Gondor Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg vet at jeg har betydning for endel mennesker og at jeg fyller noen viktige roller. Men jeg føler ikke at jeg har verdi i meg selv. Er det vanlige å føle seg verdifull kun på grunn av egen eksistens? Eller er det sånn som det står i Bibelen: "I meg selv er jeg intet." 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker at hvert menneske har verdi i seg selv. Så tenker jeg at jeg har betydning for noen mennesker i kraft av min rolle. La oss si jeg er lærer og betyr noefor elevene mine i kraft av min rolle. Og jeg har verdi for mine nærmeste i kraft av meg selv som person. Mine egenskaper, gode som dårlige. Mine nærmeste er ikke da nødvendigvis nær familie, men de jeg selv anser som nære. De som ville synes det var leit at akkurat jeg ikke kunne komme, eller som blir veldig glad for akkurat min støtte. Anonymkode: 36e28...54f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Samfunnet har innrettet seg slik at det er en norm at et menneske har verdi i seg selv, og det er en smart norm, fordi det fungerer bra på den måten. Men utenom det er det såklart uten verdi. Ingenting har verdi. Anonymkode: fa0e3...e70 1 Siter
Gondor Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker at hvert menneske har verdi i seg selv. Så tenker jeg at jeg har betydning for noen mennesker i kraft av min rolle. La oss si jeg er lærer og betyr noefor elevene mine i kraft av min rolle. Og jeg har verdi for mine nærmeste i kraft av meg selv som person. Mine egenskaper, gode som dårlige. Mine nærmeste er ikke da nødvendigvis nær familie, men de jeg selv anser som nære. De som ville synes det var leit at akkurat jeg ikke kunne komme, eller som blir veldig glad for akkurat min støtte. Anonymkode: 36e28...54fEt fint og interessant svar. Jeg synes dette er en veldig sunn innstilling å ha. 0 Siter
Gondor Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Skrevet 22. oktober 2015 Samfunnet har innrettet seg slik at det er en norm at et menneske har verdi i seg selv, og det er en smart norm, fordi det fungerer bra på den måten. Men utenom det er det såklart uten verdi. Ingenting har verdi.Anonymkode: fa0e3...e70Men hva er vitsen da? Kan man bestemme seg for at noe eller noen har verdi? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Men hva er vitsen da? Kan man bestemme seg for at noe eller noen har verdi?Ikke egentlig, men man kan bestemme hva slags normer som gir gir et best mulig liv for flest mulig mennesker. Og det er tydelig at de samfunnene på Jorden som har respekt for menneskeliv i seg selv er fine å leve i. Ikke dødstraff, "do no harm", alle mennesker skal få hjelp og pleie om de trenger, selv om de måtte være helt ute av stand til noe som helst. Anonymkode: fa0e3...e70 0 Siter
grublerijenta Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Men hva er vitsen da? Kan man bestemme seg for at noe eller noen har verdi?Ja det tror jeg. Det er det som funker.... 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Men hva er vitsen da? Kan man bestemme seg for at noe eller noen har verdi? Tankegangen om at man bare har verdi gjennom hva man betyr for andre er ulogisk.Hvis ikke enkeltpersoner har verdi er det ikke verdifullt å hjelpe andre heller. Ingen handlinger eller ting er verdifulle hvis de ikke er til nytte eller glede for enkeltpersoner. Ergo må man legge til grunn at mennesker har egenverdi før det nytter å snakke om verdien til noe som helst.Dette er humanistisk filosofi. Er man religiøs kan man finne på å tenke at mennesker er skapt for å tjene en guddom og ikke har egenverdi. 0 Siter
slabbedask Skrevet 22. oktober 2015 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tenker at hvert menneske har verdi i seg selv. Jeg mener at et menneske i seg ikke har noen verdi. Det må være noe i tillegg som skaper verdien. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 23. oktober 2015 Skrevet 23. oktober 2015 Hvis man er egoist (filosofisk) så blir det jo en byttehandel.Ja det er sant, men de fleste synes det er bra å hjelpe gamle damer og spebarn også. Da må man jo mene at gamle damer og spebarn har egenverdi, ikke at de skylder en like stor tjeneste tilbake. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.