AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Hei!Jeg leste et innlegg/forrord, psykiater Skårderud har skrevet om at vi mennesker er født med minus promille og at etter et par glass vin går ting merkelig mye lettere. Det var en del kritikk han fikk for å skrive dette, men altså man må se det som det det var, et forrord til en bok.Når det er skrevet har jeg en egen erfaring å komme med ang den saken,Av flere naturlige grunner var jeg total avholdsmenneske helt til jeg var 35 år, da begynte jeg til psykiater, fikk diagnosen asperger og begynte å drikke vin. Jeg vet ikke helt hvorfor disse tingene faller sammen i tid, men jeg var vel kommet dit i livet at jeg var sliten av å være annerledes, og etter hvert oppdaget jeg at vin er både godt og ikke minst hører til et godt måltid, at det dreier seg om smak, som med mat, og ikke å bli full. (pga av min oppvekst forbandt jeg alkohol med fyll, ikke kultur)Det andre vin gjør, er også at mennesker slapper av, litt mer, eller hva det er...? men i vertfall tror jeg ikke minst mange generasjoner er glade for de familiesammenkomster man orker og mestrer bedre over noen glass vin. (jeg syns over et glass vin, er litt tåpelig å si/skrive, for jeg har regnet ut at av ant flasker på ca 7,5 dl så drikker de fleste mye mer enn et glass vin, jeg antar i gjennomsnitt de drikker 5 glass, men da er det medregnet de som drikker et halvt glass, ikke drikker og de som tar igjen for alle.)Imidlertid godtar vi ikke fyll i vårt hjem, det blir så respektert at selv med så mange glass vin, oppfører alle seg ok. Kun ved to anledninger har jeg bedt noen forlate vårt hjem, så dette blir tydeligvis respektert. Hvis noen er forundret over at noen kan drikke 5 glass vin, altså ca en flaske vin uten å bli synlig beruset, så tror jeg dette skyldes at de er mer vant med å drikke.Det jeg kanskje i alt dette her er MEST glad for er at min mor syns jeg er blitt en flott datter, en hun ikke får rost nok, en som det knapt fins ord dekkende for å rose nok. Jeg som var alt annet, hennes irritasjon, frustrasjon og sinne og sorg.Jeg syns det både er fint for min egen del, men også fordi barna får oppleve, tross, at det selvsagt "skjer ting" i hverdagen som er strevsomme med familie iblant, ....men at vi tross dette tar vare på familien, generasjonene, og er der at vi greier se forbi enkeltes vansker, for på festene, får både vi, barna og de som strever tidvis, de gode tingene frem i hverandre, Jeg har irritert med enormt for at jeg ikke får svar på invitasjoner, men så plutselig kommer de....så jeg har måttet lære meg at mange gir ikke beskjed, noen pga av slurv og sløvhet, mens min gamle onkel pga av stadige opp og nedturer, ikke er stabil nok helsemessig, (men denne mannen er barnas favoritt, og det barna får av han, er de gode sidene hans, ) jeg ville ikke vært en fest foruten, ikke når jeg ser barnas store glede og forventning, og jeg savner min gamle onkel når han ikke kommer.Jeg er glad jeg har greid gå mange runder med meg selv, for både å greie akseptere slurv og sløvhet, ta noen glass vin, og litt sånn, gi livet sånn som jeg tror det er for de fleste, la det slippe til, livet er ikke rosenrødt, det har alle farger og det er ikke perfekt for noen,å slippe til det uperfekte, har endret meg mye, på den måten må jeg si, at min engang slemme mamma har fått vise at hun er mer enn det, at min onkel som strever har så mange gode sider, at han er den mannen tross alle sine vansker som fyller barna med fryd og gode minner de ofte snakker om, og hvis ,og når, han kommer....og min tante som er ustabil, hun kan glimte til, på den måten forsurer ingen av disse livene våre, men de får slippe til med de ressursene de har i seg.Jeg er glad jeg greier se mennesker bak det de strever med, gripe det gode, og gi denne evnen til positivitet videre til barna våre, jeg tror dette gir mange gode forutsetninger for å takle livet, dvs at man lærer takle det nærmeste. Anonymkode: 18414...25c 1 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Når jeg drikker alkohol blir jeg nesten heeeelt nevrotyp i oppførselen sier mamma. Og jeg har høytfungerende autisme. 0 Siter
Inner self Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg får ingen behagelig effekt av alkohol i det hele tatt. Blir ikke kranglette eller vanskelig, men heller ikke mer sosial. NT 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Det er typisk ikke helt samsvar mellom hvor mye folk sier de drikker, og hvor mange tomme flasker man teller opp dagen etterpå.Jeg er enig i at man ikke blir full av 5 glass fordelt over en lang kveld (i alle fall ikke jeg som veier bortimot 80 kg), men jeg tåler nok ikke så mye mer enn det. 0 Siter
