Gondor Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg vet at jeg har betydning for endel mennesker og at jeg fyller noen viktige roller. Men jeg føler ikke at jeg har verdi i meg selv. Er det vanlige å føle seg verdifull kun på grunn av egen eksistens? Eller er det sånn som det står i Bibelen: "I meg selv er jeg intet." 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker at hvert menneske har verdi i seg selv. Så tenker jeg at jeg har betydning for noen mennesker i kraft av min rolle. La oss si jeg er lærer og betyr noefor elevene mine i kraft av min rolle. Og jeg har verdi for mine nærmeste i kraft av meg selv som person. Mine egenskaper, gode som dårlige. Mine nærmeste er ikke da nødvendigvis nær familie, men de jeg selv anser som nære. De som ville synes det var leit at akkurat jeg ikke kunne komme, eller som blir veldig glad for akkurat min støtte. Anonymkode: 36e28...54f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Samfunnet har innrettet seg slik at det er en norm at et menneske har verdi i seg selv, og det er en smart norm, fordi det fungerer bra på den måten. Men utenom det er det såklart uten verdi. Ingenting har verdi. Anonymkode: fa0e3...e70 1 Siter
Gondor Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker at hvert menneske har verdi i seg selv. Så tenker jeg at jeg har betydning for noen mennesker i kraft av min rolle. La oss si jeg er lærer og betyr noefor elevene mine i kraft av min rolle. Og jeg har verdi for mine nærmeste i kraft av meg selv som person. Mine egenskaper, gode som dårlige. Mine nærmeste er ikke da nødvendigvis nær familie, men de jeg selv anser som nære. De som ville synes det var leit at akkurat jeg ikke kunne komme, eller som blir veldig glad for akkurat min støtte. Anonymkode: 36e28...54fEt fint og interessant svar. Jeg synes dette er en veldig sunn innstilling å ha. 0 Siter