AJP Skrevet 25. oktober 2015 Skrevet 25. oktober 2015 Hei,Sliter med noe jeg har tenkt på som tvangstanker: De arter seg som impulser/forslag om å gjøre ting grundigere. Dersom jeg f.eks. vasker gulvet så kommer de med forslag om å vaske f.eks. under møbler, så gjør jeg kanskje det for "å tilfredstille" dem (meg?) men så bare baller det på seg, så må jeg kanskje flytte møbler for å komme til osv. også blir det til en veldig stor og tidkrevende oppgave. Jeg føler at jeg bør gjøre det tankene foreslår, selv om jeg ikke har lyst (fordi det er et strev), og dersom jeg forsøker å la være så begynner jeg å argumentere med meg selv om hvorfor jeg ikke skal gjøre det som om det er en annen person jeg argumenter for mitt synspunkt ovenfor. Jeg føler meg misfornøyd og irritert og det ender ofte med at jeg gjør i hvert fall noe av det tankene foreslo.En annen måte det kan gi seg utslag på er at jeg engster meg for forstyrrelser i form av lyder. Dersom jeg hører en uventet lyd så tenker jeg at den forstyrrer oppmerksomhten min og tankene mine i den grad at jeg da må være ekstra oppmerksom på det jeg holder på med, kanskje gjøre det igjen, slik jeg jeg er sikker på at lyden ikke forstyrret meg i å gjøre det ordentlig.Lurer på om noen har forslag eller erfaringer til hva som hjelper? Det åpenbare er jo å ikke bry seg om disse tankene, men det går på en måte ikke helt an fordi de "lever sitt eget liv" og "maser" stort sett til de får viljen sin. Skjønner ikke hva det kommer av - det er jo helt irrasjonellt - som om det er noe i meg som vil ødelegge for meg selv?Har slitt med slike tanker i mange år og bruker antidepressiva mot det, og de demper det nok litt, noe jeg merket da jeg skulle trappe ned fra 40 til 20 mg Fontex. Har lite lyst til å trappe opp igjen fordi bivirkingen er at jeg føler jeg mister mye engasjement og positiv motivasjon (negativ motivasjon - kommer seg vekk fra ubehag virker det ikke som påvirkes så mye) av medisinen. Er det medisin eller terapi som er veien å gå her? Kanskje det finnes noen annen medisin som virker bedre uten å fjerne engasjement? Hva slags type terapi er eventuelt å anbefale? 0 Siter
Elionoe Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 Om det er tvangstanker/OCD du har, er jeg ikke sikker på, men jeg er heller ikke fagpersonell og skal stille slike diagnoser... Jeg har vært pasient i det psykiatriske helsevesenet i 13 år og har interessert meg for psykiatriske emner.Tvangstanker bunner i å gjøre noe, hvis ikke vil man få angst og vil tenke på det som er ugjort hele tiden. De klassiske eksempelet er h*n som må skjekke gang etter gang at ytterdøren er låst, om ikke får h*n ikke sove eller at h*n må vaske hendene sykelig mange ganger fordi man er redd for at man vil smitte andre.Tenk etter... Vasker du og gjør du rent for å komme unna vanskelige tanker eller følelser?Håper du kan bli bedre! Veien å gå er gjennom terapi. Muligens DBT (dialektisk atferdsterapi), uten at jeg er helt sikker i tillegg til samtaleterapi. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 For tvangstanker hjelper det best med medisin av typen SSRI. Dosene bør være dobbelt så store som standard depresjonsdose. Heldigvis får personer med OCD nesten aldri bivirkninger. 0 Siter
ISW Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 For tvangstanker hjelper det best med medisin av typen SSRI. Dosene bør være dobbelt så store som standard depresjonsdose. Heldigvis får personer med OCD nesten aldri bivirkninger.Det kan jeg skrive under på. Har nesten vært merkelig, det sistnevnte (mht Zoloft altså). Ingen avflating av følelser. Ingen kvalme, ingen seksuelle bivirkninger. Selv på 400 mg/dag. 0 Siter
Inner self Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Jeg går også på zoloft for tvangssymptomer, men libidio var lenge dårlig etter jeg begynte på den. Det er først etter over 10 år på den jeg begynner å bli mer normal..... Jeg går på 150mg ved siden av AP, og har tvangspreget schizofreni. Jeg har vært lenge på 150, men merket ikke noe forskjell på det og 200. Andre bivirkninger har vært fraværende. Endret 29. oktober 2015 av Inner self 0 Siter
AJP Skrevet 2. november 2015 Forfatter Skrevet 2. november 2015 Har forsøkt mange forskellige medisiner av typen antidepressiva og opplevd bivirkninger på de fleste av dem jeg da... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.