slabbedask Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Det er fordi du bruker crazy pills...jeg bare sovner av alkohol. Og sover vel nok som det er, vel.så sånn er det med den saken. 1 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg veier nesten 120 kg i fett så jeg kan vel ikke bli full uansett hvor mye jeg drikker, med den syke vekta. Men da jeg drakk før de skjedne gangene, så ble jeg først mer normal enn jeg er nå, så drakk jeg mer, og sovnet på badegulvet og ble hentet klokka 22.00 med hodet oppi do på to fester. Da vegde jeg 80-85 kilo, og drakk 1 flaske vin på styrten og noen geleshots og 1 eller to drinker på den ene festen, og på den andre festen ble jeg dritings av bare to flasker vin på en kveld klokka 22.00, og ville bare legge meg på plenen å sove. Jeg har lært av disse feilene, så jeg kjøper aldri vin mer. Jeg tåler nemlig tydligvis ikke vin. Men saken er at når jeg har fått passe promille, oppfører jeg meg visst som en NT. Ivertfall nesten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 Er det "NT" å sovne med hodet oppi do?Det er da almennkunnskap, vel. Anonymkode: e3462...300 1 Siter
Inner self Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 man blir vel mer og ikke mindre drita ved kombo av crazypills og etanol? 0 Siter
Inner self Skrevet 24. oktober 2015 Skrevet 24. oktober 2015 jeg får vondt i hodet, og blir lei av alkohol. Fatter ikke att folk kan bli alkoholikere, drikke den kvalme drieten, dagen lang, nei, hadde jeg ikkevært antireliøs så hadde jeg vært en god pietist.... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 Når jeg drikker alkohol blir jeg nesten heeeelt nevrotyp i oppførselen sier mamma. Og jeg har høytfungerende autisme.hm,selv om vi er heelt forskjellige på det meste...så liker min mor meg etter at jeg begynte drikke alkohol, jeg har autisme, hun syns hun nå har fått en datter det er mulig å forholde seg til.Jeg er jo en hyggelig vertinne og en nderholder av henne m.fl andre med problemer, alt dette orker jeg takket være vin= alkohol.interessant at du har litt samme effekt, selv om du vel mener du egentlig ikke har autisme, om jeg har forstått deg riktig?jeg har autisme, og blir mer NT ved å drikke vin Anonymkode: 18414...25c 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 hm,selv om vi er heelt forskjellige på det meste...så liker min mor meg etter at jeg begynte drikke alkohol, jeg har autisme, hun syns hun nå har fått en datter det er mulig å forholde seg til.Jeg er jo en hyggelig vertinne og en nderholder av henne m.fl andre med problemer, alt dette orker jeg takket være vin= alkohol.interessant at du har litt samme effekt, selv om du vel mener du egentlig ikke har autisme, om jeg har forstått deg riktig?jeg har autisme, og blir mer NT ved å drikke vinAnonymkode: 18414...25cjeg mener jeg har autisme, for jeg tror på testene og undersøkelsene som ble tatt. Men jeg har høytfungerende, siden jeg har 100 i iq og ikke under 70. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 jeg mener jeg har autisme, for jeg tror på testene og undersøkelsene som ble tatt. Men jeg har høytfungerende, siden jeg har 100 i iq og ikke under 70.ok,da virker altså alkohol positivt på våre sosiale evner, det er interessant. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 Jeg veier nesten 120 kg i fett så jeg kan vel ikke bli full uansett hvor mye jeg drikker, med den syke vekta. Men da jeg drakk før de skjedne gangene, så ble jeg først mer normal enn jeg er nå, så drakk jeg mer, og sovnet på badegulvet og ble hentet klokka 22.00 med hodet oppi do på to fester. Da vegde jeg 80-85 kilo, og drakk 1 flaske vin på styrten og noen geleshots og 1 eller to drinker på den ene festen, og på den andre festen ble jeg dritings av bare to flasker vin på en kveld klokka 22.00, og ville bare legge meg på plenen å sove. Jeg har lært av disse feilene, så jeg kjøper aldri vin mer. Jeg tåler nemlig tydligvis ikke vin. Men saken er at når jeg har fått passe promille, oppfører jeg meg visst som en NT. Ivertfall nesten.At man ikke tåler å drikke en flaske vin på styrten eller å drikke to flasker på en kveld vil ikke nødvendigvis si at man ikke tåler vin. Det går selvfølgelig an å drikke vin med måte. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 Jeg veier nesten 120 kg i fett så jeg kan vel ikke bli full uansett hvor mye jeg drikker, med den syke vekta. Men da jeg drakk før de skjedne gangene, så ble jeg først mer normal enn jeg er nå, så drakk jeg mer, og sovnet på badegulvet og ble hentet klokka 22.00 med hodet oppi do på to fester. Da vegde jeg 80-85 kilo, og drakk 1 flaske vin på styrten og noen geleshots og 1 eller to drinker på den ene festen, og på den andre festen ble jeg dritings av bare to flasker vin på en kveld klokka 22.00, og ville bare legge meg på plenen å sove. Jeg har lært av disse feilene, så jeg kjøper aldri vin mer. Jeg tåler nemlig tydligvis ikke vin. Men saken er at når jeg har fått passe promille, oppfører jeg meg visst som en NT. Ivertfall nesten.Hei!Jeg tåler vin bra,men jeg tåler ikke to flasker:-)når jeg skrev feks bli mer NT var det snakk om et eller to glass vin, etter det må jeg bli forsiktig,jeg tror jeg tåler mindre enn mange av alokohol, jeg drikker kun vin, liker ikke noen annen alkohol feks drinker, men jeg liker champagne/muserende, men det er for meg vin, men jeg liker det vel egentlig bedre enn vin.Jeg veier 48 kg sa de på sykehuset, dvs jeg er halvparten av deg, men så er jeg bare 1.55 meter, så jeg er altså et lite menneske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.