AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Sliter en del, men jeg har ingen som følger meg opp. Har ikke jeg som bipolar krav på å ha en kompetent lege, psykiater eller psykolog som følger mwg opp? Jeg trenger både samtaler og medisinoppfølging. Men ingen bryr seg katta om meg. Anonymkode: ff62d...9d2 0 Siter
slabbedask Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Sliter en del, men jeg har ingen som følger meg opp. Har ikke jeg som bipolar krav på å ha en kompetent lege, psykiater eller psykolog som følger mwg opp? Jeg trenger både samtaler og medisinoppfølging. Men ingen bryr seg katta om meg. Anonymkode: ff62d...9d2Du har ikke krav på noe som helst. Så vil du ha "hjelp" må du betale selv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Du har ikke krav på noe som helst. Så vil du ha "hjelp" må du betale selv.Ja, selvsagt skal og vil jeg betale for meg. Bare lurer på om det er noen regler for hvilke pasientgrupper som skal bli prioriteres for hjelp og oppfølging? Blant andre så bør vel f.eks schizofrene og bipolare være på prioriteringslista siden de sliter med alvorlige sinnslidelser. Kjempeflott at alle som trenger nødvendig helsehjelp i en eller annen form her i landet har krav på å få det innenfor rimelig tid, og at tidsfrister for hjelp blir satt etter grad av alvorlighet og hast. Og når jeg som bipolar trenger hjelp nå og blir henvist til dps av fastlegen, så plikter vel de å prioritere meg, i kraft av at jeg er alvorlig sinnslidende? At diagnosen i seg selv tilsier at jeg bør få hjelp og oppfølging, (gjerne resten av mitt liv).Jeg er så redd for å stå aleine med alle problemer og ikke ha noen trygghet og sikkerhet i form av en kompetent behandler jeg på kort varsel kan kontakte hvis det skulle oppstå noe akutt. Litt kjipt å måtte først gå til fastlegen, fastlegen sender henvisning, henvisningen blir vurdert, og etter et par uker får jeg brev i posten om at problemstillingen i henvisningen er vurdert til "nødvendig helsehjelp innen tre måneder. Hvis ting skal gå så tregt kan det faktisk i verste fall bli fstalt. Anonymkode: ff62d...9d2 1 Siter
slabbedask Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Ja, selvsagt skal og vil jeg betale for meg. Bare lurer på om det er noen regler for hvilke pasientgrupper som skal bli prioriteres for hjelp og oppfølging? Blant andre så bør vel f.eks schizofrene og bipolare være på prioriteringslista siden de sliter med alvorlige sinnslidelser. Kjempeflott at alle som trenger nødvendig helsehjelp i en eller annen form her i landet har krav på å få det innenfor rimelig tid, og at tidsfrister for hjelp blir satt etter grad av alvorlighet og hast. Og når jeg som bipolar trenger hjelp nå og blir henvist til dps av fastlegen, så plikter vel de å prioritere meg, i kraft av at jeg er alvorlig sinnslidende? At diagnosen i seg selv tilsier at jeg bør få hjelp og oppfølging, (gjerne resten av mitt liv).Jeg er så redd for å stå aleine med alle problemer og ikke ha noen trygghet og sikkerhet i form av en kompetent behandler jeg på kort varsel kan kontakte hvis det skulle oppstå noe akutt. Litt kjipt å måtte først gå til fastlegen, fastlegen sender henvisning, henvisningen blir vurdert, og etter et par uker får jeg brev i posten om at problemstillingen i henvisningen er vurdert til "nødvendig helsehjelp innen tre måneder. Hvis ting skal gå så tregt kan det faktisk i verste fall bli fstalt. Anonymkode: ff62d...9d2Sånn er det nok dessverre. Synd. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Så du får ikke sove du heller? Anonymkode: ff62d...9d2 0 Siter
slabbedask Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Så du får ikke sove du heller? Nei, helt fucka opp døgnrytme. 0 Siter
