Inner self Skrevet 31. oktober 2015 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har sluttet på zyprexa grunnet overvekt. Jeg har gått over til Solian. Det funker ok. Men jeg sover veldig mye dårligere. Og er gjespete dagen lang, selv om det har gått flere uker nå. Hva er en bra sovemedisin? Kunne tenke meg å prøve remeron, men den står økt apetitt som bivirkning. Er det noe annet? Helst ikke storsleggemedisin som gir hangover, ala nozinan. 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Du har et preparat som ofte brukes før Remeron, nemlig Tolvon, som også er en antidepressiv medisin. Sarotex brukes i skjeldne tilfeller. Jeg gikk på en gammel SSRI, Fevarin, men denne måtte jeg slutte på fordi jeg rett og slett sov for mye når jeg kom opp i terapeutiske doser.Selv har jeg god erfaring med Truxal (gammel antipsykotisk medisin som ofte brukes ved angst og uro + søvnproblemer). Seroquel. Haldol. Risperdal.Andre medisiner leger gjerne tyr til først når det gjelder søvnproblemer, er jo eldre allergimedisiner som gir døsighet; Vallergan, Phenergan og Atarax. Sistnevnte brukes også ved uro og rastløshet. Jeg tror Vallergan kan gi hangover og litt metallsmak i munnen neste dag.PS: Jeg har ikke skjekket om de ulike medisinene gir vektøkning, men slikt kan man nesten ikke vite før man har forsøkt, dessverre. F.eks. på samme medisin kan det stå søvnighet og søvnvansker, forstoppelse og diaré osv. Jeg pleier ikke å lese på bivirkninger når jeg tar en ny medisin. Om jeg merker noe unormalt, skjekker jeg bivirkninger - hvis ikke kan man jo dø av hvilken som helst medisin... 0 Siter
kasssy Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 (endret) om du har søvnproblemer av en omfattende art, vil nok truxal være ett greit valg, har ikke hangover på lik linje med nozinan, men er heller ikke like sterkt som nozinan. vallargan, atarax osv osv, er mye svakere enn truxal, men funker sikkert for milde søvnproblemer. for meg er 25 mg truxal som er minimumsdose, fremdeles sterkere enn 50 mg vallargan eller atarax, som er maxdose på disse.Truxal kan vel strengt tatt være effektivt også i microdoser som 25-50 mg pr døgn. syns også truxal gir veldig lite hangover sammenlignet med effekt..Truxal-effexor kombo 150 mg av begge 2, har drept appetiten min. og jeg er mest fristet til å inta flytende næring, så fetende er det neppe.. Endret 1. november 2015 av kasssy 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Jeg bruker 15-25 mg Truxal. Om jeg tar det 1-2 timer før leggetid, så får jeg ikke hangover (unntatt i begynnelsen). Jeg får ingen vektøkning av det, er på grensen til undervektig. Noen kan få vektøktning, men sånn er det med alle medisiner. Man reagerer så forskjellig. Anonymkode: 1640f...737 0 Siter
Elionoe Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Jeg søkte opp Truxal i Felleskatalogen og der står detfølgende retningslinjer for Truxal brukt som sovemedisin:"Søvnforstyrrelser: 15-25 mg eller mer ca. 1 time før sengetid."Jeg bruker nå 50 mg Truxal og sover godt på det, men for noen år siden, når jeg hadde det mye vanskeligere, brukte jeg hele 300 mg Truxal.Jeg gikk i tre år på 20-25 mg Zyprexa, og jeg visste at svært mange la på seg av den, men min vekt var stabil. Derimot fikk jeg håravfall av Risperdal, noe 1 av 10.000 personer får...Bivirkninger er forskjellige og man må prøve seg frem. 0 Siter
orangejuice Skrevet 1. november 2015 Skrevet 1. november 2015 Jeg har sluttet på zyprexa grunnet overvekt. Jeg har gått over til Solian. Det funker ok. Men jeg sover veldig mye dårligere. Og er gjespete dagen lang, selv om det har gått flere uker nå. Hva er en bra sovemedisin? Kunne tenke meg å prøve remeron, men den står økt apetitt som bivirkning. Er det noe annet? Helst ikke storsleggemedisin som gir hangover, ala nozinan.Jeg bruker Remeron 15 mg eller 30 mg ved store søvnvansker.Merker ingen forskjell i apetitt. Har brukt det i 8 måneder hver kveld med null vektøkning. 0 Siter
Inner self Skrevet 1. november 2015 Forfatter Skrevet 1. november 2015 Takk for mange gode innspill, her var det endel å sjekke ut 0 Siter
ISW Skrevet 2. november 2015 Skrevet 2. november 2015 Jeg tenker at det er viktig å finne ut hva som forårsaker søvnvanskene.Hvis det er forårsaket av f.eks angst eller depresjon, så kan det jo være lurt med en medisin som også bedrer dette noe. Da er ofte Remeron, Tolvon eller Seroquel bra. Ulempen er som du sier vektøkning. Remeron mer enn Tolvon mer enn Seroquel. Seroquel i doser for søvn tror jeg at gir lite vektøkning.Hvis du "kun" har søvnvansker, og samtidig vil ha en medisin som ikke gir vektøkning, så tror jeg at jeg hadde foretrukket et gammeldags "rent" antihistamin hvis jeg var deg. F.eks Vallergan eller Phenergan. Men disse hjelper ikke på angst eller depresjon.Hvis du har søvnvansker som følge av en psykoselidelse, ville i alle fall jeg forhørt meg med en spesialist hvis jeg var deg 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.