Gå til innhold

Koffert til timen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må reise til flyplassen etter neste time hos behandler. Jeg har litt dårlig tid, så det hadde vært det beste om jeg kunne tatt med meg kofferten når jeg skal til neste time. Er det greit å gjøre eller blir det dumt? Jeg når det nok uten også, men da blir det mer stress... Jeg vil ikke gjøre noe feil, men det hadde gjort det mindre stressende.

Skrevet

Jeg må reise til flyplassen etter neste time hos behandler. Jeg har litt dårlig tid, så det hadde vært det beste om jeg kunne tatt med meg kofferten når jeg skal til neste time. Er det greit å gjøre eller blir det dumt? Jeg når det nok uten også, men da blir det mer stress... Jeg vil ikke gjøre noe feil, men det hadde gjort det mindre stressende.

tar du ikke bil til timen?

Anonymkode: 34fdc...cb2

Skrevet

tar du ikke bil til timen?

Anonymkode: 34fdc...cb2

Jeg verken kan kjøre eller har bil... Så jeg må gå til timen. Går ikke så lang tid å gå, men litt tid tar det selvsagt. Synes du det virker frekt å ta med koffert? Burde jeg skifte timen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt greit å ta med en koffert inn i timen.

Skrevet

Kan ikke forstå hvorfor det skulle være noe problem å ha med en koffert til timen. Det er vel ikke første gangen at noen skal ut å reise etterpå, liksom.

Skrevet

Kan ikke forstå hvorfor det skulle være noe problem å ha med en koffert til timen. Det er vel ikke første gangen at noen skal ut å reise etterpå, liksom.

Jeg tenkte vel kanskje det kan oppfattes som et tegn på at jeg ikke tar behandlingen seriøst nok, at det bare er en hastig ting jeg skal før jeg skal videre. At jeg ikke tar det alvorlig, at jeg prioriterer andre ting osv... 

Skrevet

Jeg tenkte vel kanskje det kan oppfattes som et tegn på at jeg ikke tar behandlingen seriøst nok, at det bare er en hastig ting jeg skal før jeg skal videre. At jeg ikke tar det alvorlig, at jeg prioriterer andre ting osv... 

Nå tenker du for mye, tror jeg.

Skrevet

Nå tenker du for mye, tror jeg.

I dag har det kanskje blitt for mye av den slags... Men det er vel ikke helt utenkelig at det kan oppfattes negativt å ta med seg koffert...

Skrevet

I dag har det kanskje blitt for mye av den slags... Men det er vel ikke helt utenkelig at det kan oppfattes negativt å ta med seg koffert...

Jo, det er i grunnen utenkelig;-) Din behandler ønsker selvfølgelig at du skal kunne leve et vanlig liv selv om du går i terapi, og et vanlig liv innebærer av og til at man har litt dårlig tid.

Skrevet

Jo, det er i grunnen utenkelig;-) Din behandler ønsker selvfølgelig at du skal kunne leve et vanlig liv selv om du går i terapi, og et vanlig liv innebærer av og til at man har litt dårlig tid.

Men jeg kunne jo ha planlagt dette bedre. Jeg burde kanskje ikke valgt å ta en time så nære jeg skulle reise. Det var dumt av meg, men jeg glemte det rett og slett helt ut... Jeg vil ikke hun skal tro jeg tar lett på timene med henne.

Skrevet

Men er dette ærlig? Mener du virkelig dette? Mener du helt ærlig at det er feil av deg å ha med koffert?

Jeg er redd det sender feil signal ja. Jeg burde planlagt bedre. Jeg pleier å bli helt utslitt etter de fleste timene med henne, og da burde jeg kanskje heller avlyse timen, kanskje hun synes det er bedre at jeg gjør det, slik at jeg ikke risikerer å ødelegge noe.

Skrevet

Jeg er redd det sender feil signal ja. Jeg burde planlagt bedre. Jeg pleier å bli helt utslitt etter de fleste timene med henne, og da burde jeg kanskje heller avlyse timen, kanskje hun synes det er bedre at jeg gjør det, slik at jeg ikke risikerer å ødelegge noe.

Du ødelegger neppe noe selv om du har med koffert..

