AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 Skrevet 19. oktober 2015 Hei. Venninnen min har i de siste månedene (jeg fikk nettopp vite det) ment at en av lærerne på skolen vår er ute etter henne. Han har visstnok prøvd å forgifte henne via kantinemat, og har hun spist litt av den har hun blitt fysisk dårlig. Dette har ført til at hun knapt har gått på skolen og at hun går rundt med kniv i sekken for beskyttelse. Foreldrene hennes vet ikke om dette, men hun går til behandling for depresjon, angst og hørselshallusinasjoner. Jeg har lest rundt om psykoser, schizofreni, paranoia osv, for vil vite mest mulig for å kunne hjelpe mest mulig. Men når jeg leser om vrangforestillinger handler det bare om enten bisarre ting (som f.eks aliens) eller om ikke-bisarr (men likevel 'heftigere') å bli forfulgt av CSI. Mens i hennes tilfelle handler det om en tilfeldig lærer vi kun har i ett fag, og hun begynte å tro dette da en av stemmene hennes hadde fortalt henne det. Er dette en vrangforestilling da? Jeg skjønner ikke mye, da jeg selv er psykisk frisk, men vil være der for henne så mye som jeg mulig kan. Har også bestemt meg for å si ifra til noen, hvem har jeg ikke funnet ut av enda. Men etter jeg fikk vite at hun går rundt med kniv føler jeg at hun er en fare, og vil ikke at hun skal gjøre noe hun selv aldri ville gjort i en 'normal' tilstand. Noen tips om hvem og _hvordan_ jeg skal gå frem om dette? Alle i hennes sirkel vet jo at hun er psyk, så har mange alternativer. Anonymkode: a149b...97e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 Skrevet 19. oktober 2015 Hei. Venninnen min har i de siste månedene (jeg fikk nettopp vite det) ment at en av lærerne på skolen vår er ute etter henne. Han har visstnok prøvd å forgifte henne via kantinemat, og har hun spist litt av den har hun blitt fysisk dårlig. Dette har ført til at hun knapt har gått på skolen og at hun går rundt med kniv i sekken for beskyttelse. Foreldrene hennes vet ikke om dette, men hun går til behandling for depresjon, angst og hørselshallusinasjoner. Jeg har lest rundt om psykoser, schizofreni, paranoia osv, for vil vite mest mulig for å kunne hjelpe mest mulig. Men når jeg leser om vrangforestillinger handler det bare om enten bisarre ting (som f.eks aliens) eller om ikke-bisarr (men likevel 'heftigere') å bli forfulgt av CSI. Mens i hennes tilfelle handler det om en tilfeldig lærer vi kun har i ett fag, og hun begynte å tro dette da en av stemmene hennes hadde fortalt henne det. Er dette en vrangforestilling da? Jeg skjønner ikke mye, da jeg selv er psykisk frisk, men vil være der for henne så mye som jeg mulig kan. Har også bestemt meg for å si ifra til noen, hvem har jeg ikke funnet ut av enda. Men etter jeg fikk vite at hun går rundt med kniv føler jeg at hun er en fare, og vil ikke at hun skal gjøre noe hun selv aldri ville gjort i en 'normal' tilstand. Noen tips om hvem og _hvordan_ jeg skal gå frem om dette?Helsesøster på skolen? Anonymkode: 0bfb2...418 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 Skrevet 19. oktober 2015 Rektor bør vel få beskjed. Dette er jo noe som angår de andre elevene og lærerene på skolen også. Sannsynligvis er det ingen fare, men det er riktig å gi beskjed om en alvorlig psykisk syk person går rundt med kniv.*Rektor kan opplyse de som er ansvarlige for hennes behandling om saken. Jeg tror ikke de er klar over dette. Det er ikke sånn at behandlere automatisk klarer å "lese" en pasient.*Hvis hun hører stemmer i hodet, som forteller henne at læreren hennes er ute etter å forgifte henne, og hun tror på det nok til å ta med kniv for beskyttelse, så er hun alvorlig syk, uansett hva slags diagnose eller begrep man bruker å klassifisere det med. Det er ikke så viktig... Anonymkode: 00491...2d5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 Skrevet 20. oktober 2015 Rektor bør vel få beskjed. Dette er jo noe som angår de andre elevene og lærerene på skolen også. Sannsynligvis er det ingen fare, men det er riktig å gi beskjed om en alvorlig psykisk syk person går rundt med kniv.*Rektor kan opplyse de som er ansvarlige for hennes behandling om saken. Jeg tror ikke de er klar over dette. Det er ikke sånn at behandlere automatisk klarer å "lese" en pasient.*Hvis hun hører stemmer i hodet, som forteller henne at læreren hennes er ute etter å forgifte henne, og hun tror på det nok til å ta med kniv for beskyttelse, så er hun alvorlig syk, uansett hva slags diagnose eller begrep man bruker å klassifisere det med. Det er ikke så viktig...Anonymkode: 00491...2d5Tusen takk for svar. Er bare veldig bekymret, og vil vite mest mulig slik at jeg kan være til god støtte, fordi jeg ikke er veldig informert rundt dette temaet. Har kunne 'håndtert' og støttet henne masse rundt depresjonen og angsten, fordi føler det er mye mildere. Dette er noe jeg ikke har vært borti før, og er veldig skremmende for meg. Behandleren hennes har tatt opp psykose da hun fortalte om hallusinasjonene, men hun mener jo alt er ekte og børstet det rett av skulderen. Skal informere rektor om det imorgen også får jeg bare prøve å være der for henne så mye som mulig! Anonymkode: a149b...97e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2015 Skrevet 20. oktober 2015 Ja, dette er en vrangforestilling. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.