AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 Skrevet 16. oktober 2015 Det bør være en 0.1% klubb for de aller aller mest eksentriske.Anonymkode: 65a8d...1e3Syns alle psykiatriske diagnoser bør strenges opp. F.eks. schizofreni. Hvis man er under tvangsbehandling, så bør man ha en alvorligere diagnose enn en som klarer seg på egenhånd med medisiner. Men ang. depresjon, så er det jo bra, siden man har mild, moderat og alvorlig. Da skiller man klinten fra hveten. Anonymkode: 942e1...379 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 Skrevet 16. oktober 2015 Syns alle psykiatriske diagnoser bør strenges opp. F.eks. schizofreni. Hvis man er under tvangsbehandling, så bør man ha en alvorligere diagnose enn en som klarer seg på egenhånd med medisiner.Det sier seg selv, vel. Men det finnes vel grader her også? Ellers syntes jeg man bør ta mer hensyn de symptomer og vansker pasienten har, og ikke være så opptatt av DIAGNOSEN. Men det er klart, hvis man skal dopes ned med medisiner, eller bli tatt alvorlig hos NAV, må man jo ha en diagnose. Diagnosen er alfa og omega må man nesten kunne si. Så sånn er det nok. Anonymkode: 65a8d...1e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 Skrevet 16. oktober 2015 Har du ikke lest deg opp på asperger? isåfal burde du gjøre det, vel Anonymkode: 3028d...8c9Han har skrevet bøker om det så det har han nok gjort. Anonymkode: 65a8d...1e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 Skrevet 16. oktober 2015 Han har skrevet bøker om det så det har han nok gjort.Anonymkode: 65a8d...1e3Syns ikke det hun har skrevet her inne er så imponerende at det gjør noe.Det sier seg selv, vel. Men det finnes vel grader her også? Ellers syntes jeg man bør ta mer hensyn de symptomer og vansker pasienten har, og ikke være så opptatt av DIAGNOSEN. Men det er klart, hvis man skal dopes ned med medisiner, eller bli tatt alvorlig hos NAV, må man jo ha en diagnose. Diagnosen er alfa og omega må man nesten kunne si. Så sånn er det nok.Anonymkode: 65a8d...1e3Diagnose er jo greit å opplyse samfunnet om, slik at man får sympati. Anonymkode: 942e1...379 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Har du ikke lest deg opp på asperger? isåfal burde du gjøre det, vel Anonymkode: 3028d...8c9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Diagnose er jo greit å opplyse samfunnet om, slik at man får sympati.Pleier du å gå rundt og opplyse folk flest om DIAGNOSEN? Anonymkode: ef6d3...824 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 og enda felr en det også.Tenkte først og fremst på hovedkriteriene for AS. Ja jeg kjenner alle de trekk du nevner 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Tenkte først og fremst på hovedkriteriene for AS. Ja jeg kjenner alle de trekk du nevner og enda flere en det også. det virker kanskje ikke så imponerende det jeg skriver, siden dette passer dårlig med flere med AS diagnose. Men det er ikke det som er poenget heller. Etter noen år med forskning på diagnosen og mennesker som bærer en, samt at jeg selv har den, så mener jeg har fått litt innsikt på området, og tenker hva som er logisk. Hva som er AS og hva som ikke knyttes direkte til AS. AS skal være en livslang tilstand, men mye av de synlige trekkene en snakker om kan trenes bort. Her kan det være mange ting som kan spille inn. Men er man kvitt AS da, nei, for hovedkriteriene er jo der, og som har tilknytning til vår hjerne. 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Her er hovedkriteriene fra 2014 som gjelder for voksne og barn. Tilstand med usikker nosologisk validitet, kjennetegnet ved kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill som ved barneautisme, sammen med et begrenset, stereotypt, repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Syndromet atskiller seg fra autisme ved at det ikke foreligger generell forsinkelse, hemming av språket eller kognitiv utvikling. Tilstanden er ofte forbundet med uttalt klossethet. Det er tydelig tendens til at tilstanden vedvarer gjennom ungdomsalderen og inn i voksenalderen. Psykotiske episoder kan opptre tidlig i voksen alder. 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Faktisk var disse kriteriene oppgradert for 2015Det eneste synlige trekket som kan skille seg noe ut er klossethet, men noen er ikke det heller. Hovedkriterien er"kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill " eller vi sier ofte manglende gjensidig emosjonell samspill , som har direkte forbindelse med hjernen. Mange andre trekk som vi hører om, kan ha mer av det vi kan kalle psykologisk art. Snakker om erfaring også her. