Gå til innhold

NHD - Lamictal og antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!  Jeg har et spørsmål om medikamenter som jeg håper jeg kan få svar på. 

Jeg har etter mange år med strev og tunge sykdomsperioder innsett at jeg har diagnose bipolar og har startet med stemningsstabiliserende medisiner i form av Lamictal. Da jeg begynte med dem kunne jeg allerede fra 50-100 mg kjenne at en slags indre uro som alltid har vært der, dempet seg. Da jeg nådde en døgndose på 200 mg, følte jeg meg så god som jeg ikke kan huske jeg har gjort siden barneskolealder.

Jeg brukte cipralex 10 mg og wellbutrin 300 mg  da jeg startet med lamictal. Disse har jeg trappet ned, først cipralex og nå wellbutrin.

Problemet mitt er at jeg siste måned har blitt tiltakende irritabel, sliter med søvnløshet, uroen er tilbake, jeg føler at det meste er meningsløst og ser mørkt på fremtiden. Jeg spiser nærmest kontinuerlig og har lagt på meg 10 kg siden i sommer. Normalt i depressive perioder er det motsatt - jeg mister appetitten fullstendig og raser ned i vekt. Jeg føler jeg har mistet kontrollen fullstendig og kjenner ikke igjen sykdomsbildet! Jeg innser at dette er depressive symptomer (eller blandede symptomer?), men det er annerledes enn hvordan depresjoner tidligere har artet seg for meg. 

Kan det være jeg ikke tåler å slutte med antidepressiva? Jeg hadde håpet jeg kunne klare meg med stemn.stabilisator alene. 

Jeg håper på råd om hva videre, både fra NHD og gjerne fra andre som har vært i lignende situasjon. 

Endret av una80
skrivefeil.
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det virker som om du trenger et AD i tillegg. Snakk med legen din allerede i morgen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...