Gå til innhold

Bekymret for manglende psykiatri-hjelp i framtida

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som traumatiserte flyktninger daglig strømmer over grensene våre, vil det selvsagt være nødvendig å etterhvert henvise disse til psykiatrien for at de skal få hjelp med sine ting. Mange har opplevd ting vi ikke i vår villeste fantasi kan forestille oss, og tenk for et behov for hjelp disse må ha! 

Så blir en smule bekymret for om psykiatrien videre framover greier å ivateta oss som allerede er syke, og de av oss som statistisk kommer til å bli syke i framtida. 

Det ender nok forferdelig! :(

Skrevet

Det kommer til å bli kraftige innstramninger, ja. 

Skrevet

Disse menneskene tror de fortjener hjelp mye mer enn "vi" gjør. Fordi de har nemlig vært i krig.

Skrevet

Hvordan skal de få hjelp når de ikke kan språket? Trenger vi også 1000-vis av nye tolker?

Anonymkode: c3350...a92

Skrevet

Hvordan skal de få hjelp når de ikke kan språket? Trenger vi også 1000-vis av nye tolker?

Anonymkode: c3350...a92

Godt poeng. Tenkte ikke så langt. Men hjelp trenger de garantert, uten at jeg vet på hvilken måte. Tror dette ender med forferdelse, hvor traumatiserte psykotiske og deprimerte flyktninger kommer til å skape store utfordringer og problemer i helsevesenet og i den allmenne befolkningen. I tillegg kommer disse menneskenes behandlingsbehov til å måtte prioriteres foran oss vanlig syke. Er jeg redd.

Skrevet

Godt poeng. Tenkte ikke så langt. Men hjelp trenger de garantert, uten at jeg vet på hvilken måte. Tror dette ender med forferdelse, hvor traumatiserte psykotiske og deprimerte flyktninger kommer til å skape store utfordringer og problemer i helsevesenet og i den allmenne befolkningen. I tillegg kommer disse menneskenes behandlingsbehov til å måtte prioriteres foran oss vanlig syke. Er jeg redd.

Hvordan har politikerne tenkt å løse dette? Har de i det hele tatt tenkt på langt? Hvilken agenda har politikere som Hareide egentlig?

Skrevet

Tror PTSD er den sentrale problematikken til flyktningene... tror ikke det er noe vesentlig mer av andre diagnoser. Men hva vet jeg.

Skrevet

Tror ikke så stor mengder av flyktninger kommer til å behøve hjelp men det er klart at noen blir det .Selv om krig er forferdelig så er det også en god hjelp i at mange har opplevd det samme og kan dele sine følelser og opplevelser .Tror kanskje det er den beste hjelpen av alt og det skiller flyktninger fra andre psyk pasienter som sliter alene med ille opplevelser traumer og sykdom i et samfunn der alle andre tilsynelatende er lykkelige. 

Vi kan bare se på vår egen krigshistorie alle hadde den gangen sine opplevelser med krigen men samfunnet gikk videre etter krigen og folk flest levde sine liv .

Anonymkode: d4a4c...0a9

Skrevet

Tror ikke så stor mengder av flyktninger kommer til å behøve hjelp men det er klart at noen blir det .Selv om krig er forferdelig så er det også en god hjelp i at mange har opplevd det samme og kan dele sine følelser og opplevelser .Tror kanskje det er den beste hjelpen av alt og det skiller flyktninger fra andre psyk pasienter som sliter alene med ille opplevelser traumer og sykdom i et samfunn der alle andre tilsynelatende er lykkelige. 

Vi kan bare se på vår egen krigshistorie alle hadde den gangen sine opplevelser med krigen men samfunnet gikk videre etter krigen og folk flest levde sine liv .

Eneste hjelpen jeg har fått er medisiner. Det kommer til å koste noen millioner for medisiner til dem, hvis de skulle trenge det, men det er jo noe Norge må importere, og da er det bare å bruke av oljefondet. Skulle vi ansette flere leger, derimot, så måtte det være noen tilgjengelig, og de pengene vi ville brukt på økt lønn til legen (i forhold til f.eks. kassajobb på Rema), ville i sin tur økt prisnivået i Norge (siden man kan sette opp prisene når folk har mer penger). Så ingen grunn til å overdramatisere dette her. :)

Skrevet

Eneste hjelpen jeg har fått er medisiner. Det kommer til å koste noen millioner for medisiner til dem, hvis de skulle trenge det, men det er jo noe Norge må importere, og da er det bare å bruke av oljefondet. Skulle vi ansette flere leger, derimot, så måtte det være noen tilgjengelig, og de pengene vi ville brukt på økt lønn til legen (i forhold til f.eks. kassajobb på Rema), ville i sin tur økt prisnivået i Norge (siden man kan sette opp prisene når folk har mer penger). Så ingen grunn til å overdramatisere dette her. :)

Nei, til helvete går det uansett, vel.