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Her er hovedkriteriene fra 2014 som gjelder for voksne og barn. Tilstand med usikker nosologisk validitet, kjennetegnet ved kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill som ved barneautisme, sammen med et begrenset, stereotypt, repetitivt repertoar av interesser og aktiviteter. Syndromet atskiller seg fra autisme ved at det ikke foreligger generell forsinkelse, hemming av språket eller kognitiv utvikling. Tilstanden er ofte forbundet med uttalt klossethet. Det er tydelig tendens til at tilstanden vedvarer gjennom ungdomsalderen og inn i voksenalderen. Psykotiske episoder kan opptre tidlig i voksen alder.KjennetegnTilstanden kjennetegnes av begrensede sosiale evner og av stereotype og snevre atferdsmønstre, aktiviteter og interesser. Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet er typisk for tilstanden, men ikke nødvendig for å fylle kriteriene for diagnosen.Sosial interaksjonManglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom har problemer med grunnleggende elementer i sosial interaksjon. Den sosiale svekkelsen kan vise seg i en manglende evne til å utvikle vennskap og i liten interesse for å delta i aktiviteter sammen med andre. De mangelfulle sosiale evnene kan også vise seg i en manglende evne til å kunne "gi og ta" sosialt eller emosjonelt, og i svekket nonverbal atferd inkludert redusert blikk-kontakt, ansiktsmimikk, kroppsholdning og bevegelser.Snevre interesser og stereotyp atferdPersoner med Aspergers syndrom har ofte en stereotyp atferd, smale interesser og en preferanse for aktiviteter preget av gjentakelser. Sterk interesse for spesifikke og smale områder er et av de mest slående kjennetegnene ved Aspergers syndrom. Stereotyp og repeterende atferd kan være en sentral del av bildet både ved Aspergers syndrom og ved andre autismespekterlidelser. Atferden kan være håndbevegelser, eller komplekse bevegelser med hele kroppen.Tale og språk Det atypiske kan vise seg i detaljnivået, brå overganger, bokstavelige tolkninger og misforståelser av nyanser, bruk av metaforer som kun er meningsfulle for personen selv, usedvanlig pedantisk innhold, formell eller særegen tale, eller særegenheter knyttet til hvor mye vedkommende snakker, hvor hurtig, og med hvilken intonasjon, uttale, og rytme. Anonymkode: 9fc5c...0a0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Faktisk var disse kriteriene oppgradert for 2015Det eneste synlige trekket som kan skille seg noe ut er klossethet, men noen er ikke det heller. Hovedkriterien er"kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill " eller vi sier ofte manglende gjensidig emosjonell samspill , som har direkte forbindelse med hjernen. Mange andre trekk som vi hører om, kan ha mer av det vi kan kalle psykologisk art. Snakker om erfaring også her.Mener du tar feil. Høres ut som du beskriver en eller annen form for Asperger light. Anonymkode: 9fc5c...0a0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Faktisk var disse kriteriene oppgradert for 2015Det eneste synlige trekket som kan skille seg noe ut er klossethet, men noen er ikke det heller. Hovedkriterien er"kvalitative forstyrrelser av gjensidig sosialt samspill " eller vi sier ofte manglende gjensidig emosjonell samspill , som har direkte forbindelse med hjernen. Mange andre trekk som vi hører om, kan ha mer av det vi kan kalle psykologisk art. Problemer med sosialt spill kan også ha psykologisk art. Aspergers gpår mye dypere enn bare det. Anonymkode: 9fc5c...0a0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Kjennetegn Tilstanden kjennetegnes av begrensede sosiale evner og av stereotype og snevre atferdsmønstre, aktiviteter og interesser. Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet er typisk for tilstanden, men ikke nødvendig for å fylle kriteriene for diagnosen.Sosial interaksjon Manglende evne til å vise empati overfor andre er muligvis det mest dysfunksjonelle aspektet ved Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom har problemer med grunnleggende elementer i sosial interaksjon. Den sosiale svekkelsen kan vise seg i en manglende evne til å utvikle vennskap og i liten interesse for å delta i aktiviteter sammen med andre. De mangelfulle sosiale evnene kan også vise seg i en manglende evne til å kunne "gi og ta" sosialt eller emosjonelt, og i svekket nonverbal atferd inkludert redusert blikk-kontakt, ansiktsmimikk, kroppsholdning og bevegelser. Snevre interesser og stereotyp atferd Personer med Aspergers syndrom har ofte en stereotyp atferd, smale interesser og en preferanse