Trine Skrevet 27. oktober 2015 Skrevet 27. oktober 2015 Vet ikke, psykiatri blir kanskje litt feil. Men altså, kroppen og hodet samarbeider ikke. Når jeg tenker meg om, så samarbeider ikke hodet med hodet heller Kroppen værker litt, både her og der faktisk. Sånn har den alltid vært. Jeg kan ikke slå meg uten å ha vondt lenge etterpå. En gang måtte jeg bore i en tann. Det tok over 1 år før ubehaget var borte. Alle musklene i kroppen er mer eller mindre konstant i spenn og jeg føler meg sliten og lat. Kroppen vil ikke gjøre noe, samtidig som jeg er så rastløs at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Skjeldent jeg klarer bli sånn behagelig sliten, sånn at man ikke orker reise seg og man er skikkelig trøtt og ikke orker tenke. Jeg får smerter før jeg når det punktet. Men jeg vil bli sånn sliten at jeg ikke orker tenke for tankene sliter meg ut, men de sliter meg ikke ut på en positiv måte. I dag skal jeg gå tur på et annet sted enn jeg pleier. Håper ikke jeg møter noen folk der og klarer å senke skuldrene litt ihvertfall. Jeg vil ikke slite ut meg selv med tanker, de bare kommer helt av seg selv. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 27. oktober 2015 Skrevet 27. oktober 2015 Vet ikke, psykiatri blir kanskje litt feil. Men altså, kroppen og hodet samarbeider ikke. Når jeg tenker meg om, så samarbeider ikke hodet med hodet heller Kroppen værker litt, både her og der faktisk. Sånn har den alltid vært. Jeg kan ikke slå meg uten å ha vondt lenge etterpå. En gang måtte jeg bore i en tann. Det tok over 1 år før ubehaget var borte. Alle musklene i kroppen er mer eller mindre konstant i spenn og jeg føler meg sliten og lat. Kroppen vil ikke gjøre noe, samtidig som jeg er så rastløs at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Skjeldent jeg klarer bli sånn behagelig sliten, sånn at man ikke orker reise seg og man er skikkelig trøtt og ikke orker tenke. Jeg får smerter før jeg når det punktet. Men jeg vil bli sånn sliten at jeg ikke orker tenke for tankene sliter meg ut, men de sliter meg ikke ut på en positiv måte. I dag skal jeg gå tur på et annet sted enn jeg pleier. Håper ikke jeg møter noen folk der og klarer å senke skuldrene litt ihvertfall. Jeg vil ikke slite ut meg selv med tanker, de bare kommer helt av seg selv.Har du hatt en vanskelig dag i dag? Er det noe spesielt som har skjedd?Det må være vanskelig å leve med slike smerter, det skjønner jeg. Jeg har ikke den typen smerter selv, så kan vel ikke helt sette meg inn i hvor vanskelig det er. Du får prøve å kose litt ekstra med dine firbeinte venner i kveld. Ellers kjenner jeg igjen følelsen av at hodet ikke samarbeider med hodet... 0 Siter
Trine Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Skrevet 27. oktober 2015 Har du hatt en vanskelig dag i dag? Er det noe spesielt som har skjedd?Det må være vanskelig å leve med slike smerter, det skjønner jeg. Jeg har ikke den typen smerter selv, så kan vel ikke helt sette meg inn i hvor vanskelig det er. Du får prøve å kose litt ekstra med dine firbeinte venner i kveld. Ellers kjenner jeg igjen følelsen av at hodet ikke samarbeider med hodet...Jeg vil bare at tiden skal gå litt fortere. Den går ikke fort når man ikke kan gjøre så mye. Jeg er ikke så god på å slappe av, men så blir jeg liksom tvunget til det. Har ikke skjedd noe spesielt, bare hodet som tar litt av. Skjønner ikke hvorfor hodet ikke kan samarbeide med hodet. Sabotere sånn for seg selv liksom. Hva er poenget med det? 0 Siter
