Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være rimelig å si at man er snylter om man bruker 7 sorter hver dag?

Anonymkode: b366d...9dd

Skrevet

Kan det være rimelig å si at man er snylter om man bruker 7 sorter hver dag?

Nei.

Anonymkode: dc86b...ba2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Klarer ikke å se hva dette har med snylting å gjøre.

Sju sorter av hva?

Hva er "cut-off"?

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis man spiser 7 sorter er man vel syk, avhengig av definisjonen.

grublerijenta
Skrevet

Hvis man spiser 7 sorter er man vel syk, avhengig av definisjonen.

... Og er man syk så "får man etter behov" og da er man ikke en snylter....

Skrevet

... Og er man syk så "får man etter behov" og da er man ikke en snylter....

Nei, det går på funksjonshemning.

Skrevet (endret)

Litt høyttenkning rundt dette:

Medisiner som skrives ut på blå resept i Norge er generelt ikke veldig dyre. F.eks, står du på 200 mg Lamictal koster det Staten ca 2.500 kr i året (gitt at du ikke betaler noe selv). I tillegg er Lamictal ganske dyrt, siden det ikke finnes generisk. Antidepressiva er generelt sett enda billigere. 

For min egen del (jeg betaler behandling selv, tar ikke lengre serumkonsentrasjonsmålinger og går ikke lengre til fastlegen med psykiske utfordringer) regner jeg med at jeg nå koster Staten ca. 6.000 kr i året i medisiner. Hvis man forutsetter at uten medisiner ville jeg vært ute av arbeidslivet (om dette er riktig aner jeg ikke) så kan man si at jeg med medisiner nå evner å betale noen hundre tusen i året i skatt, fremfor å motta sykepenger/AAP/uføretrygd fra staten på et tilsvarende stort beløp. Da er disse 6.000 kr som Staten må betale, relativt ubetydelig i forhold.

Det er den ene siden av saken, den andre gjelder livskvalitet. Et vanskelig tema som det selvfølgelig er ytterst vanskelig å sette en verdi i kroner og øre, på. Hvis man ved hjelp av medisiner kan få en betydelig bedre livskvalitet (uavhengig av om personen kommer i jobb eller ikke), så mener jeg, uavhengig av om dette koster 10 eller 20 tusen kroner i året for Staten, bør være en enkel sak, selvfølgelig bør man få den hjelpen man trenger. Som KrF så fint sier, det handler om å være raus (et sitat tatt ut fra innvandringsdebatten) - jeg betaler gjerne noen tusen kroner mer i året i skatt så lenge det kan bidra til et samfunn hvor flere har det bra. Jeg synes derimot ikke det er spesielt hyggelig å betale mer i skatt for at Norge skal påta seg en masse problemer som kommer utenfra landets grenser når vi har så mange utfordringer å løse innenlands. Nasjonalistisk? Mulig. Rasistisk? Nei. Realistisk? Ja.

Men nei, man er ingen snylter for at man mottar den hjelpen som er tilgjengelig.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Medisiner som skrives ut på blå resept i Norge er generelt ikke veldig dyre. F.eks, står du på 200 mg Lamictal koster det Staten ca 2.500 kr i året (gitt at du ikke betaler noe selv). I tillegg er Lamictal ganske dyrt, siden det ikke finnes generisk. Antidepressiva er generelt sett enda billigere. 

For min egen del (jeg betaler behandling selv, tar ikke lengre serumkonsentrasjonsmålinger og går ikke lengre til fastlegen med psykiske utfordringer) regner jeg med at jeg nå koster Staten ca. 6.000 kr i året i medisiner. Hvis man forutsetter at uten medisiner ville jeg vært ute av arbeidslivet (om dette er riktig aner jeg ikke) så kan man si at jeg med medisiner nå evner å betale noen hundre tusen i året i skatt, fremfor å motta sykepenger/AAP/uføretrygd fra staten på et tilsvarende stort beløp. Da er disse 6.000 kr som Staten må betale, relativt ubetydelig i forhold.

Det er den ene siden av saken, den andre gjelder livskvalitet. Et vanskelig tema som det selvfølgelig er ytterst vanskelig å sette en verdi i kroner og øre, på. Hvis man ved hjelp av medisiner kan få en betydelig bedre livskvalitet (uavhengig av om personen kommer i jobb eller ikke), så mener jeg, uavhengig av om dette koster 10 eller 20 tusen kroner i året for Staten, bør være en enkel sak, selvfølgelig bør man få den hjelpen man trenger. Som KrF så fint sier, det handler om å være raus (et sitat tatt ut fra innvandringsdebatten) - jeg betaler gjerne noen tusen kroner mer i året i skatt så lenge det kan bidra til et samfunn hvor flere har det bra. Jeg synes derimot ikke det er spesielt hyggelig å betale mer i skatt for at Norge skal påta seg en masse problemer som kommer utenfra landets grenser når vi har så mange utfordringer å løse innenlands. Nasjonalistisk? Mulig. Rasistisk? Nei. Realistisk? Ja.

