Gå til innhold

Overgang fra Ritalin til Elvanse - Doseringsforhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden januar gått på Ritalin. Grunnet for sterke bivirkninger, spesielt matlyst og den smellen på ettermiddagen med påfølgende store forstyrrelser i døgnrytme skal jeg nå over på Elvanse. 

Jeg har de siste mnd gått på 80mg Ritalin (depot) om morgenen + 20mg tabletter på ettermiddag (i forsøk på å unngå smellen)

Dette blir da kjapt regnet 100mg tilsammen pr døgn, nå skal jeg ha 1 uke med 30mg Elvanse for så øke til 50mg. Det virket på min psykiater at det var den dosen jeg skulle gå på, uten noen videre opptrappingsplan.

Jeg ser maksdosen for Ritalin (depot) er 80mg og Elvanse er 70mg. Er ikke 50mg da litt lite mtp jeg har vært på 100mg Ritalin? 

Eller er Elvanse såpass mye sterkere at dette faktisk kan være 2:1 forhold på doseringene? Man skulle i så fall tro forholdet mellom anbefalt maksdose var større enn 80mg/70mg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...