Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har fått Efexor som min lege mener jeg bør prøve istedenfor Cipralex som ikke virker lengre. Under opplysningene om medisiner som ikke er bra sammen med denne, står Sotalol....noe jeg bruker 40 mg pr. dag.

Kan jeg ikke ta Efexor da`? Viktig for meg å få svar på, da jeg har skrekk for bivirkninger.

Med vennlig hilsen TJ

Anonymkode: 7b37b...e90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legen din og spør. Bivirkninger kan du få uansett, men greit å vite om det kan være farlig å ta dem eller ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I det siste har en blitt svært opptatt av risiko for QT-forlengelse og dermed for hjerterytmeforstyrrelser.

Basert på erfaring er det min mening at den praktiske konsekvens av denne teoretiske faren er forsvinnende liten.

Skrevet

I det siste har en blitt svært opptatt av risiko for QT-forlengelse og dermed for hjerterytmeforstyrrelser.

Basert på erfaring er det min mening at den praktiske konsekvens av denne teoretiske faren er forsvinnende liten.

Jeg leste en gang en artikkel fra en amerikansk elektrofysiolog som i denne sammenheng er litt interessant angående Sotalol. Det ble sagt at i doser opp til 80 mg er Sotalol en betablokker, etter samme prinsipp som Efexor er en SSRI i lave doser. De kaliumkanalblokkerende egenskapene og følgelig QT-forlengelsen kommer først i høyere doser.

Skrevet

Jeg leste en gang en artikkel fra en amerikansk elektrofysiolog som i denne sammenheng er litt interessant angående Sotalol. Det ble sagt at i doser opp til 80 mg er Sotalol en betablokker, etter samme prinsipp som Efexor er en SSRI i lave doser. De kaliumkanalblokkerende egenskapene og følgelig QT-forlengelsen kommer først i høyere doser.

Hva er efexor i høye doser? Trodde det var en ssri uansett dose jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På 150 mg er det nok fortsatt kun et SSRI. Sannsynligvis kommer det litt virkning også på NA-siden på 225 mg. På 300 mg er det definitivt et SNRI.

Cymbalta er et SNRI uavhengig av dose.

Skrevet

Hva er efexor i høye doser? Trodde det var en ssri uansett dose jeg.

Efexor har en "dobbelt-effekt" i høyere doser. I høye doser blokkeres også reopptaket av nevrotransmitteren noradrenalin.

Nå er det slik at Efexor har en mye sterkere evne til å blokkere reopptaket av serotonin enn noradrenalin, så i lave doser blokkeres i praksis bare reopptaket av serotonin. Da er medisinen som et SSRI i lave doser og med dobbelt effekt i høye.

Skrevet

Efexor har en "dobbelt-effekt" i høyere doser. I høye doser blokkeres også reopptaket av nevrotransmitteren noradrenalin.

Nå er det slik at Efexor har en mye sterkere evne til å blokkere reopptaket av serotonin enn noradrenalin, så i lave doser blokkeres i praksis bare reopptaket av serotonin. Da er medisinen som et SSRI i lave doser og med dobbelt effekt i høye.

Aha :) Du er som et levende medisinsk leksikon du ;)

Skrevet

TAkker for svar, men er liksom ikke så veldig mye klokere....i og med at ekspertisen sier at dette ikke er farlig, vil jeg prøve....skal begynne med 37,5 mg.... i første uken og øke til ....ikke mer enn 75. Fårjeg da ingen nytte av annet enn serotonin...er det det du/dere sier. Vil helst ha svar fra medisinere.

Mvh

TJ

Skrevet

TAkker for svar, men er liksom ikke så veldig mye klokere....i og med at ekspertisen sier at dette ikke er farlig, vil jeg prøve....skal begynne med 37,5 mg.... i første uken og øke til ....ikke mer enn 75. Fårjeg da ingen nytte av annet enn serotonin...er det det du/dere sier. Vil helst ha svar fra medisinere.

Mvh

TJ

Opp til 150 blokkerer de kun reopptak av serotonin. Og, ifølge NHD, så er det relativt trygt for deg å ta efexor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...