for aktiviteter preget av gjentakelser. Sterk interesse for spesifikke og smale områder er et av de mest slående kjennetegnene ved Aspergers syndrom. Stereotyp og repeterende atferd kan være en sentral del av bildet både ved Aspergers syndrom og ved andre autismespekterlidelser. Atferden kan være håndbevegelser, eller komplekse bevegelser med hele kroppen.Tale og språk Det atypiske kan vise seg i detaljnivået, brå overganger, bokstavelige tolkninger og misforståelser av nyanser, bruk av metaforer som kun er meningsfulle for personen selv, usedvanlig pedantisk innhold, formell eller særegen tale, eller særegenheter knyttet til hvor mye vedkommende snakker, hvor hurtig, og med hvilken intonasjon, uttale, og rytme. Anonymkode: 9fc5c...0a0Nettopp! Anonymkode: 66ab4...340 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Mener du tar feil. Høres ut som du beskriver en eller annen form for Asperger light.Anonymkode: 9fc5c...0a0Siterer bare hovedkriteriene fra ICD-10. Dette kan det være problem nok for mange. Men om ikke det skulle være nok så kommer tilleggsvansker og andre diagnoser, som kan skape enda flere problemer for en AS person. det er ofte disse tilleggsvanskene som gjør at noen voksne søker psykiatrisk hjelp, ikke AS som sådan. Jeg søkte Psykiatrisk pga. av nedstemt het. Tror ikke jeg ville søkt psykiatrien ellers for å få noe diagnose . Derfor går det mange voksne rundt med AS men har ikke noen diagnose, for de har ikke hatt noen grunn til hjelp, eller trenger noen diagnose. Mye avgjør det miljø de er i , og personligheten Nå for tiden i dette systemet stilles det andre krav til barn og utdannelse for å få en jobb en det det gjorde da jeg var ung, da trengte jeg bare å ta en tur over elva til fabrikken der å spørre om det hadde jeg jobb til meg, og det fikk jeg. Jobbet der i 19 år. Men slik det er blitt i dag kan medføre mye stress som de med As har vanskelig for å takle. Dermed kommer det også mye ekstra vansker inn på livet til dem. Jeg ble skånet for mye slikt i min oppvekst, men det varte ikke evig, for jeg sto også foran utfordringer som ung voksen som jeg ikke klarte å forholde meg til, og fikk en depressivt sammenbrudd som jeg ikke den dag i dag har kommet etter. Fikk også mye å ta igjen. som jeg ikke lærte meg i min ungdom. Det er over 35 siden dette skjedde, så jeg har lært å tilpasse meg, og jeg er også en person som lett tilpasser med situasjoner, selv om jeg blir psykisk sliten. Endret 17. oktober 2015 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Mener du tar feil. Høres ut som du beskriver en eller annen form for Asperger light.Anonymkode: 9fc5c...0a0Tror jeg også,hilsen autist Anonymkode: 66ab4...340 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Hvis du vil det, så syns jeg du skal gjøre det.Han vil ikke det,han er klovn buktaler med dystymi, står på scener, og fikk diagnosen asperger, som veldig mange får for tiden, særlig hvis de har dystymi, dystymi kan jo absolutt se ut som autisme, men det er altså kurerbart og innebærer sjelden mentaliseringsproblemer, kognitive problemer, organiseringsvansker, m.m. det starter heller ikke i barndom alltid, så ikke alle nedstemte trenger ha en autismelidelse,det har vel litt med hvem man møter, hvilket kurs de tok sist, som gjorde spesielt inntrykk, noe sånt....man finner det man leter etter, ofte er det litt sånn det er. Anonymkode: 66ab4...340 0 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Hvis du vil det, så syns jeg du skal gjøre det.Ja jeg passer på og kan være mye for meg selv, og da kan det bli mye tv, og pc som jeg også bruker i mitt arbeid, men kan ikke bare ha det slik for da blir en mer og mer sær og folkesky . Slik var jeg nemlig før i tiden, men da var jeg for umoden til å forstå konsekvensene med å isolere seg 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 Du kan vel ikke nekte for at barn og unge med asperger ikke blir klassens midtpunkt, men heller de som går rundt venneløse og gjerne blir hakket på...Nei, for akkurat sånn er det. Er man "sær" og "eksentrisk" og ikke som de andre blir man gjerne hakket på. 1 Siter
FGT Skrevet 17. oktober 2015 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Du kan vel ikke nekte for at barn og unge med asperger ikke blir klassens midtpunkt, men heller de som går rundt venneløse og gjerne blir hakket på...Det er ikke alltid riktig. Men at en kan bi sett på som annerledes. AS påvirker din personlighet din i mange retninger, kan forsterkes negativt men også positivt. Endret 17. oktober 2015 av FGT 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.