Gå til innhold

I sorg over psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk hjem fra pappa idag begynte jeg å gråte. Jeg innså at jeg er i sorg over at jeg har hatt psykose. Et totalt sammenbrudd i hjernen. Både mamma og pappa har/hadde også hatt psykose, men det brøt ikke sammen hjernen deres like ille i ettertid som hos meg.

Skrevet

Hva vil det si at hjernen har brutt sammen?

Anonymkode: a75cc...8db

Skrevet

Da jeg gikk hjem fra pappa idag begynte jeg å gråte. Jeg innså at jeg er i sorg over at jeg har hatt psykose. Et totalt sammenbrudd i hjernen. Både mamma og pappa har/hadde også hatt psykose, men det brøt ikke sammen hjernen deres like ille i ettertid som hos meg.

Forstår det. Jeg er mer irritert over det og at jeg ikke klarer meg uten medisiner. 

Skrevet

Hva vil det si at hjernen har brutt sammen?

eh man er psykotisk vel. hallsuinerer, har vrangforetsillinger ikke i kontakt med ivrkeligheten. det er det totale sammenbrudd

Skrevet

hjernen min har ikke kommet seg etter tre år en gang

den er ikke satt sammen som før

sliter med det hver dag

abilify hjelper

behøvde ikke abilify før psykosen nei.

Skrevet

hjernen min har ikke kommet seg etter tre år en gang

den er ikke satt sammen som før

sliter med det hver dag

abilify hjelper

behøvde ikke abilify før psykosen nei.

Jeg tror ikke hjernen din er ødelagt av verken psykosen eller Abilify. For å ta sistnevnte, selv jeg, som aldri har vært psykotisk, kan føle meg "gal" hvis jeg hopper over en dose Zeldox. Altså tankespinn av en annen verden, tvangstanker og at jeg nærmest tror på de rare tankene. Men når det er sagt, jeg har kommet meg ned fra 120 til 40 mg. Føler meg ikke verre nå enn på 120 mg, men husker at hvis jeg da brått gikk fra 120 til 80, så følte jeg meg gal. Hjernen tilpasser seg medisinene og man må trappe ned EKSTREMT sakte hvis man skal det. Du er ikke ødelagt. 

Jeg tror det er dette du kjenner på ved ustabil dosering. Det er altså 100% normalt, tenker jeg. Du er en grei jente som har bipolar lidelse, som mange nordmenn har. Du er ikke "gal" - men du må være veldig nøye med å ta medisinene som legen sier.

Skrevet

Ja, jeg føler jeg trenger antipsykotika jeg og, men jeg har vel ikke symptomer, bare funksjonssvikt (aka mangel på intelligens og/eller latskap)

Skrevet

Det værste med psykose synes jeg var att man mistet tryggheten i hverdagen. Iallefall føltes det sånn. Hvis man ikke er psykotisk eller nevrotisk, så har man i større grad mulighet for å ta ting som en selvfølge.... Ting som folk flest tar for gitt.

Skrevet

Det værste med psykose synes jeg var att man mistet tryggheten i hverdagen. Iallefall føltes det sånn. Hvis man ikke er psykotisk eller nevrotisk, så har man i større grad mulighet for å ta ting som en selvfølge.... Ting som folk flest tar for gitt.

Du tenker på hva man tror?

Skrevet

Jeg har gått rundt i gaten og vært forvirret fordi jeg har mistet kontakten med virkeligheten og trodd jeg var del av et spill, det gi meg sorg.

Skrevet

Jeg har gått rundt i gaten og vært forvirret fordi jeg har mistet kontakten med virkeligheten og trodd jeg var del av et spill, det gi meg sorg.

Kanskje du hadde hatt nytte/glede av å snakke litt om dette med en psykolog.

Skrevet

Kanskje du hadde hatt nytte/glede av å snakke litt om dette med en psykolog.

ja

Skrevet

det er trist at min hjerne kan få et totalt virkelighetsbrist.

Skrevet

men det er vel umulig å skjønne for de som ikke har opplevd det selv.

Skrevet

Det er mange andre som også har vanskelig med virkerligheten som forsvinner. Det gjelder ikke bare deg.

Anonymkode: bf436...3e4

Skrevet (endret)

Det er mange andre som også har vanskelig med virkerligheten som forsvinner. Det gjelder ikke bare deg.

eh herregud. har jeg noen gang sagt det bare gjelder meg? 

både mamma, pappa og en av mine beste venninner, har hatt psykose! og jeg er på forum på fb for folk som har psykoser.

Endret av mxxmas
Skrevet

eh herregud. har jeg noen gang sagt det bare gjelder meg? 

både mamma, pappa og en av mine beste venninner, har hatt psykose! og jeg er på forum på fb for folk som har psykoser.

Du hadde jo ikke noe konkret spørsmål. Så da grep jeg muligheten og kom med  litt informasjon.

Så sånn er det med det.

Skrevet

men det er vel umulig å skjønne for de som ikke har opplevd det selv.

Jeg synes det er lett å forstå at alvorlig sykdom kan gi sorg. Du ble veldig tidlig syk og i tillegg har din familie også slitt med alvorlig sykdom, så ditt voksenliv har vært forskjellig fra det flertallet opplever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...