AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Mannen min er arbeidsledig. Leser i dag at nav skal stramme inn reglene slik at arbeidsledige skal i større grad være nødt til å flytte på seg for å komme i arbeid.Dette gjorde meg engstelig. Jeg sliter med psykisk sykdom og er helt avhengig av mannen min for å klare meg i hverdagen og ikke minst ta meg av barna på en god måte. Trenger en forutsigbar og stabil tilværelse. Har bipolar lidelse og PTSD. Det er helt uaktuelt for hele familien å flytte da vi er etablert her med hus og barna går på skole.Tror du vi kan unngå denne evt flyttingen av mannen min hvis vi har en god og forklarende legeerklæring at jeg og barna trenger han på samme bosted som oss?Mannen min jobber virkelig hardt for å finne seg en ny jobb her på hjemstedet vårt så han gjør det han kan.. Jeg er uføretrygdet og har tidligere gått til psykiatrisk behandling i veldig mange år.Veldig takknemlig for svar da jeg ble veldig stressa og urolig over dette. Anonymkode: d8851...ddb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg er ikke NHD, men kan dele mine tanker:Du sier at du "leser i dag". Er det avisen og regjeringsinnstramningene du er bekymret for? Disse endringene skjer i så fall ikke over natten. det må tas opp i Stortinget og regjeringen er avhengig av å få støtte fra KRF og Venstre for å få flertall. Jeg kjenner ikke godt til KRFs standpunkt, men tror ikke de stiller seg helt bak forslaget. Kan du gi en lenke?Men om innstramningene er relle, synes jeg dere skal få uttallse fra din tidligere behandler i psykiatrien som kan bekrefte at du har behov for støtte for å komme igjennom hverdagen og trenger en forutsigbar hverdag. Det er, slik jeg ser det, din livssituasjon og ev. forverring av din psykiske helse som må være fokus om dere skal nå frem i denne saken.Men det kan nok være at NAV likevel kan kreve at dere flytter på dere. Et hus kan selges, barn er tilpasningsdyktige og man kan etablere seg på nytt. Anonymkode: 92ffe...c56 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Til deg anonym over her. Det er ikke aktuelt for hele familien å flytte. Vi har brukt MANGE år for å bygge oss et nettverk. Noe som ikke minst jeg behøver pga min psykdomshistorie. Vi har for ikke lenge sia kjøpt oss hus og pusset det opp og vil derfor gå med tap dersom vi selger det nå. Det er ikke "bare" å flytte når man har etablert røtter et sted. (Påstår ikke du sa det var "bare" :-) ) Anonymkode: d8851...ddb 0 Siter
Trine Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Til deg anonym over her. Det er ikke aktuelt for hele familien å flytte. Vi har brukt MANGE år for å bygge oss et nettverk. Noe som ikke minst jeg behøver pga min psykdomshistorie. Vi har for ikke lenge sia kjøpt oss hus og pusset det opp og vil derfor gå med tap dersom vi selger det nå. Det er ikke "bare" å flytte når man har etablert røtter et sted. (Påstår ikke du sa det var "bare" :-) )Anonymkode: d8851...ddbI NAV sine øyne så er det "bare" å flytte, spesielt når du er uføretrygdet. Hadde du vært i jobb så hadde det vært anderledes, da måtte jo du sagt opp jobben din. De splitter nok ikke familier. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg mye for dette. Det skal være en dust av en saksbehandler om hn krever at dere skal flytte pga en jobb. Med mindre det er umulig å få jobb der dere bor da. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Takk for svaret ditt Trine. For oss er det ihvertfall ekstremt langt fra "bare" å flytte.. Er svært urolig for dette så håper NHD kan gi sin vurdering også når han dukker opp på forumet her. :-) Anonymkode: d8851...ddb 0 Siter
frosken Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Takk for svaret ditt Trine. For oss er det ihvertfall ekstremt langt fra "bare" å flytte.. Er svært urolig for dette så håper NHD kan gi sin vurdering også når han dukker opp på forumet her. :-)Anonymkode: d8851...ddbDersom din mann blir gående ledig over svært lang tid, så kan nok NAV ut i fra de nye signalene forlange at han ukependler til et sted hvor han kan få jobb. Det beste fokuset nå vil vel for dere være at han er aktiv mht jobbsøking. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Dersom din mann blir gående ledig over svært lang tid, så kan nok NAV ut i fra de nye signalene forlange at han ukependler til et sted hvor han kan få jobb. Det beste fokuset nå vil vel for dere være at han er aktiv mht jobbsøking. Han har vært arbeidsledig i ca 6 uker nå.. Og ja han er en meget aktiv jobbsøker! Anonymkode: d8851...ddb 0 Siter
Trine Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Takk for svaret ditt Trine. For oss er det ihvertfall ekstremt langt fra "bare" å flytte.. Er svært urolig for dette så håper NHD kan gi sin vurdering også når han dukker opp på forumet her. :-)Anonymkode: d8851...ddbNei, det forstår jeg. Desverre er ikke NAV alltid like forståelsesfulle. Har mannen din tett kontakt med saksbehandleren i NAV. Jeg ser for meg at de er litt snillere med folk som virker ivrige. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Jeg synes det er for tidlig å bekymre seg alt nå. Mye rart kan skje med den "innstrammingen" på vei gjennom systemet. Tippet det blir gjennomhullet av unntak og vilkår. 0 Siter
frosken Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Han har vært arbeidsledig i ca 6 uker nå.. Og ja han er en meget aktiv jobbsøker!Anonymkode: d8851...ddbDa er det foreløpig ikke lenge siden han var i jobb, så dersom han ikke bor i et område med store nedskjæringer innenfor den yrkesgruppen han tilhører, så er det vel ikke grunn til å bli veldig bekymret ennå. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 Da er det foreløpig ikke lenge siden han var i jobb, så dersom han ikke bor i et område med store nedskjæringer innenfor den yrkesgruppen han tilhører, så er det vel ikke grunn til å bli veldig bekymret ennå. Det er ganske stor arbeidsløshet innenfor den yrkesgruppen her.. Jeg er bekymret for det føles ut som det nesten er hele min eksistens som står på spill her.. :-(Men takk for svar. Anonymkode: d8851...ddb 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.