Men nei, man er ingen snylter for at man mottar den hjelpen som er tilgjengelig.

Tenker på trygd, ikke medisiner. Det er ingen som snylter på "gratis" AD og AP, men mange som snylter på trygdeordningene.

Skrevet

men mange som snylter på trygdeordningene.

Det er vel ca 0.1% av trygdeutbetalingene en finner ut i ettertid at var urettmessige. Å si at det er 'mange' som snylter på ordningen blir da noe misvisende selv om 0.1% av et stort tall blir et betydelig tall. 

Anonymkode: f2160...391

Skrevet

Det er vel ca 0.1% av trygdeutbetalingene en finner ut i ettertid at var urettmessige. Å si at det er 'mange' som snylter på ordningen blir da noe misvisende selv om 0.1% av et stort tall blir et betydelig tall. 

Anonymkode: f2160...391

Det er vel bare de som blir tatt for trygdebedrageri. Sånn typisk få barnetrygd uten barn, ufør for fiktiv rullestol, svart arbeid ved siden av, etc...

grublerijenta
Skrevet

Det er veldig bra at noen kan bidra med flere hundre tusen i skatt (veldig raust av deg:)  - som du gjør, med utgifter til å holde deg i jobb pr idag som kun utgjør en veldig liten % av det du bidrar med.  Sånn opprettholdes velferdsstaten, tenker jeg:).  

Så kan man ønske å få være med å bestemme til hvem/antall/formål denne felleskassa skal fordeles, det får man ikke alltid, "frustrende" det der gitt....:) 

grublerijenta
Skrevet

Nei, det går på funksjonshemning.

hmm.. En med funksjonshemming og behov for 7 medisiner hver dag? Slik jeg leser situasjonen vedkommende (kanskje) befinner seg i vil ikke være en snylter .  Innenfor "rimelighetens grenser" håper jeg at felleskassa bidrar til bedre livskvalitet :) 

Skrevet

hmm.. En med funksjonshemming og behov for 7 medisiner hver dag? Slik jeg leser situasjonen vedkommende (kanskje) befinner seg i vil ikke være en snylter .  Innenfor "rimelighetens grenser" håper jeg at felleskassa bidrar til bedre livskvalitet :) 

Hvis man har funksjonshemninger, ja. Tror det er mye hat.

grublerijenta
Skrevet

Det er synd hvis det er noe hat :( Jeg føler kun sympati for sånne utfordringer i livet

Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye hat.  De som hater har sterke følelser, og ofte høye stemmer både i kommentarfelter og ute blant folk. De virker derfor å være mange, uten at de er det.  De synes bare best.  

Alle vi andre som utgjør majoriteten høres ikke så godt, men vi betaler vår skatt med gledelig visshet om at en andel av summen går til å hjelpe de som trenger det - og at det i sum kommer oss alle til gode. 

Skrevet

Det er synd hvis det er noe hat :( Jeg føler kun sympati for sånne utfordringer i livet

Hvis man har utfordringer/funksjonshemninger, ja.

Skrevet

Jeg er rik globalt sett. Hadde fortjent å bo i en leir.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har selv en fysisk funksjonshemning som gjør at jeg har hjelpemidler til flere hundre tusen i hjemmet mitt. I tillegg har jeg et par kroniske fysiske sykdommer i tillegg til å streve psykisk. Jeg er uføretrygdet pga. dette.

Jeg ser ikke på meg selv som en snylter. En snylter i mine øyne er en som utnytter seg av systemets goder når h*n egentlig ikke trenger eller har rett på det. Om du får hjelpemidler for at du skal kunne fungere i hverdagen, få økonomisk støtte (som er innvilget av NAV på objektivy medisinsk grunnlag), få nødvendige medisiner, få behandling du har rett på osv., skal du ikke tenke tanken på at du snylter samfunnet. det er slik det er å leve i et velferdssamfunn. Alle betaler inn og alle skal få hjelp når de trenger det.

Jeg tror ikke det handler om hat mot funksjonshemmede, om det er det du mener, men en blanding av uvitenhet, vrangvilje og snev av sjalusi? Det er nok mange som kunne tenke seg å være hjemme pga. uføretrygd, når man er på torsdags ettermiddag, er lei av jobben og ser frem til en helgg, men å ha en funksjonshemning vil de neppe ha.

Skrevet

Ja, da er man. Snylter.

Anonymkode: c6dcd...371

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Ja, da er man. Snylter.

Anonymkode: c6dcd...371

og svarer man slikt anonymt, er man ett feight troll?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...