Janus30 Skrevet 12. oktober 2015 Skrevet 12. oktober 2015 For å få flest mulig svar prøver jeg å liste opp noen spørsmål du kan svare ja eller nei på. Jeg har BP2 hvor hovedproblemet er nedturene. Jeg har nevnt Wellbutrin for legen og han anbefaler medisinen. Jeg har imidlertid ikke time før om 6 uker. Bruker Lamictal fra før.1 Det er viktig for meg å kunne ta noen øl med gutta. Er regelen å avstå totalt fra alkohol på denne medisinen?2 Kan behandlingen med Wellbutrin settes i gang når jeg er nogen lunde i stabil fase?3 Jeg har vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet fra før, og dette har blitt verre av Lamictal. Kan Wellbutrin gjøre dette bedre?4 Hjelper Wellbutrin mot tiltaksløshet og manglende initiativ og motivasjon?5 Har den en bedre track record mtp bivirkninger enn SSRI generelt?Andre folk som har prøvd medikamentet kan gjerne skrive om sine erfaringer. 0 Siter
ISW Skrevet 12. oktober 2015 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Jeg er verken NHD eller har prøvd Wellbutrin. Men jeg tar likevel sjansen på å komme med noen innspill:1. Nei, det tror jeg ikke. Medisiner man i hovedsak skal avstå fra alkohol med, er sentraldempende medisiner, siden alkohol også er dempende og man får en additiv eller synergisk effekt. Eksempelvis benzo/benzolignende medisiner og opiater. Noen fraråder også større mengder alkohol sammen med dempende antihistaminer. Wellbutrin er jo stimulerende. Likevel ville jeg vært veldig forsiktig med å drikke store mengder alkohol (=drikke deg drita). Det er ikke så lurt sammen med psykiske lidelser generelt (impulskontroll, utagering, osv. hvis man sliter med det) og i alle fall ikke når man tar medisiner hvor man ikke helt kjenner effekten. Noen øl med gutta går sikkert bra, men prøv deg fram. Ikke drikk mange øl første gangen. I verste fall havner du i klammeri med politiet fordi du blir aggressiv, og det er ikke bra.2. Det vet jeg ikke. 3. Det er absolutt ikke utenkelig. Stimulerende midler gjør deg jo mer fokusert. 4. Ja, det er meningen.5. Det er vanskelig å svare på. Wellbutrin er et helt annet medikament enn SSRIene er, som også gjør at bivirkningene blir annerledes. Som stimulerende middel kan Wellbutrin gi bivirkninger som økt puls/hjertebank og blodtrykk, angst, opphisselse, dårlig søvn og nedsatt matlyst. Disse er sjeldnere med SSRI. Kvalme og mageproblemer kan du få av begge deler i starten. Du slipper imidlertid "avflatetheten" man gjerne kan få av SSRI. Endret 12. oktober 2015 av issomethingwrong 1 Siter
Janus30 Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Skrevet 12. oktober 2015 Jeg er verken NHD eller har prøvd Wellbutrin. Men jeg tar likevel sjansen på å komme med noen innspill:1. Nei, det tror jeg ikke. Medisiner man i hovedsak skal avstå fra alkohol med, er sentraldempende medisiner, siden alkohol også er dempende og man får en additiv eller synergisk effekt. Eksempelvis benzo/benzolignende medisiner og opiater. Noen fraråder også større mengder alkohol sammen med dempende antihistaminer. Wellbutrin er jo stimulerende. Likevel ville jeg vært veldig forsiktig med å drikke store mengder alkohol (=drikke deg drita). Det er ikke så lurt sammen med psykiske lidelser generelt (impulskontroll, utagering, osv. hvis man sliter med det) og i alle fall ikke når man tar medisiner hvor man ikke helt kjenner effekten. Noen øl med gutta går sikkert bra, men prøv deg fram. Ikke drikk mange øl første gangen. I verste fall havner du i klammeri med politiet fordi du blir aggressiv, og det er ikke bra.2. Det vet jeg ikke. 3. Det er absolutt ikke utenkelig. Stimulerende midler gjør deg jo mer fokusert. 4. Ja, det er meningen.5. Det er vanskelig å svare på. Wellbutrin er et helt annet medikament enn SSRIene er, som også gjør at bivirkningene blir annerledes. Som stimulerende middel kan Wellbutrin gi bivirkninger som økt puls/hjertebank og blodtrykk, angst, opphisselse, dårlig søvn og nedsatt matlyst. Disse er sjeldnere med SSRI. Kvalme og mageproblemer kan du få av begge deler i starten. Du slipper imidlertid "avflatetheten" man gjerne kan få av SSRI.Gode svar som alltid fra deg. Har lest at Wellbutrin i noen tilfeller brukes i behandling av ADHD, så det gir meg litt håp mtp konsentrasjon og oppmerksomhet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 Skrevet 13. oktober 2015 Wellbutrin funket på giddaløsheten min. Anonymkode: a9c81...7e4 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. oktober 2015 Skrevet 14. oktober 2015 1. Når oppstartfasen er ferdig og sykdommen er under kontroll, er det mulig å forsiktig prøve ut små mengder alkohol.2. Ja, det kan den.3. Ja, det kan bli bedre.4. Ja, det er en av fordelene med Wellbutrin.5. Ja, men den har ikke samme dempende effekt på angst som det SSRI har. 1 Siter
Janus30 Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Skrevet 14. oktober 2015 1. Når oppstartfasen er ferdig og sykdommen er under kontroll, er det mulig å forsiktig prøve ut små mengder alkohol.2. Ja, det kan den.3. Ja, det kan bli bedre.4. Ja, det er en av fordelene med Wellbutrin.5. Ja, men den har ikke samme dempende effekt på angst som det SSRI har.Hjertelig takk Jeg skal gi det et forsøk og legge skepsisen på hylla inntil videre. Lamictal alene har ikke gitt meg den livskvaliteten jeg mener jeg bør ha og fortjener. Til tross for at Lamictal har tatt bunnen av bunnen, er også langvarig mild nedstemthet slitsomt og funksjonsnedsettende. I disse periodene er det vanskelig for meg å mobilisere følelser av noen slag utover apati, og jeg blir daff, umotivert og tiltaksløs.Om Wellbutrin kan hjelpe på dette ville det kunne utgjøre en stor positiv forskjell for meg i det daglige.Kan fastlegen stå for selve oppfølgingen av medisineringen, og må jeg regne med å stå på 300 mg.? 0 Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2015 Skrevet 25. oktober 2015 Tar opp denne tråden igjen, fordi jeg lurer på noe av det samme. Tar Lamictal, men dessverre er jeg blitt ganske glemsk, og det var jeg ikke før. Så om du ser denne Janus30 og skal prøve Wellbutrin, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan det går. 0 Siter
Janus30 Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Skrevet 25. oktober 2015 Tar opp denne tråden igjen, fordi jeg lurer på noe av det samme. Tar Lamictal, men dessverre er jeg blitt ganske glemsk, og det var jeg ikke før. Så om du ser denne Janus30 og skal prøve Wellbutrin, så er jeg veldig interessert i å høre hvordan det går.Skal si ifra. Har redusert dosen på Lamictal så håper det hjelper på det kognitive. 0 Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2015 Skrevet 25. oktober 2015 Skal si ifra. Har redusert dosen på Lamictal så håper det hjelper på det kognitive.Supert, hold oss oppdatert 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.