Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skal stå på risperidon et år etter psykose. Både han og jeg er bekymret for en ny psykose når han slutter. Hvorfor skal han bare stå på det et år? Jeg trodde det var livslang behandling. Etter jul skal han, i regi av Ullevål sykehus, på et behandlingssted for utredning og samtale. Vil dette være tilstrekkelig for å forhindre en ny psykose?

Han føler seg tom etter å ha begynt behandlingen. Er dette normalt ved behandling for psykose eller er han i "sykehusmodus"? Han har nå vært på sykehus i 6 måneder.

Her er noen ord jeg synes beskriver situasjonen godt:

" Some things in life cannot be fixed. They can only be carried"

Gjest Liten40
Skrevet

Man vurderer tilstanden når det har gått et år, ingen kommer til å tvinge han til å slutte hvis han ikke er trygg. Men synes man skal være glad for at legene ikke lenger gir "livstidsdommer" og nevroleptika resten av livet fordi man har vært syk.

Tomheten er ihvertfall noe jeg kjenner meg igjen i. Ofte har tiden i psykose vært fylt med mye, og så blir det liksom helt stille....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved en førstegangspsykose er det anbefalt at en prøver en meget langsom nedtrapping etter et år forutsatt at personen er upsykotisk. Nedtrappingen skal skje langsomt og under hyppig kontroll. Ved tegn på tilbakefall øker en dosen igjen til den minste dose som holdt han psykosefri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...