Skrevet

Nei, til helvete går det uansett, vel.

Ja det er godt mulig. Men jeg har ikke beviser, så det er best med ignorance is bliss, og få i seg sitt daglige sukker.

Skrevet

Ja det er godt mulig. Men jeg har ikke beviser, så det er best med ignorance is bliss, og få i seg sitt daglige sukker.

Sant nok, det er nok det beste for den psykiske helsen.

ignorance-is-bliss.jpg

Skrevet

Ja i alle fall med tanke på hvordan man føler seg

Skrevet

Tror ikke flertallet av flyktninger trenger årevis med medisiner,men en del trenger nok hjelp en stund for å takle angst og depresjon. Sorg over familie og venner som er døde vil nok bli som en sorg prosess hvor fort den går over avhenger av hvem som er død .Vi i Norge opplever også uventet død og ofte død med mye lidelse i forkant som eks kreft.De fleste kommer seg videre i livet med hjelp fra venner og familie .Regner med at disse plykningene vil søke til hverandre for hjelp det er sikkert mer naturlig enn å søke til oss norske pga kultur 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ikke særlig redd for at flyktningene skal fortrenge andre pasienter i psykiatrien.

Derimot mener jeg det er berettiget grunn til å tro at masseinnvandringen vil true hele velferdsstaten. Som vanlig vil det gå først ut over eldreomsorgen, deretter ut over de som trenger ytelser fra NAV og til sist ut over pensjonene.

Skrevet

Jeg er ikke særlig redd for at flyktningene skal fortrenge andre pasienter i psykiatrien.

Derimot mener jeg det er berettiget grunn til å tro at masseinnvandringen vil true hele velferdsstaten. Som vanlig vil det gå først ut over eldreomsorgen, deretter ut over de som trenger ytelser fra NAV og til sist ut over pensjonene.

Dessverre kommer det nok til å bli sånn. 😕

Skrevet

Dessverre kommer det nok til å bli sånn. 😕

Så lenge folk flest fortsetter å stemme på de quislingene og landssvikerne som sitter på stortinget, blir det slik ja. Stemmer du riktig kan utviklingen snu. Det er et valg vi har. Dessverre er folk flest stokk dumme og lar seg lure av den massive skjeve feilinformasjonen i mainstream media. Folk våkner vel ikke før vi er bankerott og har borgerkrig også her.

Anonymkode: 5ee34...ed7

Skrevet

Hei!

Hvilken masseinnvandring sikter du til, er det noe som har skjedd for lenge siden eller vi kan vente skal skje?

hvis det er en masseinnvandring jeg har gått glipp av, så er jeg glad den ikke går utover unge som skal etablere seg og kjøpe bolig, (de eldre har jo oftest nedbetalt bolig og gjeld) eller skole og utdanning, ser ut som det er ganske bra oppe og går, selv om vi alltid kan klage på noe, og de som trenger ytelser fra nav, unntatt pensjonistene da som er en stor utgiftspost, utgjør heldigvis ikke noen trussel mot velferdssaten. men mulig må de som tjener godt rett og slett betale litt mer på sin egen fremtidige pensjon, skal grep tas, må det være i retning ta fra de som kan bære underskuddet, og ikke røre ved inntektene til de som også er viktige, men lever på mindre inntektsgrunnlag. Sånn fortsetter vi å bygge et sosialdemokrati som tenker på mer enn egen mage og vinning.

Skrevet

Hvilken masseinnvandring sikter du til, er det noe som har skjedd for lenge siden eller vi kan vente skal skje?

Bare litt offtopic dersom jeg kan spørre deg. Synes du det er 'masse' innvandrere i Oslo, eller synes du det er lite eller passe mengde ? Og har du besøkt bydelene øst og sør i Oslo (hvor innvandrerne er i flertall) ?

Anonymkode: e3d5c...d53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...