Gå til innhold

Er hun paranoid psykotisk/schizofren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevenninnen min fortalte meg nylig at læreren hennes var ute etter å ta henne og at han hadde prøvd å forgifte kantinematen hennes. Jeg vet i tillegg at hun er diagnosert med depresjon og sosial(?) angst, og at hun begynte engang i sommer å høre forskjellige negative stemmer. Har lest litt om paranoid psykose og schizofreni, men virker som om at det handler om bisarre vrangforestillinger som dukker opp av ingen steder ilag med negative symptomer, mens hun har en ikke-bisarr 'vrangforestilling' som hun fikk taket på ved at stemmene hennes fortalte henne om planene til læreren uten noen form for negative symptomer. Hun har ingen "gode grunner" til hvorfor hun mener han er ute etter henne annet enn 'stemmene sa det' og 'jeg føler det på meg'. 

Hun virker relativt normal (når du ser bort fra angsten som kan få henne til å virke stresset i de fleste omstendigheter) og som sagt så sliter hun ikke med andre negative symptomer (dette fant jeg da jeg leste om schizofreni) annet enn søvn (noe jeg tror hun går på medisin for) i forbindelse med depresjonen. Vet ingen kan gi en diagnose eller noe i nærheten engang, men vil gjerne vite hva dere tenker rundt dette og gi meg tips for hva jeg kan gjøre videre for å hjelpe henne? Har sagt at jeg er bekymret for henne og at om det var greit ville jeg snakke med foreldrene (som vet om alt som omgår psyken hennes, men ifølge henne, ikke om læreren), men da ble hun ganske så hissig og mente hun aldri skulle stolt på meg og at hun visste jeg ville tvile på henne og be om bevis. Dette er et ganske ukjent tema for meg, da jeg ikke sliter med noen psykiske lidelser selv. Eneste personlige erfaring jeg har med dette er fra henne, som jeg har kjent i alle år, og fra min bror som sliter med dyp depresjon. 

Anonymkode: 45277...29f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har talent for dette, og du virker som en omsorgsfull venninne :-)

Ja, det du skriver gir grunn til bekymring. Dette KAN dessverre være starten på en utvikling med psykose. Stemmehøring og tanker om forgiftning er meget alvorlig. Du må fortsette å oppmuntre henne til å ta dette opp meg legen sin.

Skrevet

Tror det er lurt å ikke fortelle det til foreldrene, liksom "gå bak hennes rygg". Tror det er bra å føle at man kan stole på noen, tror det er noe av det mest sentrale med slike problemer som dette.

Ja, er enig der. Men likevel ser det ikke ut som jeg kommer langt med å overtale henne, og hun blir bare verre og verre. Fikk vite at hun går rundt med kniv i skolesekken fordi hun er så redd, og (jeg går i klassen hennes) hver gang denne læreren kommer gjør hun nærmest alt for å komme seg bort. Hun unngår skole så mye som hun kan, og er bekymret for at hun skal få IV i fagene denne læreren har henne i, fordi hun dukker aldri opp til de timene. Vet helt ærlig bare ikke hva jeg skal gjøre, fordi ser ut til at alt mulig er feil. Sier jeg ifra må jeg gå bak ryggen hennes, og mister tilliten. Men gjør jeg det ikke er jeg den vennen som bare sto ved siden av og så på venninnen miste taket med virkeligheten uten å gjøre noe. 

-TS

Skrevet

Ja, er enig der. Men likevel ser det ikke ut som jeg kommer langt med å overtale henne, og hun blir bare verre og verre. Fikk vite at hun går rundt med kniv i skolesekken fordi hun er så redd, og (jeg går i klassen hennes) hver gang denne læreren kommer gjør hun nærmest alt for å komme seg bort. Hun unngår skole så mye som hun kan, og er bekymret for at hun skal få IV i fagene denne læreren har henne i, fordi hun dukker aldri opp til de timene. Vet helt ærlig bare ikke hva jeg skal gjøre, fordi ser ut til at alt mulig er feil. Sier jeg ifra må jeg gå bak ryggen hennes, og mister tilliten. Men gjør jeg det ikke er jeg den vennen som bare sto ved siden av og så på venninnen miste taket med virkeligheten uten å gjøre noe. 

-TS

Dette er jo veldig alvorlig, når hun går rundt med kniv og er livredd. Hvis hun har kontakt med psykolog/psykiater, må du fortelle om dette til dem. Ellers er det helsesøster, fastlegen og familien. Jeg tror hun trenger medisiner mot psykose, uansett om hun vil det eller ikke, men det er nå bare det inntrykket jeg har når du skriver dette. Tenk om hun plutselig skulle blitt mye verre, og er livredd og går rundt med kniv?

Skrevet

-TS

Jeg mener dette er så alvorlig at du bør varsle enten hennes foreldre, helsepersonell (hennes fastlege eller evt. helsesøster om du går på vgs) eller noen ansvarlige på skolen (rektor eller inspektør). Siden hun går rundt med kniv og er redd, så kan hun komme til å skade andre. Som du selv sier, så kan du ikke bare være en venn som står ved siden av og ser på at dette utvikler seg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...