Gå til innhold

Ny ADHD medisin registrert i Norge? NHD?

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei!

Har bare et kort spørsmål. Så tilfeldigvis da jeg skulle sjekke noe annet et preparat i felleskatalogen som heter Attentin. Er dette noe av det samme som Elvanse bare at det er kortidsvirkende? 

Skulle egentlig se hva som stod om metamina men da fant jeg ikke den på registreingsfritak lenger men derimot denne andre som er registrert. 

Dette kan jo isåfall være gode nyheter for oss med ADHD men ser jo at som de fleste andre er den bare registrert for barn, ikke voksne, men det gjør vel prosessen litt enklere ved at man ikke må søke registreringsfritak? 

Skrevet

Elvanse er også deksamfetamin, bortsett fra at stoffet inntas som et inaktivt stoff (deksamfetamin bundet til en aminosyre) som kroppen omdanner til deksamfetamin. Jeg vil anta at denne omdannelsen tar noe tid, slik at man får en jevnere effekt over lengre tid. Hvis du vil lese om Elvanse på nett, finner du mye mer info hvis du søker på Vyvanse, som medisinen heter i USA.

Attentin er deksamfetamin i "ren" form.

Deksamfetamin er den mest aktive utgaven av amfetaminmolekylet. Amfetamin er en blanding av deksamfetamin og levoamfetamin, hvor den sistnevnte er langt svakere. Litt på samme måte som Cipramil er en blanding av R-citalopram (som ikke har nevneverdig effekt) og S-citalopram, også kjent som escitalopram, som er virkestoffet i Cipralex.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Tusen takk for svar:-) Alltid hyggelig med informative svar fra deg;-)

Jo, jeg visste egentlig litt av det du skrev fra før, men jeg trodde ikke noe annet deksamfetamin preparat enn Elvanse var godkjent i Norge, slik at hvis man ønsket noe som man heller må ta flere ganger om dagen, måtte man fortsatt gjennom en lengre søknadsprosess. 

Er det slik å forstå at en spesialist i psykiatri nå kan skrive ut både Elvanse og Attentin også til voksne uten å måtte søke registreringsfritak først?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter mye med bivirkninger av Ritalin, men fungerer såpass dårlig uten medisiner at det skal vurderes et bytte til et annet type preparat. Tenkte kanskje prosessen ble litt enklere om enda et preparat nå er registrert her, hvis det blir aktuelt med noe som ikke er depot. Jeg har foreløpig ikke hatt god effekt av depot preparater men Elvanse er kanskje å anse som noe ganske annet uansett?

Lengter sånn etter et normalt liv hvor jeg fungerer og ikke minst kan få litt ro i hodet. Er så sliten hele tiden fordi det er kaos i hodet hele tiden. Den roen mange ADHD pasienter beskriver på Ritalin får jeg faktisk ikke av de dessverre, skulle sånn ønske det fantes noe som kunne hjelpe på flere områder enn bare at det er mye lettere å komme i gang med ting og økt fokus. 

Altså, jeg HAR effekt av Ritalin, men jeg synes ikke det er optimalt og etter å ha slitt hele livet med dette synes jeg at jeg fortjener en mulighet til få det bedre. Jeg er sånn at jeg gir aldri opp (heldigvis), selv om ting kan være jævlig, men mener også at så lenge det finnes en mulighet for at noe kan hjelpe, så håper jeg at jeg i det minste kan få forsøke. 

Dette siste var bare et "hjertesukk", og ikke til deg spesielt da, men veldig glad for at du svarer meg:-)

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Jo, ang den dårlige effekten av depot så er det ofte det at jeg nesten ikke merker effekt etter den første instant release delen har virket. Som om resten ikke aktiveres. Kanskje Elvanse er såpass annerledes laget at dette ikke vil være noe problem på den, men tenker derfor det uansett er positivt om et preparat man tar flere ganger om dagen også har markedsførings tillatelse:-)

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare hyggelig. Fint at du får litt hjelp av det jeg skriver :-)

Jeg tror ikke legen trenger å være spesialist, men han må ha tillatelse til både å skrive ut A-preparater og særskilt tillatelse til å skrive ut sentralstimulerende midler. Men kan han skrive ut Ritalin, så tror jeg også han kan skrive ut amfetamin. Det er gjerne litt annerledes med ikke godkjente medikamenter, siden legen da må gå god for at han kjenner preparatet. Det er det ofte spesialister som gjør. Både Elvanse og Attentin er godkjent for markedsføring i Norge.

Jeg tror (det er nok avhengig av dose da) at Ritalin er mildere enn amfetamin. Det er ulike stoffer. At Ritalin er amfetamin er en myte, selv om begge er sentralstimulerende. 