umakenverdt Skrevet 27. oktober 2015 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg vil bare at tiden skal gå litt fortere. Den går ikke fort når man ikke kan gjøre så mye. Jeg er ikke så god på å slappe av, men så blir jeg liksom tvunget til det. Har ikke skjedd noe spesielt, bare hodet som tar litt av. Skjønner ikke hvorfor hodet ikke kan samarbeide med hodet. Sabotere sånn for seg selv liksom. Hva er poenget med det?Når man vil at ting skal skje og man har lyst på fortgang i ting, går tiden ofte ekstra sakte. Har du ringt behandleren din eller fått noe mer informasjon?Nei, jeg fatter det heller ikke. Det burde ta til å samarbeide med seg selv, ikke sabotere for seg selv. Av og til blir jeg matt av hva det kan finne på å gjøre. Makan, altså! 0 Siter
Trine Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Skrevet 27. oktober 2015 Når man vil at ting skal skje og man har lyst på fortgang i ting, går tiden ofte ekstra sakte. Har du ringt behandleren din eller fått noe mer informasjon?Nei, jeg fatter det heller ikke. Det burde ta til å samarbeide med seg selv, ikke sabotere for seg selv. Av og til blir jeg matt av hva det kan finne på å gjøre. Makan, altså!Jeg har fått ny time 18. nov. Det er jo nok av ting jeg kunne gjort med alle hundene, men det klarer ikke føttene. Gikk en fin tur i sta, på morgenen. Men det tok jo ikke mer enn et par timer. Da har døgnet fortsatt 22 timer igjen. Ja, makan! Lurer på om det er vanlig med sånt lite samarbeidsvillig hode. 0 Siter
umakenverdt Skrevet 27. oktober 2015 Skrevet 27. oktober 2015 Jeg har fått ny time 18. nov. Det er jo nok av ting jeg kunne gjort med alle hundene, men det klarer ikke føttene. Gikk en fin tur i sta, på morgenen. Men det tok jo ikke mer enn et par timer. Da har døgnet fortsatt 22 timer igjen. Ja, makan! Lurer på om det er vanlig med sånt lite samarbeidsvillig hode.Bra at du har fått ny time selv om det er en liten stund til enda. Så fint at dere fikk til en tur i dag Var dere i skogen eller reiste dere litt lengre bort?Ja, det skjønner jeg at er kjedelig. Frustrerende å ikke klare å gjøre det man ønsker å gjøre.Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men frustrerende er det i alle fall! Vi har vel alle vårt å stri med, men er veldig dumt når hodet motarbeider seg selv! 0 Siter
Trine Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Bra at du har fått ny time selv om det er en liten stund til enda. Så fint at dere fikk til en tur i dag Var dere i skogen eller reiste dere litt lengre bort?Ja, det skjønner jeg at er kjedelig. Frustrerende å ikke klare å gjøre det man ønsker å gjøre.Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men frustrerende er det i alle fall! Vi har vel alle vårt å stri med, men er veldig dumt når hodet motarbeider seg selv!Vi var i skogen, men ikke den jeg bor i. Var oppi åsen jeg har utsikt mot hjemmefra. Var fint der. Gikk til et koselig vann. Litt frost i bakken, blå himmel og sol Endret 27. oktober 2015 av Trine 1 Siter
Gondor Skrevet 28. oktober 2015 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg vet ikke hvordan det er å leve med fysiske smerter hver dag, men et hode som ikke samarbeider med seg selv er et slit. Kanskje du kan fremskyve timen hos behandleren din. En tur til legen kanskje?Flott at du har tatt en tur med hundene dine. Det gjør godt for kropp og sjel og vandre i skogen. Dine firbente er heldige som har deg.Står du på meds? Jeg er helt avhengig for å få et godt liv.Ønsker deg en riktig god høstdag! 0 Siter
