Gå til innhold

Hypomani kommer vel helt uten ytre årsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når noen har hypomani går de vel heller ikke rett i kjelleren av ytre årsaker?

Anonymkode: 119e8...57a

Skrevet

Ulike ytre årsaker kan utløse hypomani eller depresjon. F.eks. dødsfall i familien. Stort alkoholinntak. Brudd med kjæreste.

Skrevet

Ulike ytre årsaker kan utløse hypomani eller depresjon. F.eks. dødsfall i familien. Stort alkoholinntak. Brudd med kjæreste.

Dette forvirrer meg.  Har forstått at en måte å skille BP og EUPF er jo nettopp at det ikke har noe med ytre årsaker ved BP.

Skrevet

Dette forvirrer meg.  Har forstått at en måte å skille BP og EUPF er jo nettopp at det ikke har noe med ytre årsaker ved BP.

Alle psykiske lidelsene jeg vet om reagerer på ytre omstendigheter...  men ved borderline er man kanskje mer påvirket av "mindre betydningsfulle" livshendelser enn ved bipolar (eller andre lidelser, som schizofreni). Men nå er jeg ingen ekspert da.

Skrevet

Man kan absolutt identifisere hypomani-triggere. Det er en grunn til at folk går til psykoedukasjon og lærer seg å finne disse triggerne. 

Jeg vet med meg selv at jeg kan trigge en hypomani gjennom et ujevnt søvnmønster, jobbe for mye og feste for harde livet. Det er det samme med nedturene. Her er stress min desiderte hovedutløser.

Skrevet

Jeg har iallefall lært av min psykiater at hypomani og depresjon såvisst kan utløses av ytre årsaker! F.eks fikk jeg beskjed om å ta risperidon som hypomani-forebyggende da jeg skulle ha det moro med venninner på hyttetur. Men tok jeg det? Nei, selvsagt ikke. Ville jo ikke at moroa skulle bli ødelagt. 

Skrevet

Ok.  Jeg får det aldri til å stemme når det er noe som har utløst det.  Blir aldri klok på forskjellene. 

Skrevet

Hvis noe skjer som påvirker søvnen utløser det episoder hos bp

Skrevet

Bodde to mnd med ei med ADHD og borderline og det var et helvete med stadige raseriutbrudd over små ting 

jeg fikk besøk av en gutt jeg likte godt en gang på natta og da skulle hun henge seg

Anonymkode: 74a3c...1e2

Skrevet

Så tok jeg ikke tlf da en fyr ringte for å hente tingene hennes, fordi jeg sov og da kom det raseriutbruddet over fb

Anonymkode: 74a3c...1e2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...