Gå til innhold

Hva er angst/ Hva er han redd for ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev mye om min sønn i fjor høst. Nå er han ikke like syk lenger som han var i fjror. Jeg tror alle andre diagnoser kan glemmes og at dette kun dreier seg om angst og (og depresjon i fjor ) som oppsto for ett år siden. Nå er angsten mildere, men er der fortsatt. Depresjonen virker å være borte. Han er selv sikker på at han ikke er Bipolar, da han ikke føler at ha enten er langt nede i kjelleren eller høyt oppe. Jeg forsøker å forstå hva som skjer og har noen spørsmål :

Spørsmå1 : Er det vanlig at angsten oppstår på kveldstid når det er mørk ute? Det skjer gjerne om kvelden med han.

Eksempel fra i går kveld : Han la seg før meg. Plutselig spretter han opp. Er urolig og begynner med armhevinger.Han sier selv at det ikke er noe spesielt han er redd for. Bare kroppen som ikke får ro. Da lurer jeg på :

Spørsmål 2 : Hva er det som skjer i hodet hans da når han ikke er redd for noe ? Jeg trodde angst = redsel ?

Spørsmål 3 : Er det vanlig å være sliten, fjern og å ha tankekjør ( ramler ut av samtaler) dagen etter ei slik natt ? Sliten av andre mennekser blir han også. ( I går varte det ikke lenge heldigvis . Han sovnet raskt etter å ha " turnet" en stund.)

Etter ei god natt er han helt normal slik vi kjenner han før alt begynte. Han bruker fortsatt 20 mg Cipralex og har begynt i samtaler hos Dps. Har vært der 2 ganger og skal neste uke.

Spørsmål 4 : Er det optimal behandling han får nå for denne problematikken ?

Spørsmål 5: Hvordan er framtidsutsiktene ? Kan han bli helt bra igjen ?

Anonymkode: ef28f...f21

Skrevet

1. Det med å få økt angst når man legger seg tror jeg er naturlig, siden man da ikke lenger får distraksjoner rundt seg.

2. Det er jo mange ting man kan være redd. F.eks. helsen i fremtiden, edderkopper, FBI. Det er mange flere ting man tenker som man ikke har formulert som språklige tanker. Man "føler" ting. Trenger ikke manifestere seg som språk.

3. Symptomene slitenhet, fjernhet og distraherbarhet er nok veldig generelle symptomer når det gjelder psykisk lidelse.

4. Aner ikke.

5. De fleste kan vel bli helt bra, uansett problematikk. Avhenger av mange ting.

Lykke til.

Skrevet

Spørsmål 2 : Hva er det som skjer i hodet hans da når han ikke er redd for noe ? Jeg trodde angst = redsel ?

Angst kan arte seg på mange andre måter enn bare redsel. På samme måte som depresjon kan være langt mye mer enn å være trist.

Anonymkode: 8c471...305

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...