Trine Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Skrevet 28. oktober 2015 Jeg vet ikke hvordan det er å leve med fysiske smerter hver dag, men et hode som ikke samarbeider med seg selv er et slit. Kanskje du kan fremskyve timen hos behandleren din. En tur til legen kanskje?Flott at du har tatt en tur med hundene dine. Det gjør godt for kropp og sjel og vandre i skogen. Dine firbente er heldige som har deg.Står du på meds? Jeg er helt avhengig for å få et godt liv.Ønsker deg en riktig god høstdag! Jeg tenker at dersom jeg hadde vært av typen som fint kunne sittet forran en pc hele dagen så hadde kanskje ikke de fysiske smertene vært et så stort problem. Det er ikke et problem at jeg ikke klarer gå i butikker f.eks. Jeg liker jo uansett ikke gå i butikker. Men jeg liker å gå, spesielt i fjellet, og da er det et problem. Jeg liker å gjøre ting og da er det veldig slitsomt å hele tiden måtte la smertene styre aktivitetsnivået.Får ikke fremskyvet timen. Har ikke begynt der enda engang. Hadde egentlig time forrige uke, men den ble utsatt pga sykdom. Men syns det var vel lenge å utsette timen en hel mnd. Legen får ikke gjort så mye mer. Jeg er bare innom der av og til så hun ser det er liv i meg. Legen min er veldig flink, men hun forstår også sine begrensinger og overlater de store utfordringene til spesialistene. Har time hos henne dagen før dps faktisk. Vil tro hun ikke blir særlig imponert over at jeg enda ikke har vært der. Hun er ganske oppgitt over helsekøene i dette landet.Ja, det er godt å gå tur i skogen. Litt trasig siden hundene mine har bestemt seg for å ta litt lange runder på egenhånd så de må gå mye i bånd. Men de får meg ut og de gir meg mye. Så de er kanskje heldige som har meg, men jeg er også heldig som har dem. Hadde jeg ikke hatt dem så tror jeg at jeg hadde råtnet i mitt eget hjem Nå går jeg på venlafaxin. De hjelper litt. Jeg begynner ikke like lett å gråte. Men legen sier at siden de ikke hjelper på årsaken til depresjonen så vil de ikke kunne hjelpe nok. Det er derfor jeg skal på dps. Jeg må trolig ha medisiner som legen min ikke har lov å skrive ut. Men jeg tipper jeg må igjennom en lang utredningsprosess først. Selv om en psykiater jeg har vært hos mener det ikke er noen tvil om at jeg har add.Hva slags "problem" har du? Har du noen diagnose? Hvordan medisiner tar du? Ikke meningen å grave altså, du svarer bare om du vil Er en litt grå høstdag her i dag, men det kan jeg leve med. Ønsker deg også en riktig god høstdag 0 Siter
Gondor Skrevet 28. oktober 2015 Skrevet 28. oktober 2015 Det er helt i orden at du spør. Det er ikke akkurat statshemmeligheter, men det er klart, jeg skilter ikke med det heller.Jeg er bipolar og godt medisinert. Det eneste jeg er plaget av er utmattelse og paranoia. Det holder i grunnen det.Jeg står på lamictal, wellbutrin, cipralex og fluanxol. Dessuten tar jeg medisiner mot høyt blodtrykk og lavt stoffskifte.Håper virkelig du finner en behandler som kan faget sitt. Du kan ikke gå rundt sånn.Ha det riktig godt! 0 Siter
Trine Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Skrevet 28. oktober 2015 Det er helt i orden at du spør. Det er ikke akkurat statshemmeligheter, men det er klart, jeg skilter ikke med det heller.Jeg er bipolar og godt medisinert. Det eneste jeg er plaget av er utmattelse og paranoia. Det holder i grunnen det.Jeg står på lamictal, wellbutrin, cipralex og fluanxol. Dessuten tar jeg medisiner mot høyt blodtrykk og lavt stoffskifte.Håper virkelig du finner en behandler som kan faget sitt. Du kan ikke gå rundt sånn.Ha det riktig godt!Ja, utmattelse og paranoia er vel mer enn nok. Jeg tror ikke jeg hadde klart å ta så mange medisiner, spesielt ikke om de skal tas flere ganger om dagen. Jeg klarer jo så