Gå til innhold

NHD: Schizofreni, psykoser m.m

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent på psykologi og leser nå om Schizofreni og psykoser. (Abnormal Psychology, Susan Nolen-Hoeksma, 2014) Samtidig har jeg et søsken som har vært psykotisk. Selv har jeg en stemningslidelse. I tillegg har vi vokst opp i en familie med mye negativt fokus (expressed emotion) og "mye rart" i slekta bakover når det gjelder mistenksomhet bl.a. Klart biologisk her, altså. Men så ser jeg på all forskningen som er gjort om sosiale forhold og hva stress har å si for sykdommen. Bl.a om familieforhold og familiens holdning til den psyke (kunnskap!), og faktorer som boforhold (storby vs bygda). 

Da mitt søsken ble syk første gangen fikk vi ingen informasjon i det hele tatt om sykdommen. Det var direkte innleggelse og medisiner. Og det var det. Den syke selv var flau og ville ikke snakke om det. Hvordan gjøres dette i dag? Får familie informasjon om sykdommen? Kunnskap for å forhindre fordommer? Kunnskap om positive og negative symptomer? De positive er jo svært synlige som "galskap", men de negative blir lett fortolket som latskap, som igjen fører til expressed emotions (negativ feedback) fra familie, som igjen leder til stress og videre til mulig ny episode. Jeg tenker at dette må være enkel forebygging!

Beklageligvis satt jeg ikke på denne informasjonen da mitt søsken ble syk. Jeg var også selv syk i samme periode og hadde lite å bidra med. Men her burde psykiatrien ha plukket opp litt psykdomshistorie (jeg var med mitt søsken til legen ved første innleggelse)  og involvert familien mer. Jeg tenker "her er det jo klare sammenhenger!" og kan se store fordeler om spesielt mine foreldre, hadde lært mer om psykdom. 

Hører gjerne fra NHD om dagens praksis og også fra dere med diagnose i psykosespekteret. Hvordan opplever dere dette og hva er deres ønsker? Hva fungerer og hva fungerer ikke? Medisin løser noe, men her er klart andre ting å ta tak i.

Anonymkode: fa6ce...875

Skrevet