AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Kan Sentralstimulerende legemidler som Ritalin og Strattera brukes som behandling for depresjon her i Norge? Jeg vet at de gjør dette i USA, der kan de brukes for både ADHD og depresjon. Men hva med her i Norge? Brukes de kun som behandling mot ADHD her, eller er de noen ganger brukt for å behandle depresjon? I så fall på forsøksbasis? Grunnen til mange sin depresjoner er fordi de har lav dopamin, og disse stimulantene lanserer jo mer dopamin i hjernen. Anonymkode: 1e335...f87 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Nei, det tviler jeg på. Anonymkode: 05713...bfa 0 Siter
ISW Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Strattera er ikke sentralstimulerende. Ja, det er klart at sentralstimulerende kan ha en antidepressiv effekt. Men det er virkelig ikke sunt for personer uten ADHD å ta amfetamin og lignende stoffer. På samme måte når det gjelder det serotonerge systemet så er MDMA (Ecstasy) en hurtigvirkende serotoninstimulator (release agent) som kan ha antidepressiv effekt, men sunt er det ikke. Det er vel en grunn til at rusmidler ikke er foretrukket som antidepressiva. 0 Siter
mxxmas Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Kjente en med diagnose ADD; han sa ritalin er best antidepressiva han noen sinne hadde prøvd 0 Siter
mxxmas Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Det er som når man drømmer, da er alt mulig, komponere, arkitektur, dialekterslik er det med stemmene 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg får Elevanse for voksen-adhd. Jeg har tilbakevendende depresjoner i tillegg. Jeg syns elevanse hjelper bedre mot depresjon enn mange av antidepressivene jeg har prøvd. I tillegg hjelper det mot angsten/indre uroen. Men det kan hende at angsten/indre uroen rett og slett er ADHD symtomer. Det tok LANG tid før jeg ble diagnotisert med ADHD, bla fordi jeg har en veldig atypisk versjon (hyperaktivitet indre uro ingen konsentrasjonsproblemer,aldri hatt skoleproblemer, foreldrene mine tok meg aldri til lege når jeg var liten og selv har jeg ikke husket så mye fra barndommen om dette)Jeg er dog ganske redd for å bruke sentralstimulerende. For som issomethingwrong sier "det er virkelig ikke sunt for personer uten ADHD å ta amfetamin og lignende stoffer." Kan det da egentlig være sunt for folk med ADHD? Hva om jeg EGENTLIG ikke har ADHD osv. Og min generelle angst lidelse gjør at jeg blir bekymret for dette, redd for å bli avhengig.Men det er ingen tvil om at medisinen har hjulpet meg mot noe jeg har slitt med i 20 år Anonymkode: 030ed...4f9 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. oktober 2015 Skrevet 19. oktober 2015 Strattera kan du muligens få. Ritalin/metylfenidat er utelukket. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.