Gå til innhold

Kan det virkelig være mulig ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet (endret)

At medisiner mot medfødt immunsviktsykdom kan ha så mye å si for den psykiske helsen ?

Sønn i går: Tung å prate med, deppa, sliten, orker ikke å nakke, vil ha fred. Helt fjern

Tok sprøyta si i går kveld.

I dag : Snakker, ikke fjern i det hele tatt, synger og traller. Sier han har fått julestemning og gleder seg til jul.

Kan det virkelig være mulig at jeg har misforstått noe så grundig ?? Kan den fysiske helsa ha så mye å si for den psykiske helsa som dette ?

Da det hele startet i fjor høst, hadde han vært lenge uten medisiner grunnet at han hadde rotet bort pumpa. Jeg husket også at da han begynte med medisiner som 11-åring ( nå 22 ) var det som å få en ny gutt som hadde fått en rakett i ræva.

Nå skal jeg følge veldig nøye med fremover på om det kan ha en sammenheng. Han skal ta sprøyte hver uke, men utsetter og utsetter slik at det bare blir hver 14 dag.

Tenk om løsningen er så enkel og så har jeg i mellomtiden sendt han til Dps. Nesten flaut, men også gledelig om det skulle vise seg å være en så enkel løsning på det hele.

Endret av Nicklusheletida
Nicklusheletida
Skrevet

Dette var jo kjempebra da :)

Jeg vet jo ikke enda. Jeg bare spekulerer som jeg nå har gjort i et helt år. Det har gått veldig fremover siden i fjor, men vi er ikke i mål.

Jeg blir så sliten av å prøve å få han til å forstå hvor viktig den sprøyta er og ikke kan jeg følge med hele tiden heller, siden han bor mest hos faren sin pga av plassmangel hos meg.

Jeg blir sliten av å ikke ha kontroll lenger, men også over at han ikke tar over kontrollen over sitt eget liv og helse selv. Jeg synes han burde være voksen nok til det nå :(

Skrevet

Høres jo ut som om det kan ha en sammenheng. Selv om to tilfeller er litt lite for å konkludere.

Mange fysiske tilstander gir psykiske plager som du vet.

Det er jo kjempefint hvis du nå har funnet løsningen på hva det er som er galt :)

Skrevet

Jeg tror med ganske stor sikkerhet at dette har en sammenheng. Bra du vil følge med fremover, da kan du jo føre notater over symptomer. Sjekk en stund når han holder på som han gjør, og så strammer du inn og kommanderer ham til å ta sprøyte hver uke som han skal. 

Hva syns han selv om å gå til dps, forresten? Det kan godt være andre årsaker til at han bør fortsette der, men jeg ville absolutt fulgt opp bedre på sprøyta i første omgang.

Anonymkode: 66f6d...e36

Nicklusheletida
Skrevet

Høres jo ut som om det kan ha en sammenheng. Selv om to tilfeller er litt lite for å konkludere.

Mange fysiske tilstander gir psykiske plager som du vet.

Det er jo kjempefint hvis du nå har funnet løsningen på hva det er som er galt :)

Jeg skal ikke påstå at jeg har funnet løsningen, men jeg skal i hvert fall følge nøye med fremover og begynne å skrive ned datoene for når sprøyta blir tatt. Jeg misliker å være så kontrollfreak overfor en voksen sønn, men det ser ut til at jeg blir nødt.

Skrevet

Jeg vet jo ikke enda. Jeg bare spekulerer som jeg nå har gjort i et helt år. Det har gått veldig fremover siden i fjor, men vi er ikke i mål.

Jeg blir så sliten av å prøve å få han til å forstå hvor viktig den sprøyta er og ikke kan jeg følge med hele tiden heller, siden han bor mest hos faren sin pga av plassmangel hos meg.

Jeg blir sliten av å ikke ha kontroll lenger, men også over at han ikke tar over kontrollen over sitt eget liv og helse selv. Jeg synes han burde være voksen nok til det nå :(

Høres slitsomt ut ja, han burde jo ta litt ansvar selv. Men det er vel ikke alltid så lett, har en på 22 år selv. 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg tror med ganske stor sikkerhet at dette har en sammenheng. Bra du vil følge med fremover, da kan du jo føre notater over symptomer. Sjekk en stund når han holder på som han gjør, og så strammer du inn og kommanderer ham til å ta sprøyte hver uke som han skal. 

Hva syns han selv om å gå til dps, forresten? Det kan godt være andre årsaker til at han bør fortsette der, men jeg ville absolutt fulgt opp bedre på sprøyta i første omgang.

Han synes det er helt ok og jeg tenker han skal få fortsette så lenge han selv føler for det. Psykiateren har fått godkjennelse av sønn til å ringe meg og hun ringte i dag for å spørre litt om hvordan jeg oppfatter han og når det hele begynte Jeg nevnte ikke dette siden hun ringte tidlig på dagen, men jeg får ta kontakt i morgen bare for å si i fra om at hun bør ha det i bakhodet.

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg har funnet løsningen, men jeg skal i hvert fall følge nøye med fremover og begynne å skrive ned datoene for når sprøyta blir tatt. Jeg misliker å være så kontrollfreak overfor en voksen sønn, men det ser ut til at jeg blir nødt.

Minner meg litt om mamma. Hun har liksom aldri helt sluttet med kontroll. Bortsett fra at hun etter beste evne prøver å få meg til å IKKE ta medisiner da. Og jeg er mer enn 10 år eldre enn sønnen din :)

Nicklusheletida
Skrevet

Minner meg litt om mamma. Hun har liksom aldri helt sluttet med kontroll. Bortsett fra at hun etter beste evne prøver å få meg til å IKKE ta medisiner da. Og jeg er mer enn 10 år eldre enn sønnen din :)

He he, ja men jeg vil jo ikke ha den kontrollen egentlig. Jeg vil helst slippe, men det er helt umulig å slippe kontrollen når jeg ser at det ikke går bra.

Legen på Riksen sa det for flere år siden at følgene av ikke å ta medisinen kan være en alvorlig infeksjon som kan være vanskelig for sykehuset å behandle. ( Jeg skjønner hva det kan bety ) Da er det ikke så lett for meg å gi i fra meg kontrollen når jeg ser han ikke tar over selv, selv etter gjentatte formaninger. Ikke biter antibiotika like lett på han heller som på andre pasienter.

Nicklusheletida
Skrevet

Enda en grunn til å mistenke at det har en sammenheng. Fin form de første dagene etter at sprøyta ble tatt forrige tirsdag. I går følte han seg sliten igjen og han valgte å ta sprøyta igjen i går. En dag før tiden. Fin form nå i dag. Han er selv åpen for at det kan ha noe med saken å gjøre nå.

Må legge til at da jeg oppfattet han som psykisk syk viste blodprøver at han også hadde en infeksjon i kroppen samtidig, både i fjor og i år.

Mange av symptomene han fikk kan jeg forstå har en sammenheng. Det virker logisk, men klarer ikke å sette angsten han fikk i sammenheng med det.

Jeg skal fortsette å observere. Legene forsøker i hvert fall ikke å lete etter sammenheng. De konsentrerer seg bare om sitt spesialfelt. Ganske håpløst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...