vidt huske den ene tabletten jeg skal ta hver morgen.De skal visst være flinke der jeg skal så jeg håper også jeg får ei som vet hva hun driver med.Ha det riktig godt du også 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 28. oktober 2015 Skrevet 28. oktober 2015 Jeg tenker at dersom jeg hadde vært av typen som fint kunne sittet forran en pc hele dagen så hadde kanskje ikke de fysiske smertene vært et så stort problem. Det er ikke et problem at jeg ikke klarer gå i butikker f.eks. Jeg liker jo uansett ikke gå i butikker. Men jeg liker å gå, spesielt i fjellet, og da er det et problem. Jeg liker å gjøre ting og da er det veldig slitsomt å hele tiden måtte la smertene styre aktivitetsnivået.Får ikke fremskyvet timen. Har ikke begynt der enda engang. Hadde egentlig time forrige uke, men den ble utsatt pga sykdom. Men syns det var vel lenge å utsette timen en hel mnd. Legen får ikke gjort så mye mer. Jeg er bare innom der av og til så hun ser det er liv i meg. Legen min er veldig flink, men hun forstår også sine begrensinger og overlater de store utfordringene til spesialistene. Har time hos henne dagen før dps faktisk. Vil tro hun ikke blir særlig imponert over at jeg enda ikke har vært der. Hun er ganske oppgitt over helsekøene i dette landet.Ja, det er godt å gå tur i skogen. Litt trasig siden hundene mine har bestemt seg for å ta litt lange runder på egenhånd så de må gå mye i bånd. Men de får meg ut og de gir meg mye. Så de er kanskje heldige som har meg, men jeg er også heldig som har dem. Hadde jeg ikke hatt dem så tror jeg at jeg hadde råtnet i mitt eget hjem Nå går jeg på venlafaxin. De hjelper litt. Jeg begynner ikke like lett å gråte. Men legen sier at siden de ikke hjelper på årsaken til depresjonen så vil de ikke kunne hjelpe nok. Det er derfor jeg skal på dps. Jeg må trolig ha medisiner som legen min ikke har lov å skrive ut. Men jeg tipper jeg må igjennom en lang utredningsprosess først. Selv om en psykiater jeg har vært hos mener det ikke er noen tvil om at jeg har add.Hva slags "problem" har du? Har du noen diagnose? Hvordan medisiner tar du? Ikke meningen å grave altså, du svarer bare om du vil Er en litt grå høstdag her i dag, men det kan jeg leve med. Ønsker deg også en riktig god høstdag huff, har du enda ikke fått prøvd ut medisiner Trine! Synes dette tok ekstremt lang tid. Skjønner at du blir veldig frustrert. Dessuten er ikke tålmodighet det man har mest av hvis det viser seg at du har add. Men hvorfor kunne ikke den psykiateren som sa du hadde det forsøke medisiner på deg? Må du gjennom en egen utredning for ADHD først i tillegg på et dps? Ikke rart folk blir utslitt i helsekø. Selv har jeg spart opp penger og får litt hjelp fra foreldre til å gå privatpraktiserende etter nyttår for vurdering av medisinbytte. Skal holde deg oppdatert siden vi er litt i samme "båt";-) 0 Siter
Trine Skrevet 28. oktober 2015 Forfatter Skrevet 28. oktober 2015 huff, har du enda ikke fått prøvd ut medisiner Trine! Synes dette tok ekstremt lang tid. Skjønner at du blir veldig frustrert. Dessuten er ikke tålmodighet det man har mest av hvis det viser seg at du har add. Men hvorfor kunne ikke den psykiateren som sa du hadde det forsøke medisiner på deg? Må du gjennom en egen utredning for ADHD først i tillegg på et dps? Ikke rart folk blir utslitt i helsekø. Selv har jeg spart opp penger og får litt hjelp fra foreldre til å gå privatpraktiserende etter nyttår for vurdering av medisinbytte. Skal holde deg oppdatert siden vi er litt i samme "båt";-)Tålmodighet er sånn omtrent ikke-eksisterende her. Men jeg har