Gå til innhold

Hvor syk?

Anbefalte innlegg

grublerijenta
Skrevet

Du trenger ikke være syk. Å komme flyttende fra et annet land holder i lange baner.

Neida;) joda... neida.. jo;)

Det er forskjellige trygdeytelser i dette landet.. Uføretrygd har samme grunnlag før innvilgelse for alle, uavhengig av etnisitet, botid og har vel såvidt jeg husker en 3-årsregelen innenfor trygdesystemet før man har rett til ufør..sosialtrygd er uønsket for oss med lengre bo- og arbeidstid i landet.  Det er en urettmessig forskjell på sosialtrygd det er jeg enig i, men gjelder altså ikke ufør

Skrevet

Det er forskjellige trygdeytelser i dette landet.. Uføretrygd har samme grunnlag før innvilgelse for alle, uavhengig av etnisitet, botid og har vel såvidt jeg husker en 3-årsregelen innenfor trygdesystemet før man har rett til ufør..sosialtrygd er uønsket for oss med lengre bo- og arbeidstid i landet.  Det er en urettmessig forskjell på sosialtrygd det er jeg enig i, men gjelder altså ikke ufør

Det er vel teoretisk sett mulig at det er marginalt lettere å få trygd som 'ny landsmann' siden det er færre mulige jobber og for trygd må en ha nedsatt arbeidsevne på minst 50% i alle mulige jobber grunnet sykdom/skade/lyte. Med dårlig språk og lite utdanning så blir det færre mulige jobber og dermed noe lettre å oppfylle kravene (færre jobber en må være for syk for å kunne utføre). 

On topic: sad-nope-smiley-emoticon.gif

Skrevet

Virker som mange vet hvem jeg er, og mener negative ting, som gjerne snakkes om i plenum når jeg er i nærheten.

Men hvis jeg hadde sagt det til noen, så ville de sagt det var sånn for alle, og at det ikke var noe problem å bli trygdet for. Så jeg holder kjeft. Da er det vel ikke noe problem, da, er helt normalt. Er bare jeg som er hypokonder.

Anonymkode: be1f7...517

grublerijenta
Skrevet

Det er vel teoretisk sett mulig at det er marginalt lettere å få trygd som 'ny landsmann' siden det er færre mulige jobber og for trygd må en ha nedsatt arbeidsevne på minst 50% i alle mulige jobber grunnet sykdom/skade/lyte. Med dårlig språk og lite utdanning så blir det færre mulige jobber og dermed noe lettre å oppfylle kravene (færre jobber en må være for syk for å kunne utføre). 

On topic: sad-nope-smiley-emoticon.gif

Ja, men igjen, skille de forskjellige trygdeytelsene fra hverandre, er kanskje et poeng?  Høres ut som du sikter til sosial eventuelt arbeidsløshetstrygd.  Der er (nok) urettferdigheten stor, eller forskjellene i vår disfavør ( vi med lengre botid/arbeidstid) i landet.  Ufør tror jeg er relativt  enhetlig for begge grupper

Skrevet

Det er bare å nekte å ta av seg hijaben, får man ikke jobb da blir det automatisk trygd.

Anonymkode: fa367...33d

Skrevet

Virker som mange vet hvem jeg er, og mener negative ting, som gjerne snakkes om i plenum når jeg er i nærheten.

Det er neppe reelt.

*

Ja, tror jeg til tider bevisst har overdrevet, antageligvis for oppmerksomhets skyld.

Drama queen?

Skrevet

Det er neppe reelt.

Drama queen?

Jeg tror det er reellt, men tror folk juger om det hele tiden, så hvis jeg hadde tatt det opp med noen så hadde jeg bare fått jug tilbake. Det er sånn det er. Jeg vet det er sånn.

*

Ja, mer eller mindre. Vet ikke i hvilken grad.

grublerijenta
Skrevet

Det er bare å nekte å ta av seg hijaben, får man ikke jobb da blir det automatisk trygd.

Hvilken trygd? Sosial, arbeidsløshet, eller ufør?