Trine Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Ja, selvsagt skal og vil jeg betale for meg. Bare lurer på om det er noen regler for hvilke pasientgrupper som skal bli prioriteres for hjelp og oppfølging? Blant andre så bør vel f.eks schizofrene og bipolare være på prioriteringslista siden de sliter med alvorlige sinnslidelser. Kjempeflott at alle som trenger nødvendig helsehjelp i en eller annen form her i landet har krav på å få det innenfor rimelig tid, og at tidsfrister for hjelp blir satt etter grad av alvorlighet og hast. Og når jeg som bipolar trenger hjelp nå og blir henvist til dps av fastlegen, så plikter vel de å prioritere meg, i kraft av at jeg er alvorlig sinnslidende? At diagnosen i seg selv tilsier at jeg bør få hjelp og oppfølging, (gjerne resten av mitt liv).Jeg er så redd for å stå aleine med alle problemer og ikke ha noen trygghet og sikkerhet i form av en kompetent behandler jeg på kort varsel kan kontakte hvis det skulle oppstå noe akutt. Litt kjipt å måtte først gå til fastlegen, fastlegen sender henvisning, henvisningen blir vurdert, og etter et par uker får jeg brev i posten om at problemstillingen i henvisningen er vurdert til "nødvendig helsehjelp innen tre måneder. Hvis ting skal gå så tregt kan det faktisk i verste fall bli fstalt. Anonymkode: ff62d...9d2Om du slipper unna med "bare" 3 mnd så er du heldig. 0 Siter
kasssy Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 fryktelig dårlig om de ikke i det minste kan få til en medisinering på kort varsel. mitt intrykk er at om folk begynner å gjøre plagsomme eller potensielt skumle ting, så får de hjelp kjapt, mens de som låser seg inne og griner ikke får hjelp kjapt nok... 0 Siter
Trine Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 fryktelig dårlig om de ikke i det minste kan få til en medisinering på kort varsel. mitt intrykk er at om folk begynner å gjøre plagsomme eller potensielt skumle ting, så får de hjelp kjapt, mens de som låser seg inne og griner ikke får hjelp kjapt nok...De som roper høyest er de som får. Sånn har det alltid vært. 0 Siter
Gjest lurtepå Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 De som roper høyest er de som får. Sånn har det alltid vært. Det har jeg også merket. 0 Siter
frosken Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Sliter en del, men jeg har ingen som følger meg opp. Har ikke jeg som bipolar krav på å ha en kompetent lege, psykiater eller psykolog som følger mwg opp? Jeg trenger både samtaler og medisinoppfølging. Men ingen bryr seg katta om meg.Anonymkode: ff62d...9d2Har du bedt fastlegen din henvise deg til dps? Hvem har utredet deg? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Nei, du har ingen juridiske krav på en bestemt minsteoppfølging. Jeg mener imidlertid at faglige krav tilsier at alle med alvorlige psykiske lidelser skal ha lett tilgang til psykiater /erfaren assistentlege for å kunne diskutere og får vurdert sin medisinering.Forbedringen av pasientrettigheter har hele tiden kommet på kortere tidsfrister til vurdering og behandling, samt at en har fokusert enormt på at det ikke skal være fristbrudd. Når ressurstilgangen til sykehus ikke har økt i takt med de økte krav, har dette gått ut over de pasienter som allerede er i systemet og som trenger oppfølging. Deres rettigheter er ikke forbedret. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Har du bedt fastlegen din henvise deg til dps? Hvem har utredet deg?En snill og hyggelig psykiater som nå er pensjonert og ikke jobber lenger, utredet meg for noen år siden. Fastlegen ser ikke "poenget" i å henvise meg til dps på nytt, siden både diagnose og medisinering allerede er avklart. Men jeg vet jo at jeg trenger det. Jeg trenger en kontakt, men tydeligvis har jeg ikke krav på det. Da er det bare til å legge seg til da, og se hvor lenge kroppen tåler å være uten mat og drikke. Men det rare er jo at hvis man blir alvorlig fysisk syk, DA er de ikke seine med å verken legge deg inn eller behandle deg. Men sliter du psykisk med noe, nei da får du bare greie deg selv. Helst finne seg et tau å gjøre slutt på alt sånn at du slipper å bry noen. Anonymkode: ff62d...9d2 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.