Gå til innhold

Å bli blodgiver ? NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å bli blodgiver, har høy blodprosent også vet jeg.

Men så spørs det jo om jeg kan bli det pga alle medisinene jeg bruker dagelig.

Bruker efexor, lamictal og seroquel depot. Er jeg utelukket som blodgiver pga tabl NHD?

Skrevet

Jeg har lyst å bli blodgiver, har høy blodprosent også vet jeg.

Men så spørs det jo om jeg kan bli det pga alle medisinene jeg bruker dagelig.

Bruker efexor, lamictal og seroquel depot. Er jeg utelukket som blodgiver pga tabl NHD?

Det vil sannsynligvis avhenge av hvor store doser du bruker. Efexor og Seroquel står på listen over medikamenter som kan gjre at du ikke kan gi blod, men det skal utøves skjønn og jo lavere doser, jo mindre betenkelig. Lamictal står på listen over medikamenter som utelukker blodgivning, men jeg tror det primært gjelder når den brukes mot epilepsi.

Det enkleste er nok at du ringer nærmeste blodbank og spør.

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1/Veileder%20for%20transfusjonstjenesten%20i%20Norge_utgave%207%202%202015_IS-1414.pdf

Skrevet

Ta kontakt med din nærmeste blodbank, du kan sende de mail, da får du kanskje en telefon fra en av legene slik jeg gjorde:) Jeg går på cipralex og wellbutrin og i utgangspunket får jeg lov å gi blod men sykdommen min må bli mer stabil og jeg må mer eller mindre være kvitt depresjonen min, iallfall veldig stabil i humøret over lengre tid. Legen fra blodbanken som jeg snakket med, sa også at de ville at medisindosen skulle være utprøvd slik at man er på den dosen som virker best, da gjerne snakk om et par måneder og opptil et halvt år. Man må visstnok (helst iallfall) være såpass frisk at man klarer å jobbe og ikke er sykemeldt, de vil ikke gjøre oss dårligere og dermed var den fysiske formen også veldig viktig, det var visst ikke like strengt om man var på aap f.eks. Det er bare til å spørre blodbanken, det er veldig mangel på blodgivere her i Norge. Det er også veldig kjekt å være blodgiver!:)

Skrevet

Takk for svarene. Grunnen til at jeg vil bli blodgiver er pga jeg har høy blodprosent, og jeg har ikke noe i mot å bli kvitt litt blod.Jeg bruker medisinene kun for det psykiske. Og jeg tror ikke jeg blir dårligere psykisk av å gi blod. har ikke noe i mot å ta blodprøver så. Ingen fysiske sykdommer, så om jeg kan gi blod så hadde det vært fint syns jeg. Men jeg får ta kontakt med nærmeste blodbank og snakke med de om situasjonen min. 

Skrevet

Takk for svarene. Grunnen til at jeg vil bli blodgiver er pga jeg har høy blodprosent, og jeg har ikke noe i mot å bli kvitt litt blod.Jeg bruker medisinene kun for det psykiske. Og jeg tror ikke jeg blir dårligere psykisk av å gi blod. har ikke noe i mot å ta blodprøver så. Ingen fysiske sykdommer, så om jeg kan gi blod så hadde det vært fint syns jeg. Men jeg får ta kontakt med nærmeste blodbank og snakke med de om situasjonen min.

Reglene om blodgivning er basert både på hensynet til blodgiveren og en kommende mottaker av blodet. Noen medikamenter ønsker man ikke at skal bli overført til mottaker, mens andre ganger er det hensynet til blodgiver som er avgjørende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...