Gå til innhold

asperger-morderen Adam Lanza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alltid riktig.  Men at en kan bi sett på som annerledes. AS påvirker din personlighet din i mange retninger, eller forsterke negativt  men også positivt.   

AS forsterker IKKE positivt i forhold til andre og det gå passe inn i samfunnet. 

Skrevet (endret)

virker for meg som om han har ett helt misforstått syn på Asperger, og heller prøver å skylde på andre psykiske diagnoser/problemer. tror neppe de hadde kalt Asperger for gjennomgripende utviklingsforstyrrelse om det bare var noe småtteri. også veldig morsomt at det ofte er de som har absolutt minst symptomer, eller har fått en diagnose på VELDIG tynt grunnlag, som ofte er de som står fram i media eller blir intervjuet. Asperger er en diagnose som uansett gir rett på trygd, og er anslått til å ha rundt 80-90% på trygd, og slik hadde det neppe vært om det er noe småtteri som du beskriver det som.
NAV SYA har også innrømmet at stort sett alle med Asperger er på trygd.

syns folk burde lese artiklen 

Et kritisk blikk på diagnostisering av Asperger syndrom

Endret av kasssy
Skrevet

AS forsterker IKKE positivt i forhold til andre og det gå passe inn i samfunnet. 

Tenkte ikke sosialt men egenskaper.

Skrevet (endret)

virker for meg som om han har ett helt misforstått syn på Asperger, og heller prøver å skylde på andre psykiske diagnoser/problemer. tror neppe de hadde kalt Asperger for gjennomgripende utviklingsforstyrrelse om det bare var noe småtteri. også veldig morsomt at det ofte er de som har absolutt minst symptomer, eller har fått en diagnose på VELDIG tynt grunnlag, som ofte er de som står fram i media eller blir intervjuet. Asperger er en diagnose som uansett gir rett på trygd, og er anslått til å ha rundt 80-90% på trygd, og slik hadde det neppe vært om det er noe småtteri som du beskriver det som.

Jeg har trygd. det har gått mer bort fra Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse nå, siden det passer mer på klassisk autisme.. En bruker mer autismespekter forstyrrelse.  

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Nei, for akkurat sånn er det. Er man "sær" og "eksentrisk" og ikke som de andre blir man gjerne hakket på.

Det kan virke slik a den tiden jeg vokte opp var det mer rom for å være annerledes. Man  ble mer godtatt slik man var. en tenkte ikke diagnoser da. det kan vel også ha noe å si miljøet der en vokte opp osv. Kanskje det er være å være i storbyer, da særlig nå for tiden . Vet ikke hvor dere bor elle hvor gamle dere er , men  dette varierer  i hvert all .  Men det er veldig hyggelig å ha kontakt med dere her, det å kunne utveksle meninger og synspunkter.

Endret av FGT
Skrevet

Mener du tar feil. Høres ut som du beskriver en eller annen form for Asperger light.

Anonymkode: 9fc5c...0a0

Nei dette er sitert direkte fra ICD-10, det som står der

Skrevet

Ja den linken over syns jeg var noe kjent med, hvis det er artikkelen  til Børge Holden.   Jeg har hatt en del kontakt med Børge Holden tidligere.

Skrevet

Men hvis du har jobbet tidligere og er gift og har barn , som jeg tror du har skrevet tidligere, har du jo lykket godt her i livet. Mye bedre en de fleste med Aspergers.

Skrevet (endret)

Men hvis du har jobbet tidligere og er gift og har barn , som jeg tror du har skrevet tidligere, har du jo lykket godt her i livet. Mye bedre en de fleste med Aspergers.

Vei, , men det har ikke vært enkelt, det må jeg bare innrømme. . det å leve i nære relasjoner, som å være gift, det tar på. Det berører et hovedkriterie på høyesteplan  Barn tar også på., men jeg er glad for jeg har stått på , selv om jeg  har lidd mye i det stille. Når jeg ser hvordan familier og parforhold kan ha det, så  kan jeg føle sorg hvis jeg går å tenker på det. Sorg over hva kona har gått glipp med å være gidft med meg, selv om hun også har sine ting som ikke gjør det enklere for oss begge.Men jeg vil si at jeg har lykkes med at slik jeg er som person har klart å takle det relativt bra.  Føler at jeg ikke har vært noe far for barna sånn følelsesmessig,  selv om jeg ikke har behandlet dem dårlig, eller ikke noen ektemann.   det er som kommer frem i nære relasjoner.