jo ikke noe annet valg enn å vente. Han kunne ikke gi meg medisiner fordi de mente der at jeg ikke har nok tegn på asperger og siden det er et senter for autisme så hjelper de ikke folk som ikke har det. Så de henviste meg videre til dps. Ikke rart folk blir utslitt nei. Man skal virkelig være sterk når man ikke er det.Jeg har tenkt på privat, men de har et godt rykte på den dps jeg skal til så jeg tenkte det kunne være lurt å grave fram mest mulig tålmodighet. Men det er ganske vanskelig. Nå hadde jeg forberedt meg på å vente til 18. okt også måtte jeg plutselig vente enda lenger. Sånt er jeg ikke noe god på. Ja, du må holde meg oppdatert 0 Siter
Trine Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Skrevet 29. oktober 2015 Hvordan har du det i dag, Trine?I dag klarte jeg finne en skog som var helt tom for folk. Hundene løp løse og hver gang de ble borte så gjemte jeg meg slik at de måtte lete etter meg. Kan tro de ble slitne Så det var en veldig avslappende tur hvor jeg klarte å senke skuldrene og bare være. Det var godt. Det er lenge mellom hver sånn tur. Som regel henger jeg meg opp i tanker som er slitsomme for meg. I dag tror jeg at jeg skal klare å slappe av litt i hodet. Håper jeg ihvertfall. Prøve å ikke være så streng med meg selv og prøve å la tankene ligge. Det er ikke så lett Du er så snill som spør hvordan jeg har det. Det er jammen lenge mellom hver gang jeg får det spørsmålet. Hvordan har du det i dag da? 0 Siter
Gondor Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 I dag klarte jeg finne en skog som var helt tom for folk. Hundene løp løse og hver gang de ble borte så gjemte jeg meg slik at de måtte lete etter meg. Kan tro de ble slitne Så det var en veldig avslappende tur hvor jeg klarte å senke skuldrene og bare være. Det var godt. Det er lenge mellom hver sånn tur. Som regel henger jeg meg opp i tanker som er slitsomme for meg. I dag tror jeg at jeg skal klare å slappe av litt i hodet. Håper jeg ihvertfall. Prøve å ikke være så streng med meg selv og prøve å la tankene ligge. Det er ikke så lett Du er så snill som spør hvordan jeg har det. Det er jammen lenge mellom hver gang jeg får det spørsmålet. Hvordan har du det i dag da?Jeg har hatt en veldig fin dag, takk. Slitsom men interessant.Det er lenge siden jeg har vært i skogen. Jeg burde ta meg en tur mens løvet fremdeles er på trærne og det er tørt. Men familiesituasjonen akkurat nå gjør at jeg ikke har så mye tid for meg selv.Det er høres ut som du tar godt vare på hundene dine. Selv har jeg katt og det blir noe helt annet. Han følger ofte etter meg når jeg går tur men det blir annerledes allikevel.Jeg vet hva tankekjør er. Når tankene surrer i vei og hodet blir helt bombadert er det ikke godt å være til. Det eneste som hjelper for meg er antipsykotikum. Jeg har funnet den dosen som er optimal for meg og har det bra.Jeg har ikke noe tro på at man kan ta seg sammen når man er syk. Man har jo ikke noe valg!Jeg håper virkelig ting vil ordne seg for deg. Jeg får helt godhet for deg jeg! 0 Siter
frosken Skrevet 29. oktober 2015 Skrevet 29. oktober 2015 Tålmodighet er sånn omtrent ikke-eksisterende her. Men jeg har jo ikke noe annet valg enn å vente. Han kunne ikke gi meg medisiner fordi de mente der at jeg ikke har nok tegn på asperger og siden det er et senter for autisme så hjelper de ikke folk som ikke har det. Så de henviste meg videre til dps. Ikke rart folk blir utslitt nei. Man skal virkelig være sterk når man ikke er det.Jeg har tenkt på privat, men de har et godt rykte på den dps jeg skal til så jeg tenkte det kunne være lurt å grave fram mest mulig tålmodighet. Men det er ganske vanskelig. Nå hadde jeg forberedt meg på å vente til 18. okt også måtte jeg plutselig vente enda lenger. Sånt er jeg ikke noe god på. Ja, du må holde meg oppdatert Det er lett å forstå at du er lei av å vente, denne prosessen har tatt svært lang tid. Jeg synes allikevel det er klokt av deg å vente på dps. Forhåpentligvis kan du få god hjelp, og ikke bare en rask vurdering, der. 0 Siter
