til hva du anbefaler.. 

Anonymkode: cd0ff...4be

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må ha skrevet mange hundre ganger her på DOL at nedtrapping av AD skal skje over 3 måneder.

Skrevet

I valget mellom å høre på en fastlege og en spesialist i psykiatri, så vet jeg hva jeg ville valgt når det gjelder fagområdet psykiatri i alle fall.

Fastlegen sier trolig det han gjør fordi det står 1-2 uker i Felleskatalogen. 

Jeg tenker at det vel ikke er noe å stresse med å slutte med 37,5 mg Efexor? Det er jo uansett en minimal dose, som jo kan beskytte litt mot angst og depresjon. Om du så måtte tatt denne dosen resten av livet, så ville ingen skade skjedd.

Som jeg skrev i en annen tråd, så er det litt "russisk rulett" med fastleger. Du kan finne en fastlege som har god peiling på psykiatri, og du kan finne en som er totalt ubrukelig på dette fagområdet. Leger har, som andre mennesker, sine interessefelter. 

Skrevet

I valget mellom å høre på en fastlege og en spesialist i psykiatri, så vet jeg hva jeg ville valgt når det gjelder fagområdet psykiatri i alle fall.

Fastlegen sier trolig det han gjør fordi det står 1-2 uker i Felleskatalogen. 

Jeg tenker at det vel ikke er noe å stresse med å slutte med 37,5 mg Efexor? Det er jo uansett en minimal dose, som jo kan beskytte litt mot angst og depresjon. Om du så måtte tatt denne dosen resten av livet, så ville ingen skade skjedd

Jeg tenker det er unødvendig å ta medisiner en ikke trenger.😈

Anonymkode: 245e2...564

Skrevet

Jeg må ha skrevet mange hundre ganger her på DOL at nedtrapping av AD skal skje over 3 måneder.

Det er bra, men jeg er ikke så ofte inne på forumet at jeg har fått med meg at du har skrevet det mange hundre ganger... Misforstå meg rett, det var ikke noe kritikk til deg, men heller til fastleger som avviker svaret så mye fra psykiatrikere innenfor det fagfeltet, det var bare et tankekors. 

For min del har det ikke noe å si om jeg må bruke mange mnd på nedtrappingen, men når man får høre at man skal bruke 14 dager - 1 mnd er man på en måte innstilt på det.

Jeg hadde mild til moderat depresjon, og ut i fra det jeg har sett av forskning skal 1 år på AD være nok, når man føler seg frisk. Derimot er jeg utrolig glad jeg begynte på de, for uten dem tror jeg ikke at jeg hadde "funnet" tilbake til meg selv.

Skrevet

Jeg har forresten gått på 37,5 mg i 1 mnd, og 75 mg i 10 mnd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...