FissileFryday Skrevet 20. oktober 2015 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg har problemer med konsentrasjonen og problemet er egentlig ganske stort. Fordi når konsentrasjonen svikter så må jeg kompensere med å snakke til meg selv for å være istand til å fungere. For eksempel: 'Jeg må lage mat'. 'Åpne kjøleskapet, ta ut ingrendiensene' 'Jeg må gå til bussen' (Merk: selv-kommunikasjonen kan foregå som både utalelse av ord eller inne i hodet). Dette fungerer til en viss grad, men for mye av dette vil etterhvert føre til at tvangstanker kommer på banen og begynner å manifistere seg som selvdestruktive instrukser. 'Spis spiker' 'Hopp i vegen' 'Skrell øyet' er ting som kan falle uønskelig inn i hodet mitt eller ut av munnen min(ganske torrets-liknende). Det at jeg utaler ting jeg ikke ønsker å utale forekommer sjelden og er ikke kontinuerlig, mer som om enkelte tvangstanker greier 'å komme seg forbi filterne som skal stoppe slikt' og er alltid et resulat av ekstrem oppmerksomhetsvikt.Det ovenfor er en ganske grei forenklig som beskriver situasjonen.Hvis jeg fokuserer kontinuerlig uten å "falle ut"/miste konsentrasjonen så kjennes det ut som et punkt på pannen fem centimeter over nesespissen min, 'brenner'. En annen måte å beskrive punktet er som den typiske 'hindu prikken'. Ved fokusering så starter en svak brennende følelse på det punktet som bare blir mer og mer inntens. Etterhvert går følelsen over til en ubeskrivelig følelse som jeg vil si faller under det ubehaglige. Etterhvert som denne følelsen blir mer og mer inntens så øker vanskelighetsgraden av å holde fokus og jeg må begynne å gjøre ting tregere for å ikke misteDette er konsistent, det har skjedd hver gang uten unntak.Litt mer spesifisert hva jeg mener med å fokusere kontinuerlig. Dette kan beskrives som å tenke å handle samtidig mens man holder fokus. Et presist eksempel er å kjøre bil og noe kommer å blokkerer veibanen, da tråkker man iniutivt på bremsen og sakner. Jeg måtte derimot mistet fokus på å se på veien og fortelle meg 'trykk på bremsen' for å så fokusere på veibanen igjen.Hva kan dette være? Selv aner jeg ikke, det som forvirrer meg rundt dette er at teoretisk burde det kreve like mye fokus eller mer å fortelle seg selv hva man skal gjøre for å deretter handle enn å inutivt tenke det direkte for å så handle. Men i mitt tilfelle så er det altså ikke slik. 0 Siter
Psychopomp Skrevet 20. oktober 2015 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg vil tippe at det bare er at det blir for mye for hjernen til tider. Det er vel en folkelig forklaring. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 21. oktober 2015 Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Kjenner igjen noe av følelsen i forhold til ADHD. Har du noen diagnose som går på konsentrasjonssvikt/uoppmerksomhet? Jeg snakker veldig mye til meg selv, både for å huske ting men også en slags selvstimuli når det ikke er noe annet som skjer rundt. Kjenner også igjen noe av det med å få en "rar" følelse på det punktet du beskriver i pannen. Ikke på samme måte som deg, men husker bl.a for mange år siden da jeg prøvde endel type "partydop" at det kom en rar følelse akkurat der. Det var når kjemikalier skulle ut av kroppen igjen, altså ikke under rusen men senere. Vet ikke om dette hjalp deg men kjente meg bare litt igjen i noen ting:-) Endret 21. oktober 2015 av Beautiful_Creatures 0 Siter
Trine Skrevet 21. oktober 2015 Skrevet 21. oktober 2015 Den brennende følelsen tipper jeg er at du spenner den muskelien som sitter der, når du anstrenger deg for å fokusere.Disse tvangstankene hørtes ikke værre ut enn hva jeg har forstått at egentlig er ganske normalt. Jeg så et program en gang om tvangstanker. Han psykiateren som ble intervjuet sa han kunne ha noen ganske syke tanker, men han brøy seg ikke noe om det, for han gjorde ikke virkelighet av tankene. Jeg tenker at det ikke er noe unormalt om du plutselig tenker "skrell øyet" så lenge du faktisk ikke tar ut øyet og begynner å skrelle det, eller at du virkelig må slite for å klare å ikke ta ut øyet. Så lenge du ikke følger instruksene så er det ikke noe problem og kan vel neppe kalles tvangstanker, tror jeg.Om du alltid har hatt dårlig konsentrasjon? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2015 Skrevet 21. oktober 2015 Du bør utredes hos en spesialist. Dette har trekk både fra ADHD og fra tvangslidelse- OCD: 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.