Gå til innhold

NHD - hvorfor får alle andre enn pasienten epikriser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg lurer på: Når jeg har vært hos ulike psykiatere eller psykologer og skal slutte hos dem, blir det sendt epikriser til fastlegen min. Psykiateren jeg gikk til sendte f.eks en epikrise både til fastlegen min og til psykologen jeg går til.

Det er vel og bra at behandlere sender dette til hverandre slik at alle er informert, men hvorfor sendes ikke epikriser også til MEG, pasienten? Eventuelt, hvorfor blir ikke disse kopiert til meg når jeg så er hos fastlege og psykolog? Ofte får jeg ikke vite at det er sendt epikrise i det hele tatt, eller jeg finner det ut ved en tilfeldighet.

Hvorfor er JEG den man mener er minst viktig å informere? 

Anonymkode: d9bb4...ab6

Skrevet

Dette er noe jeg lurer på: Når jeg har vært hos ulike psykiatere eller psykologer og skal slutte hos dem, blir det sendt epikriser til fastlegen min. Psykiateren jeg gikk til sendte f.eks en epikrise både til fastlegen min og til psykologen jeg går til.

Det er vel og bra at behandlere sender dette til hverandre slik at alle er informert, men hvorfor sendes ikke epikriser også til MEG, pasienten? Eventuelt, hvorfor blir ikke disse kopiert til meg når jeg så er hos fastlege og psykolog? Ofte får jeg ikke vite at det er sendt epikrise i det hele tatt, eller jeg finner det ut ved en tilfeldighet.

Hvorfor er JEG den man mener er minst viktig å informere? 

Be om å få tilsendt kopi av epikrisen. Får du den ikke ber du fastlegen gi deg kopi.

Anonymkode: 6d337...472

Skrevet

Be om å få tilsendt kopi av epikrisen. Får du den ikke ber du fastlegen gi deg kopi.

Ja, jeg forstår jeg kan gjøre det, men synes det er rart at epikrisen sendes automatisk til alle andre enn meg - som den jo handler om. 

Skrevet

Ja, jeg forstår jeg kan gjøre det, men synes det er rart at epikrisen sendes automatisk til alle andre enn meg - som den jo handler om. 

Det er ofte slik også ved somatiske lidelser. Er det noe spesielt har jeg ofte spurt om å få kopi av epikrisen. Og det har aldri vært problem.

Grunnen til at det er slik kan nok være mange. Enkelte vil kanskje ikke forstå helt hva som menes og blir bare urolig eller forvirret. Det blir jo brukt en del fagutrykk. Enkelte vil kanskje ikke lese sin egen epikrise. Og noen har nok heller ikke godt av det. Dette er mine tanker. Men jeg vet ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tradisjon. Epikrisen er skrevet til henviser/neste behandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...