Skrevet

Kanskje du kan ta problemstillingen opp med din behandler i timen? Du vil utvilsomt få bekreftet det samme som alle andre sier her; det er OK. Samtidig får du fjernet frykten for at det ikke skulle være greit "direkte" og kanskje du kan bli mer bevisst på mekanismene bak. Antar dette er mønstre du trolig jobber med i terapien, uansett. Lykke til! 

Skrevet

Dette høres slitsomt ut... får håpe samtalene kan hjelpe deg.

Hun er kjempeflink og et så fint menneske. Jeg er så redd for å ikke klare å yte nok til å klare å ta til meg den hjelpen hun gir. Jeg vil ikke gi henne det inntrykket at jeg tar lett på dette for det gjør jeg ikke. Det er mye jeg ikke får til.

Skrevet

Du ødelegger neppe noe selv om du har med koffert..

Det er ikke kofferten i seg selv som er problemet, men det jeg er redd den kan gi uttrykk for. Og kanskje det er dråpen som får det til å renne over, som gjør at hun blir overbevist om at jeg ikke fortjener den hjelpen jeg er så takknemlig for å ha fått.

Skrevet

Kanskje du kan ta problemstillingen opp med din behandler i timen? Du vil utvilsomt få bekreftet det samme som alle andre sier her; det er OK. Samtidig får du fjernet frykten for at det ikke skulle være greit "direkte" og kanskje du kan bli mer bevisst på mekanismene bak. Antar dette er mønstre du trolig jobber med i terapien, uansett. Lykke til! 

Mener du da jeg kan ta med meg kofferten til timen, og deretter ta det opp som et tema i timen? Jeg kan jo ikke gjøre noe for å forsikre meg om at det er greit for henne før jeg kommer til timen. Når jeg står der med kofferten, er det liksom ikke så mye annet hun kan si enn at det er ok. Kanskje det lureste heller er å utsette timen, og gi timen til noen andre heller.. 

Skrevet

Tenker du (selvsagt) tar med deg kofferten, men at du kan fortelle at du i forkant stresset og var usikker på om det var OK/hvilke signaler du sender ved å gjøre det. Dersom du tror hun bare sier det er greit uansett, selv om hun ikke skulle mene det, er det kanskje ikke så fruktbart likevel. 

Skulle ønske du selv så hvor urimelig høye krav du stiller til deg selv. 

Skrevet

Tenker du (selvsagt) tar med deg kofferten, men at du kan fortelle at du i forkant stresset og var usikker på om det var OK/hvilke signaler du sender ved å gjøre det. Dersom du tror hun bare sier det er greit uansett, selv om hun ikke skulle mene det, er det kanskje ikke så fruktbart likevel. 

Skulle ønske du selv så hvor urimelig høye krav du stiller til deg selv. 

Jeg får prøve å gjøre det slik da. Ta kofferten med, og forklare situasjonen. Man kan vel aldri være sikker på om andre mener det de sier, synes slikt er vanskelig jeg. Men jobber med saken.

Takk uansett for råd :)

Skrevet

Det dreier seg nok heller om en psykelig overvurdering av hva slags krav andre stiller.

Eller om en vurdering av at siden man presterer så lavt på så mange områder og nok er en fryktelig dårlig pasient, så skal man ikke gjøre det verre. At jeg i alle fall ikke gjør dette feil. Når man feiler på alt som er viktig, må man vel holde fast på noe?

Skrevet (endret)

Eller om en vurdering av at siden man presterer så lavt på så mange områder og nok er en fryktelig dårlig pasient, så skal man ikke gjøre det verre. At jeg i alle fall ikke gjør dette feil. Når man feiler på alt som er viktig, må man vel holde fast på noe?

Sikkert, men tror sånt handler om hva man tenker andre mener. En slave av eksterne meninger. Det blir man nok psyk av. Hvis man stiller ekstreme krav til seg selv uten å bry seg om hva andre mener så blir man ikke psyk, man blir bare veldig "suksessfull". De flinke pikene stiller ikke strenge krav til seg selv, men gjør absolutt alt for å gjøre pappa blid, og senere lærerene og så andre autoriteter som psykologen...

Endret av Psychopomp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...