Gå til innhold

Vesentlig forskjell på det å ha autisme og Asperger syndrom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om Asperger syndrom er kommet inn under en sekkebetegnelse som"Autisme spekter forstyrrelser"så mener jeg at AS ikke hører hjemme der; nettopp for det er en vesentlig forskjell der. Hva sier pskykiatrien her?

Skrevet

Selv om Asperger syndrom er kommet inn under en sekkebetegnelse som"Autisme spekter forstyrrelser"så mener jeg at AS ikke hører hjemme der; nettopp for det er en vesentlig forskjell der. Hva sier pskykiatrien her?

Hva er den vesentlige forskjellen?

Skrevet

Hører autisme og AS inn under psykiatrien da det ikke er en psykisk lidelse?

Skrevet

Nei jeg mener heller ikke at dette hører inn under psykiske lidelser, men siden de har en stor finger med her, så må de også ha sine meninger, og hva er det?

Skrevet

ja forskjellen På Asperger og autisme er astronomiske. normal Autisme er EN VELDIG ALVORLIG LIDELSE, som normal sett vil kreve at du bor på en bemannet bolig, og får spesialopplæring på skolen fra dag 1. svært mange av de med normal autisme har lite språk, noen har ikke noe språk. når jeg jobbet på vernet bedrift bedrift var det mange autister der, og noen få med Asperger.

for å si det enkelt og greit, Asperger er en stor plage, og ett stort problem, om man ønsker seg ett normalt liv med jobb kjæreste og barn.
man må antagelig jobbe adskillig mye hardere for å kompensere for sitt rare kroppspråk, og sosiale særheter.
folk med normal autisme derimot har et funksjonsnivå på lik linje som de med Down syndrome, noen har litt mer, og noen har mindre.

Men autisme spektrum forstyrrelser skal deles inn i 3 grader. 
om jeg skulle gjette så blir grad 1 de 20-30% som kommer verst ut av asperger+ høyt fungerende autister.+ selvfølgelig alle som har fått en Asperger diagnose tidligere.
Grad 2 Normale autister
Grad 3 autister som de man finner på youtube om man søker på Severe autism.

Anonymkode: cbd46...468

Skrevet

Nei jeg mener heller ikke at dette hører inn under psykiske lidelser, men siden de har en stor finger med her, så må de også ha sine meninger, og hva er det?

Hei!

Jeg bryr meg ikke lenger om det hører inn under somatikk eller psykiatri.

Men i følge min penbsjonerte psykiater er ikke autisme psykiatri,

ifølge NHD er det det,

men akkurat det gidder jeg ikke bry meg med,

jeg hadde barneautisme, 

men fikk asperger som 30 åring, da mitt første barn kom til utredning.

jeg er gift, hardarbeidende, ikke greid fullføre en skole, knapt grunnskole, før jeg fikk asperger syndrom som diagnose, 

etter det greide jeg mye mer, fordi jeg fikk hjelp og støtte og tilrettelegging.

mine barn med asperger har fått myye god tilrettelegging og hjelp, de klarer seg bra, men de trengte denne hjelpen det ser vi og er vi enige i.

som mamma og på vegne av pappaen så er vi begge enige i at autisme, det krever myye, min mor sa det godt her en dag da legen stod og snakket om stress....

hun sa noe om at hun ikke skjønte hva som ikke gjorde at jeg hadde kollapset før,

min mor, er min mor, tross alt hun strever med, men hun sier stadig oftere ting som viser at tross alt, så strever hun og tenker hun, kanskje best når hun er helt alene, (jeg vet ikke)

Men autisme det har min mamma sett krever mye, en dag da jeg sa noe, tok hun høylydt over hele samtalen og sa noe sånt:

"jeg har sett alt, og jeg skjønner ikke at du fortsatt lever",

hun har sett strevet, selv om hun har klagd, gjennom år, kampen, ene og alene ofte for å få barnet sitt bare gjennom nok et skoleår. Selv om min mamma strever, så har hun sett, at autisme der er veldig alvorlig.

Skrevet (endret)

ja uansett hvordan en vrir å vrenger på dette, så kommer det galt ut med å putte alle i en stor sekk.

Hva er den vesentlige forskjellen?

Det forskes en del her av  fagfolk over hele verden , ved at det er en forskjell.. Den eneste forskjellen vi vet om  er at AS personer nå ikke har forsinket språk i forhold til andre barn.

Endret av FGT
Skrevet

Det forskes en del her av  fagfolk over hele verden , ved at det er en forskjell.. Den eneste forskjellen vi vet om  er at AS personer nå ikke har forsinket språk i forhold til andre barn.

Ok.

Nå ble jeg sitert med noe jeg ikke har skrevet igjen.

Skrevet (endret)

Ok.

Nå ble jeg sitert med noe jeg ikke har skrevet igjen.

ja jeg så det. Det var bare spørsmålet som var ditt. Ble pluselig minnet om den forvirring som kan oppstå når alt blir kastet i en stor mørk sekk, og skal prøve å finne frem til akkurat den ene. tingen.

Endret av FGT
Skrevet

ja jeg så det. Det var bare spørsmålet som var ditt. Ble pluselig minnet om den forvirring som kan oppstå når alt blir kastet i en stor mørk sekk, og skal prøve å finne frem til akkurat den ene. tingen.

Ja, det er sant. Det er ikke plass til alle i samme sekk.

Skrevet

Hei!

Jeg bryr meg ikke lenger om det hører inn under somatikk eller psykiatri.

Men i følge min penbsjonerte psykiater er ikke autisme psykiatri,

ifølge NHD er det det,

men akkurat det gidder jeg ikke bry meg med,

jeg hadde barneautisme, 

men fikk asperger som 30 åring, da mitt første barn kom til utredning.

jeg er gift, hardarbeidende, ikke greid fullføre en skole, knapt grunnskole, før jeg fikk asperger syndrom som diagnose, 

etter det greide jeg mye mer, fordi jeg fikk hjelp og støtte og tilrettelegging.

mine barn med asperger har fått myye god tilrettelegging og hjelp, de klarer seg bra, men de trengte denne hjelpen det ser vi og er vi enige i.

som mamma og på vegne av pappaen så er vi begge enige i at autisme, det krever myye, min mor sa det godt her en dag da legen stod og snakket om stress....

hun sa noe om at hun ikke skjønte hva som ikke gjorde at jeg hadde kollapset før,

min mor, er min mor, tross alt hun strever med, men hun sier stadig oftere ting som viser at tross alt, så strever hun og tenker hun, kanskje best når hun er helt alene, (jeg vet ikke)

Men autisme det har min mamma sett krever mye, en dag da jeg sa noe, tok hun høylydt over hele samtalen og sa noe sånt:

"jeg har sett alt, og jeg skjønner ikke at du fortsatt lever",

hun har sett strevet, selv om hun har klagd, gjennom år, kampen, ene og alene ofte for å få barnet sitt bare gjennom nok et skoleår. Selv om min mamma strever, så har hun sett, at autisme der er veldig alvorlig.

Kanskje du burde ta deg et skrivekurs? ;)

Anonymkode: 6f204...b85

Skrevet

Kanskje du burde ta deg et skrivekurs? ;)

Anonymkode: 6f204...b85

Ja:-)

kanskje det:-)

Faktisk meldte jeg meg på ett, men så skrev noen på dol at det ikke var bra for meg pga av autisme...noe jeg hørte på, men tatt i betraktning et annet dumt råd jeg fikk, kanskje jeg ikke bør tro så mye på at andre vet hva som er best for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...