Jeg håper du finner en medisin som fungerer sånn at du får det bedre. Kanskje du skulle snakket med en spesialist en gang som kan hjelpe deg med vurderingen om hva som er riktig medisin? Merker at jeg er litt skeptisk til å mene for mye konkret om medisiner, spesielt denne typen medisiner, selv om temaet er interessant. Kan hende jeg er så gal at jeg starter på medisinstudiet til neste høst, da kan jeg kanskje ha mer kvalifiserte meninger om 6 år :-)

sov godt, om du ikke allerede gjør det

Skrevet

Elvanse er også deksamfetamin, bortsett fra at stoffet inntas som et inaktivt stoff (deksamfetamin bundet til en aminosyre) som kroppen omdanner til deksamfetamin. Jeg vil anta at denne omdannelsen tar noe tid, slik at man får en jevnere effekt over lengre tid. Hvis du vil lese om Elvanse på nett, finner du mye mer info hvis du søker på Vyvanse, som medisinen heter i USA.

Attentin er deksamfetamin i "ren" form.

Deksamfetamin er den mest aktive utgaven av amfetaminmolekylet. Amfetamin er en blanding av deksamfetamin og levoamfetamin, hvor den sistnevnte er langt svakere. Litt på samme måte som Cipramil er en blanding av R-citalopram (som ikke har nevneverdig effekt) og S-citalopram, også kjent som escitalopram, som er virkestoffet i Cipralex.

Hva er forskjellen på attentin og Dexamfetamine.

Apoteket sier jeg ikke kan få Dexamfetamine mer i Norge, at de nå bare skaffer Attentin.

Anonymkode: 41cab...433

Skrevet

Apoteket sier jeg ikke kan få Dexamfetamine mer i Norge, at de nå bare skaffer Attentin.

Attentin er deksamfetamin (dexamfetamine).

Skrevet

Attentin er deksamfetamin (dexamfetamine).

merkelig de kjennes ikke lik virkning

Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare hyggelig. Fint at du får litt hjelp av det jeg skriver :-)

Jeg tror ikke legen trenger å være spesialist, men han må ha tillatelse til både å skrive ut A-preparater og særskilt tillatelse til å skrive ut sentralstimulerende midler. Men kan han skrive ut Ritalin, så tror jeg også han kan skrive ut amfetamin. Det er gjerne litt annerledes med ikke godkjente medikamenter, siden legen da må gå god for at han kjenner preparatet. Det er det ofte spesialister som gjør. Både Elvanse og Attentin er godkjent for markedsføring i Norge.

Jeg tror (det er nok avhengig av dose da) at Ritalin er mildere enn amfetamin. Det er ulike stoffer. At Ritalin er amfetamin er en myte, selv om begge er sentralstimulerende. 

Jeg håper du finner en medisin som fungerer sånn at du får det bedre. Kanskje du skulle snakket med en spesialist en gang som kan hjelpe deg med vurderingen om hva som er riktig medisin? Merker at jeg er litt skeptisk til å mene for mye konkret om medisiner, spesielt denne typen medisiner, selv om temaet er interessant. Kan hende jeg er så gal at jeg starter på medisinstudiet til neste høst, da kan jeg kanskje ha mer kvalifiserte meninger om 6 år :-)

sov godt, om du ikke allerede gjør det

Takk for hyggelig svar igjen:-) Hehe, ja skjønner godt at du ikke vil mene for mye;-) Synes det høres kjempespennende ut om du begynner på medisin. Vi trenger flere leger med personlig erfaring innen psykiatri i dette landet, og du har absolutt rette forutsetningene til å bli lege ved det lille jeg kjenner til deg gjennom DOL ihvertfall:-)

jo, skal ta meg en tur til spesialist. Har fått time hos en som skal være anerkjent og god på ADHD. Synes kanskje ikke fastlegen helt har de rette forutsetningene for å vurdere akkurat dette. Ønsker jo bare å få best mulig hjelp og da kan det være lurt å ty til spesialister på området tenker jeg. Blir spennende å se hva vedkomne sier. 

Holder på å trappe ned zoloft nå, for tenker det er litt lurt å starte med et "renest" mulig utgangspunkt, så lenge det lar seg gjøre ihvertfall:-) Ha en super lørdag:-)

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Nå skjedd det noe rart med innlegget mitt. Jaja, får prøve å skrive på nytt. Lurte bare på hvordan du anonymbruker merker denne forskjellen. Er det bedre effekt, dårligere eller bare annerledes. Hvordan merker du det liksom?

det kan vel kanskje være fyllstoffer og sånn som er forskjellig. Så f.els et bilde pp nettet av en metamina tablett og Attentin ved siden av hverandre og Attentin er nesten 3 ganger så stor, så en eller annen forskjell må det jo være. Kan vel være sånn som at noen ganger merker man faktisk forskjell på synonympreparater selv om apoteket sier de er helt like. Synd de ikke bare kan fortsette med en ting og må bytte så mye på alt mulig når man endelig har funnet noe som fungerer.

Kjenner nylig til et tilfelle med fontex hvor flere opplever stor forskjell på et utgått synonympreparat og et annet som fortsatt finnes på markedet!

Endret av Beautiful_Creatures

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...