Gå til innhold

asperger-morderen Adam Lanza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lærte jeg noe i dag og:). Innenfor ICD er det vel og forskning til enhver tid på de forskjellige  diagnosene, selvom de brukes klinisk?  Er AS ikke en diagnose i ICD ?  

Jeg tror det er slik at forskningen jobber med å definere og strukturere ICD/DSM, som brukes til diagnostikk og behandling. De lager vel kriterier for diagnosene de mener er effektive og fruktbare. De mener vel at diagnosene er et utrykk for en underliggende sykdom, men det har ikke betydning innen klinisk praksis. Pasienter er ikke forskningsobjekter, de skal diagnostiseres med det de oppfyller kriteriene for. Dette er sånn jeg tror det er. Mulig jeg tar feil.

Hvem vet.

Så sånn var det nok med det.

Men men.

Skrevet

Det er derfor jeg ikke tror at det er lurt å si at man har den og den sykdommen. Fordi diagnosene er ikke bevis for det, eventuelt, det er bare kriterier man oppfyller eller ikke oppfyller.

For å bevise dette, så måtte man hatt undersøkelser som avdekket en underliggende årsak. Per dags dato er det ikke meg bekjent at det foreligger noe slikt for en eneste psykisk diagnose. Det er funnet avvik (stoffer i hjernen) mellom deprimerte og ikke-deprimert (f.eks.), men det er ikke en klinisk test.

Forskning jobber med dette, og det blir bra med fremskritt.

Inntil videre så er det eneste man har en matchende beskrivelse med tilhørende behandlingsmanual.

Så sånn er det nok med det.

grublerijenta
Skrevet

Det er derfor jeg ikke tror at det er lurt å si at man har den og den sykdommen. Fordi diagnosene er ikke bevis for det, eventuelt, det er bare kriterier man oppfyller eller ikke oppfyller.

For å bevise dette, så måtte man hatt undersøkelser som avdekket en underliggende årsak. Per dags dato er det ikke meg bekjent at det foreligger noe slikt for en eneste psykisk diagnose. Det er funnet avvik (stoffer i hjernen) mellom deprimerte og ikke-deprimert (f.eks.), men det er ikke en klinisk test.

Forskning jobber med dette, og det blir bra med fremskritt.

Inntil videre så er det eneste man har en matchende beskrivelse med tilhørende behandlingsmanual.

Så sånn er det nok med det.

God refleksjon synes jeg:)  Takk

Skrevet

Faen for et liv.... og alle tror det er luksus

Tror ikke det er så mange som misunner deg (oss).

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det finnes flere typer downs syndrom også. Det er vanlig Downs, Edwards syndrom og Downs mosaik. Downs mosaik er omtrent usynlig downs og folk med downs mosaik kan ha en IQ på 75 til 130. Det kommer veldig an på hvordan downs kromosomene har fordelt seg iblandt de vanlige kromosonene. Så om dette kan ha noe med Asbergers å gjøre kan godt være mulig!

Skrevet
On 17. oktober 2015 at 1:33 AM, grublerijenta said:

Diagnoser er definitivt usikre, stilles ofte raskt og uten inngående kjennskap til personen, nesten sånn jo flere jo bedre.  Lurer på om de på DPS får ekstra kred for diagnostisering...men de sa nei slik er det ikke.  Fikk noen sjøl, men endte opp med null....det som skiller somatikken fra psykiatrien er behandlingsretten.  Ikke alltid at diagnose i psyk gir behandling som foreskrevet.  Det er vel tragisk, egentlig. 

Det er tragisk ja. Bare de som er flinke til å snakke for seg og til å kreve som får hjelp. Vi som er litt stille og forsiktige blir ignorert.  Hjelpen fordeles ikke rettferdig.

On 18. oktober 2015 at 1:19 PM, FGT said:

Anonymkode: 6cd43...e09

Skrevet
On 16. oktober 2015 at 0:09 AM, AnonymBruker said:

Det er bra kriteriene strammes inn ja, og at færre får diagnosen. Denne klubben skal tross alt være litt eksklusiv. Er ikke for hvermannsen, dette, vei, vel.

Noe sånt.

Anonymkode: 942e1...379

Det skal og bør være eksklusivt.

Anonymkode: 6cd43...e09

Skrevet
Den 17. oktober 2015 at 22.35, AnonymBruker skrev:

kult,  dokker,  kebabnorsk :-) 

Walla bror, shof den schpaa kjerra der a

chillern

Anonymkode: 66ab4...340

Noe i den duren.

Lykke til, lizzom.

Anonymkode: c1040...a49

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...