Skrevet

Hvilken trygd? Sosial, arbeidsløshet, eller ufør?

Uføre. Vært debatt om dette her på DOL for noen år siden.

Skrevet

Nei, hva vet jeg. Jeg vet hva jeg "opplever" i alle fall. Men så var det spørsmålet om trygd. Får tydeligvis aldri noe svar på dette. Nå tok jeg vallerganen, angrer på at jeg ikke tok den klokken 23 fordi den bruker minst 3 timer på å ha effekt.

grublerijenta
Skrevet

Nei, hva vet jeg. Jeg vet hva jeg "opplever" i alle fall. Men så var det spørsmålet om trygd. Får tydeligvis aldri noe svar på dette. Nå tok jeg vallerganen, angrer på at jeg ikke tok den klokken 23 fordi den bruker minst 3 timer på å ha effekt.

Skifte til noe som virker mer umiddelbart?  Høres håpløst ut:(

Skrevet

Nei jeg er fornøyd jeg, må bare være mer påpasselig med når jeg tar den. Jeg blir ikke sløv av 10 mg, men det hjelper på søvnen. Imovane har jeg i skuffen, men liker Vallergan bedre. Imovane gir hurtig innsovning, men jeg sover ikke noe lengre med den, dessuten får man motbydelig smak i munnen hele dagen etter. En glede jeg har er mat og drikke. :ph34r: Og Imovane vet jeg at uansett mister virkningen veldig raskt, og jeg vil ha noe hver natt. Men jeg surrer mye med tidspunkt for medication time, både morgen og kveld. Er noe av det jeg tar som må tas sammen med mat, så kan ikke ta det nårsomhetst.

Så sånn er det nok med det. :)

Skrevet

Det er det ikke lett å "få", vel.

grublerijenta
Skrevet

Nei jeg er fornøyd jeg, må bare være mer påpasselig med når jeg tar den. Jeg blir ikke sløv av 10 mg, men det hjelper på søvnen. Imovane har jeg i skuffen, men liker Vallergan bedre. Imovane gir hurtig innsovning, men jeg sover ikke noe lengre med den, dessuten får man motbydelig smak i munnen hele dagen etter. En glede jeg har er mat og drikke. :ph34r: Og Imovane vet jeg at uansett mister virkningen veldig raskt, og jeg vil ha noe hver natt. Men jeg surrer mye med tidspunkt for medication time, både morgen og kveld. Er noe av det jeg tar som må tas sammen med mat, så kan ikke ta det nårsomhetst.

Så sånn er det nok med det. :)

Jeg har ingen erfaring med vallergan.  Imovane funker flott for meg, men vi har forskjellige utfordringer.  Sov godt:)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med vallergan.  Imovane funker flott for meg, men vi har forskjellige utfordringer.  Sov godt:)

Natta.

Skrevet

for et liv

FOlk tror det er så jævla fint

fuck 'em

blir som "den trygdenarkomane" - fuck samfunnet

Skrevet

Jeg må nok ha PU og vond vilje samtidig. Det er noe rart, at jeg er totalt idiot fungerende, får ikke til noe som helst, samtidig mens jeg er jo ikke syk. Det er noe rart.

Skrevet

Jeg må nok ha PU og vond vilje samtidig. Det er noe rart, at jeg er totalt idiot fungerende, får ikke til noe som helst, samtidig mens jeg er jo ikke syk. Det er noe rart.

Har du PU er du syk, da PU er definert som sykdom i følge deg selv.

Så sånn er det med den saken, vel.

Anonymkode: d2850...f6f

Skrevet

Har du PU er du syk, da PU er definert som sykdom i følge deg selv.

Så sånn er det med den saken, vel.

Ja, skjønner ikke hva folk har imot meg da. Kanskje de krever at jeg skal pakke spiker?

Skrevet

Ja, skjønner ikke hva folk har imot meg da. Kanskje de krever at jeg skal pakke spiker?

Vet ikke helt hvorfor folk skulle kreve det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...