Gå til innhold

Er det bedre å leve sammen med en som er deppa enn en som er gira?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er godt når det tunge har letnet og kreativiteten er kommet tilbake.  Jeg har mer energi og lyst til å få gjort ting.  Men det er visst bare jeg som ser på det som positivt.  Det føles som et slag og jeg får en nedtur igjen. Jeg har fått noen slike nå, men jeg har vært raskt i gang igjen. 

Anonymkode: a3aa9...922

Skrevet

Jeg synes det er godt når det tunge har letnet og kreativiteten er kommet tilbake.  Jeg har mer energi og lyst til å få gjort ting.  Men det er visst bare jeg som ser på det som positivt.  Det føles som et slag og jeg får en nedtur igjen. Jeg har fått noen slike nå, men jeg har vært raskt i gang igjen. 

Verken eller vil jeg tro. Det beste for folk er vel å leve med en som er frisk. Men om partneren ikke takler sykdom, får hn reise dit pepper'n gror, spør du meg. Ingen kan noe for at en blir syk, enten det er psykisk eller fysisk. Det er mye snakk om at en burde springe fort og lenge om en oppdager at kjæresten er psyk. Javel, men da burde også den psyke springe fort og lenge om en merker at partneren ikke tåler psykdom. Da har en det best aleine, etter min mening. 

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan den psyke (for å bruke det uttrykket) takler sin sykdom. Om vedkommende tar imot behandling og hører på behandler osv., eller om vedkommende nekter og velger å kjøre sitt eget løp slik at situasjonen blir uholdbar for hele familien. 

Skrevet

Er det sykt å være gira? Jeg vet jeg innimellom kan bli ganske intens når jeg er slik. Men blir ikke alle det når de blir gira?

Skrevet

Verken eller vil jeg tro. Det beste for folk er vel å leve med en som er frisk. Men om partneren ikke takler sykdom, får hn reise dit pepper'n gror, spør du meg. Ingen kan noe for at en blir syk, enten det er psykisk eller fysisk. Det er mye snakk om at en burde springe fort og lenge om en oppdager at kjæresten er psyk. Javel, men da burde også den psyke springe fort og lenge om en merker at partneren ikke tåler psykdom. Da har en det best aleine, etter min mening. 

Jeg har ingen tanker om å sende han bort.

Men å være så gira har holdt meg oppe nå. Får forsøke å roe ned, men det tar nok også fra meg gnisten.

Skrevet

Knausgård skriver om dette i en av bøkene i serien "Min Kamp".   

Han beskriver hvordan endringer i hans kones personlighet når hun blir det du kaller "gira",  er utfordrende å forholde seg til. 

Mennesker man lever tett sammen med skal ikke endre personligheten sin så mye, før det merkes godt i samspillet. 

Skrevet

Er det sykt å være gira? Jeg vet jeg innimellom kan bli ganske intens når jeg er slik. Men blir ikke alle det når de blir gira?

Alle blir vel ikke gira?  Jeg blir det i alle fall ikke, og har ingen i den nærmeste familien som blir det. I alle fall ikke utad.

Skrevet

Alle blir vel ikke gira?  Jeg blir det i alle fall ikke, og har ingen i den nærmeste familien som blir det. I alle fall ikke utad.

Jeg trodde det var vanlig for mesteparten i perioder.

Skrevet

Livet er for vanskelig. 

Skrevet

Jeg trodde det var vanlig for mesteparten i perioder.

Det er ikke vanlig for friske mennesker å gå rundt å kjenne seg giret. Giret kan man bli etter en treningsøkt men og ved sex, latter og forelskelse  som følge av et endorfinrush. Det å kjenne seg giret i mer eller mindre regelmessige perioder er sykdom.

Skrevet

Det er ikke vanlig for friske mennesker å gå rundt å kjenne seg giret. Giret kan man bli etter en treningsøkt men og ved sex, latter og forelskelse  som følge av et endorfinrush. Det å kjenne seg giret i mer eller mindre regelmessige perioder er sykdom.

Når en holder på med prosjekter da. Er det ikke vanlig da heller?

Det er i ferd med å forsvinne nå, så greit nok det.  For mye vanskelig som skjer nå, så jeg er redd det går fra topp til bunn.

Skrevet

Det er i hvertfall tryggere på bunnen. Kan ikke falle så langt ned da.

Skrevet

Når en holder på med prosjekter da. Er det ikke vanlig da heller?

Det er i ferd med å forsvinne nå, så greit nok det.  For mye vanskelig som skjer nå, så jeg er redd det går fra topp til bunn.

Det er vanlig for diagnosen BP å ha prosjekter man blir mer eller mindre giret/besatt av. 

Skrevet

Det er vanlig for diagnosen BP å ha prosjekter man blir mer eller mindre giret/besatt av. 

Jeg vet det.  Men det trenger jo ikke å være mani/hypomani å være gira. 

Skrevet

Jeg synes det er slitsomt å forholde meg til folk som er gira eller hypomane.

Skrevet

Jeg synes det er slitsomt å forholde meg til folk som er gira eller hypomane.

Det er nok over for denne gang.  En oppblåst ballong som det blir stukket hull på, så faller den rett til jorden.

Skrevet

Det er nok over for denne gang.  En oppblåst ballong som det blir stukket hull på, så faller den rett til jorden.

Ja, nedturen kommer jo ofte brått.

Skrevet

Ja, nedturen kommer jo ofte brått.

Når jeg er nede og trekker meg tilbake slipper jeg å være til belastning for andre. 

Skrevet

Når jeg er nede og trekker meg tilbake slipper jeg å være til belastning for andre. 

Snakker du med dine nærmeste om dette?

Skrevet

Snakker du med dine nærmeste om dette?

Akkurat nå er det best å ikke si så mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...