Endret av FGT
Skrevet

virker for meg som om han har ett helt misforstått syn på Asperger, og heller prøver å skylde på andre psykiskeh diagnoser/problemer. tror neppe de hadde kalt Asperger for gjennomgripende utviklingsforstyrrelse om det bare var noe småtteri. også veldig morsomt at det ofte er de som har absolutt minst symptomer, eller har fått en diagnose på VELDIG tynt grunnlag, som ofte er de som står fram i media eller blir intervjuet. Asperger er en diagnose som uansett gir rett på trygd, og er anslått til å ha rundt 80-90% på trygd, og slik hadde det neppe vært om det er noe småtteri som du beskriver det som.

Et kritisk blikk på diagnostisering av Asperger 

jeg tror nok du har mere rett enn enkelt personer som i en slags meddynk mer enn dyktighet får utgitt sin personlige historie, 1, 2 , 3 osv... på sære , små forlag, fordi historien til menneske med aseprger, down syndrom, eller et annet syndrom er greit å få ut i en forening for de som er " syke" gode bøker trenger ikke dette å være, pga av spesielaforlagenes agenda.

det fins gode autistiske forfattere, men de blir utgitt på vanlige forlag, ikke på spesped/ psykolgiske forlag, der det er hyggelig å høre om de merkeligste påfunn fra visse syke.

Men gode forfattere med evne til å beskirve, eller med kunnskap trenger man ikke være for å utgi et bok på et forlag tilknyttet autismeforeningen, feks spiss, eller mye annet, 

men gode organiseringsevnet må man ha som forfatter, og ofte er det lite typisk for autisme:-)

Anonymkode: 66ab4...340

Skrevet

Lille speil på veggen der,

hvem er sykest i landet her?

Den var ikke dom :-)

Skrevet

Den var ikke dom :-)

mener du dom? 

tenkte siden du er forfatter så skriver du vel dom som du tenker du på?

eller mente du dum?

Skrevet (endret)

mener du dom? 

tenkte siden du er forfatter så skriver du vel dom som du tenker du på?

eller mente du dum?

Skriver litt sørlandsk .Skriver også "dokker" , ikke "dukker"  vanligvis. Men det er en fra Oslo området som også skriver "dokker " 

Endret av FGT
Skrevet

Skriver litt sørlandsk .Skriver også "dokker" , ikke "dukker"  vanligvis. Men det er en fra Oslo området som også skriver "dokker " 

kult,  dokker,  kebabnorsk :-) 

Walla bror, shof den schpaa kjerra der a

chillern

Skrevet

Jeg sier ofte og mange stygge ting til andre mennesker.

tror ikke, alt for snill du.

Skrevet

Jeg sier ofte og mange stygge ting til andre mennesker.

Jeg tror egentlig at du har et godt lynne.

Skrevet

Finns det sære små forlag som gir ut schizofreni litteratur? Jeg har litt skrivlerier som ble refusert på større forlag :)

Skrevet (endret)

Finns det sære små forlag som gir ut schizofreni litteratur? Jeg har litt skrivlerier som ble refusert på større forlag :)

Det tror jeg nok kan bli noe vanskelig. Det store forlag forkaster vel over 95 % av innsendt litratur..  Prøv å gi det ut selv. Alpha forlag blant annet ferdigstiller bøker for andre. Ikke galen pris heller. eller prøv Hertervig forlag , de er et lite  forlag som er opptatt av psykologi og særlig  schizofreni

Endret av FGT
Skrevet

Det tror jeg nok kan bli noe vanskelig. Det store forlag forkaster vel over 95 % av innsendt litratur..  Prøv å gi det ut selv. Alpha forlag blant annet ferdigstiller bøker for andre. Ikke galen pris heller.

Hvor kan vi bestille bøkene dine?

Anonymkode: ef6d3...824

Skrevet

Lille speil på veggen der,

hvem er sykest i landet her?

Er det no slags konkurrasne dettte her?

Anonymkode: ef6d3...824

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...