Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ute etter å finne den dosen medisiner som jeg kan stå på, om nødvendig livslangt, som er den minste som gir effekt.

Etter lang tid i terapi, både på DOL og hos behandler, så har jeg kunnet redusere dosen en god del. Jeg står nå på 100 mg Zoloft og 40 mg Zeldox (morgendosen tas uten mat for å redusere bivirkninger i form av trøtthet og apati som gjør at jeg fungerer dårlig i jobb) pluss eventuelt 20 mg til på ettermiddag ved behov hvis jeg er veldig stresset. På det meste tok jeg 400 mg Zoloft pluss 120 mg Zeldox.

Jeg har stått på denne dosen nå i lang tid og føler meg relativt stabil på den, det er en grei balanse mellom effekt og bivirkninger.

Har spurt behandler om jeg kan bytte ut Zeldox med f.eks 1 mg Risperdal, siden sistnevnte har lengre halveringstid og kan tas kveldstid slik at jeg slipper svingningene jeg får av at Zeldox har så kort halveringstid, men jeg får nei til svar. Det er ikke aktuelt å bytte ut en medisin som fungerer såpass bra som Zeldox har gjort.

Er det jeg står på nå en akseptabel vedlikeholdsdose over lang tid, eller ville du gjort endringer? Jeg kan legge til at jeg er i en meget krevende livssituasjon om dagen både med hensyn til jobb og samliv. Likevel er jeg nokså stabil. Ingen alvorlig angst og heller ingen depressive trekk. Så lenge det er liv, så er det håp :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener dette er en dosering du kan bruke resten av livet.

Jeg tror også at det ville gått helt fint med det byttet du nevner.

Skrevet

Hvordan har en medisin effekt om man fungerer helt tipp-topp? Blir det ikke da bare en flukt fra følelser? Som er menneskelig å ha?

Anonymkode: 29507...633

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De aller fleste har følelser når de har det tipp-topp :-)

Skrevet (endret)

Hvordan har en medisin effekt om man fungerer helt tipp-topp? Blir det ikke da bare en flukt fra følelser? Som er menneskelig å ha?

Anonymkode: 29507...633

Jeg hadde det ikke tipp-topp før jeg tok medisiner for å si det slik :-)

Tilbake i 2012 var det ganske jævlig. Jeg er en av de heldige hvor medisiner og terapi har hatt god effekt.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Tror ikke det er mulig å komme unna generell antipsykotika-nedtrykking.

Skrevet

Tror ikke det er mulig å komme unna generell antipsykotika-nedtrykking.

Der har jeg egentlig en ganske interessant observasjon. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Yerkes–Dodson_law#/media/File:HebbianYerkesDodson.svg

Med Zeldox beveger jeg meg på denne kurven flere ganger daglig. "Optimum" finner jeg cirka 5 timer etter inntak. Et par timer etter inntak føler jeg meg understimulert (og presterer dårlig i det jeg skal gjøre) og er det lenge siden inntak kan jeg føle meg overstimulert, og av den grunn mer engstelig.

Jeg trikser som sagt litt med dette, tar morgendosen uten mat (det er vel sånn sett den laveste dosen man kan ta av Zeldox, altså 20 mg uten mat) - men likevel, nei, man kommer aldri helt unna det.

Skrevet

Der har jeg egentlig en ganske interessant observasjon. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Yerkes–Dodson_law#/media/File:HebbianYerkesDodson.svg

Med Zeldox beveger jeg meg på denne kurven flere ganger daglig. "Optimum" finner jeg cirka 5 timer etter inntak. Et par timer etter inntak føler jeg meg understimulert (og presterer dårlig i det jeg skal gjøre) og er det lenge siden inntak kan jeg føle meg overstimulert, og av den grunn mer engstelig.

Jeg trikser som sagt litt med dette, tar morgendosen uten mat (det er vel sånn sett den laveste dosen man kan ta av Zeldox, altså 20 mg uten mat) - men likevel, nei, man kommer aldri helt unna det.

Det blir sikkert noe annet når man har angst. Eneste grunnen til at jeg tar den er for å dempe hodets "klokkefrekvens". Jeg har ikke angst.

Skrevet

Det blir sikkert noe annet når man har angst. Eneste grunnen til at jeg tar den er for å dempe hodets "klokkefrekvens". Jeg har ikke angst.

Det er egentlig det jeg også gjør. For å dempe irrasjonell og unødvendig tankevirksomhet. Som igjen kan skape angst.

Jeg gidder ikke bruke halvparten av døgnet på å lure på om jeg er gal, hvis det gir mening.

Skrevet

Det er egentlig det jeg også gjør. For å dempe irrasjonell og unødvendig tankevirksomhet. Som igjen kan skape angst.

Jeg gidder ikke bruke halvparten av døgnet på å lure på om jeg er gal, hvis det gir mening.

Tror det blir et annet slags problem. Sist gang jeg sluttet på medisiner endte jeg til slutt opp med å holde lange samtaler med personer jeg latet som jeg snakket med, mens jeg kjørte bil. Det bare ble mer og mer spinning, som om jeg hadde tatt noe slags rusmiddel. Du, derimot, får tvangstanker (med angst) om at du kanskje skal ta livet i trafikken. Blir et annet slags problem. Men det er jo bra medisinen har effekt på begge deler.

Skrevet

Tror det blir et annet slags problem. Sist gang jeg sluttet på medisiner endte jeg til slutt opp med å holde lange samtaler med personer jeg latet som jeg snakket med, mens jeg kjørte bil. Det bare ble mer og mer spinning, som om jeg hadde tatt noe slags rusmiddel. Du, derimot, får tvangstanker (med angst) om at du kanskje skal ta livet i trafikken. Blir et annet slags problem. Men det er jo bra medisinen har effekt på begge deler.

Jeg tenker (kanskje det er feil da) at dopamin er dopamin, enten det finnes naturlig i hjernen i for store mengder ved sykdom eller inntas gjennom nesen i form av kokain. Eller i form av "abstinenser" med AP.

Hvis jeg går et døgn uten Zeldox, så føler jeg meg også rusa. Skikkelig hypoman. Jeg har kontroll, men føles som en blanding av overstimulering, altfor mye energi, engstelse og tankespinn. En skikkelig "bad trip" altså :)

Skrevet

Jeg tenker (kanskje det er feil da) at dopamin er dopamin, enten det finnes naturlig i hjernen i for store mengder ved sykdom eller inntas gjennom nesen i form av kokain. Eller i form av "abstinenser" med AP.

Hvis jeg går et døgn uten Zeldox, så føler jeg meg også rusa. Skikkelig hypoman. Jeg har kontroll, men føles som en blanding av overstimulering, altfor mye energi, engstelse og tankespinn. En skikkelig "bad trip" altså :)

Dette er noe annet, som kom 2-3 måneder etter at jeg sluttet på Trilafon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...