Trine Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har hatt en veldig fin dag, takk. Slitsom men interessant.Det er lenge siden jeg har vært i skogen. Jeg burde ta meg en tur mens løvet fremdeles er på trærne og det er tørt. Men familiesituasjonen akkurat nå gjør at jeg ikke har så mye tid for meg selv.Det er høres ut som du tar godt vare på hundene dine. Selv har jeg katt og det blir noe helt annet. Han følger ofte etter meg når jeg går tur men det blir annerledes allikevel.Jeg vet hva tankekjør er. Når tankene surrer i vei og hodet blir helt bombadert er det ikke godt å være til. Det eneste som hjelper for meg er antipsykotikum. Jeg har funnet den dosen som er optimal for meg og har det bra.Jeg har ikke noe tro på at man kan ta seg sammen når man er syk. Man har jo ikke noe valg!Jeg håper virkelig ting vil ordne seg for deg. Jeg får helt godhet for deg jeg! God å høre du har hatt en fin dag, til tross for at den har vært slitsom. Det er ikke alltid slitsomt er negativt, kommer an på hvordan slitsomt det er. Det er veldig fint i skogen nå. Jeg er i skogen hver dag, men ofte blir det bare i skogen hjemme og den er ganske liten så man får ikke akkust villmarksfølelse der.Ja, jeg tar godt vare på dem. Føler at det er det eneste jeg får til, å ta vare på hunder. Jeg passer en til nå, den koser seg her den også Koselig med katter som blir med på tur. Jeg møtte noen i skogen en gang. Jeg ropte inn hunden min og satte han i bånd. De sa det var bra jeg satte han i bånd. Jeg stusset litt for de hadde jo selv en løs hund. Men så forklarte de at katten alltid ble med på tur og hadde nok blitt borte i skogen om jeg ikke hadde holdt hunden inntil meg. Da forsto jeg, ingen vil vel at dyret sitt skal bli borte. Det var veldig sødt. På tur i skogen med hunden og katten Bra du har funnet et medikament og en dose som fungerer for deg. Jeg er litt spent på det med medisiner for jeg får ofte skikkelig bivirkninger i begynnelsen. Nei, jeg har prøvd å ta meg sammen i alle år fordi ingen har hørt på meg/trodd meg. De har bare trodd jeg er sta og vrang og sjenert. Bra jeg til slutt fikk en lege som trodde på meg og hadde tid til å lytte, så kanskje jeg får hjelp. Jeg klarer ihvertfall ikke ta meg sammen lenger. Eller, jeg tar meg sammen ganske ofte. Gjør ting jeg absolutt ikke vil og er utslitt i mange dager etterpå. Så søt du er, jeg trenger litt godhet nå. Føler at jeg er litt alene mot verden. 0 Siter
Trine Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Skrevet 29. oktober 2015 Det er lett å forstå at du er lei av å vente, denne prosessen har tatt svært lang tid. Jeg synes allikevel det er klokt av deg å vente på dps. Forhåpentligvis kan du få god hjelp, og ikke bare en rask vurdering, der. Ja, jeg skal vente på dps. De har et godt rykte der så det er bare dumt å betale i dyre dommer for å få hjelp privat. Jeg orker ikke drive og bytte behandlingssted så en time hos en annen psykiater blir bare stress for meg. Nå er det jo "bare" 3 uker igjen. Men jeg skulle ønske jeg kunne spinne rundt hele dagen, da går tiden fort, men det går ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.