AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Går på fluoxetine (serotonin..), disse fungerer ikke, kan det ha med at jeg rett og slett spiser for sunt (for lite karbohydrater), som gjør at jeg får i meg for lite tryptofaner, som igjen gjør at hjernen lager mindre serotonin? Lurt å spise masse karbohydrater/usunt for en som er deprimert? Anonymkode: 4b68b...f01 0 Siter
ISW Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Nei, det er ingen grunn til å spise usunt.Kan være så mye. Kan være dosen er for lav, kan være at lite serotonin ikke er problemet i ditt tilfelle (kan være en annen årsak til depresjon). Hvis du vil gjøre et livsstilstiltak som øker mengden av ymse nevrotransmittere, så tren hardt, helst kondisjon og helst hver dag. Løping er veldig bra. 0 Siter
grublerijenta Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Nei, det er ingen grunn til å spise usunt.Kan være så mye. Kan være dosen er for lav, kan være at lite serotonin ikke er problemet i ditt tilfelle (kan være en annen årsak til depresjon). Hvis du vil gjøre et livsstilstiltak som øker mengden av ymse nevrotransmittere, så tren hardt, helst kondisjon og helst hver dag. Løping er veldig bra.Hei, finnes det oversikt over årsaker til depresjon og er det i tilfelle også oversikt over anbefalt behandling for de forskjellige? (Brøt litt inn i tråden her...håper det går bra...) 0 Siter
ISW Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Hei, finnes det oversikt over årsaker til depresjon og er det i tilfelle også oversikt over anbefalt behandling for de forskjellige? (Brøt litt inn i tråden her...håper det går bra...)Ja, det er mange.Jeg skrev vel i en annen tråd om ulike medikamenter utfra ulike symptomer. Men i tillegg til det er det jo mange ulike fysiske årsaker til depresjon, f.eks vitaminmangel (B og D), stoffskifteforstyrrelser, ulike nevrologiske sykdommer, medikamentbivirkninger, osv.Hadde jeg blitt deprimert, hadde jeg forlangt en grundig undersøkelse av legen, ikke bare enten en resept på SSRI eller henvisning til psykolog. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Ja, det er mange.Jeg skrev vel i en annen tråd om ulike medikamenter utfra ulike symptomer. Men i tillegg til det er det jo mange ulike fysiske årsaker til depresjon, f.eks vitaminmangel (B og D), stoffskifteforstyrrelser, ulike nevrologiske sykdommer, medikamentbivirkninger, osv.Hadde jeg blitt deprimert, hadde jeg forlangt en grundig undersøkelse av legen, ikke bare enten en resept på SSRI eller henvisning til psykolog.er det noe annet legen kan gjøre, enn å ta blodprøver da? hva hadde du forlangt nøyaktig, viss du hadde vært deprimert? Anonymkode: 4b68b...f01 0 Siter
ISW Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 er det noe annet legen kan gjøre, enn å ta blodprøver da? hva hadde du forlangt nøyaktig, viss du hadde vært deprimert? Anonymkode: 4b68b...f01BlodprøverGjennomgang av evt medisinerUndersøkelse / utelukking av evt. bipolar lidelseUndersøkelse av symptomer og sykdomshistorikk før eventuell medisinering for å få riktig medisin.Vurdering av om depresjonen er "reaktiv" som følge av hendelser eller stress/angst eller oppstått av seg selv. 0 Siter
grublerijenta Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 BlodprøverGjennomgang av evt medisinerUndersøkelse / utelukking av evt. bipolar lidelseUndersøkelse av symptomer og sykdomshistorikk før eventuell medisinering for å få riktig medisin.Vurdering av om depresjonen er "reaktiv" som følge av hendelser eller stress/angst eller oppstått av seg selv.Hva er din anbefaling for behandling og eventuelt hvilken undersøkelse kunne være aktuelt av "reaktiv" depresjon når det er bakenforliggende hendelser (traumer bl.a). og stress ( ekstrem psykisk belastning) ? Som f.eks forlenget depresjon ved Tilpasningsforstyrrelse? 0 Siter
ISW Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Hva er din anbefaling for behandling og eventuelt hvilken undersøkelse kunne være aktuelt av "reaktiv" depresjon når det er bakenforliggende hendelser (traumer bl.a). og stress ( ekstrem psykisk belastning) ? Som f.eks forlenget depresjon ved Tilpasningsforstyrrelse? Jeg vil helst ikke gi noen konkret anbefaling, siden jeg ikke er helsepersonell. Jeg sier bare hva jeg trolig ville ønsket meg at legen gjorde.Men jeg tenker jo at er det en bakenforliggende årsak som fortsatt preger deg, så ville jeg lett etter en dyktig terapeut/behandler som kan arbeide med tankene dine eller bearbeide stresset. Jeg tror det da er viktigere med samtaleterapi enn ved depresjon som bare oppstår ut av ingenting. 0 Siter
grublerijenta Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg vil helst ikke gi noen konkret anbefaling, siden jeg ikke er helsepersonell. Jeg sier bare hva jeg trolig ville ønsket meg at legen gjorde.Men jeg tenker jo at er det en bakenforliggende årsak som fortsatt preger deg, så ville jeg lett etter en dyktig terapeut/behandler som kan arbeide med tankene dine eller bearbeide stresset. Jeg tror det da er viktigere med samtaleterapi enn ved depresjon som bare oppstår ut av ingenting.Takk:). Da er jeg omsider på rett vei....( og jeg skal slutte med å kuppe tråder...😜..) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Nei, man må ikke det. Man bør spise sunt :-) 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 15. oktober 2015 Skrevet 15. oktober 2015 Nei, man må ikke det. Man bør spise sunt :-)Vanskelig jobb du har 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.