Gå til innhold

Hvordan takler dere nedgangstidene?

Anbefalte innlegg

grublerijenta
Skrevet

"Crisis, what crisis"?  I enhver syklus er det krise for noen, mens andre igjen skaffer seg enorme formuer.  De utnytter mulighetene syklusen byr på.  Sorros er vel den som har klart å utnytte syklusene til sin fordel oftest og med best resultat.  Uomtvistelig.  I nyere tid.

For min egen del vil denne situasjonen vi er kun gi meg fordeler.  Rett posisjonert til rett tid, og andre faktorer vil gi meg personlig anledning til å leve det livet jeg vil ha. 

2008 var det diametralt motsatt i mitt tilfelle, men hei; jeg overlevde jo.  Gevinsten av det høster jeg nå.  Det er vel og en form for syklus.  

Makro tankene overlater jeg til de som har tid og anledning til det her i tråden, interessant å følge fra sidelinjen.  :) 

Skrevet

Makro tankene overlater jeg til de som har tid og anledning til det her i tråden, interessant å følge fra sidelinjen.  :) 

Du har nok tid og anledning du og?

Skrevet

Lykke til Momo. Det har skjedd en stor forandring for de i oljebransjen, og alle som leverer til dem (skip, skipsutstyr etc). Det er ikke en stor endring for resten av samfunnet foreløpig. Det kan være 300 søkere på en stilling som det omtrent var umulig å skaffe folk til for to år siden.

Det høres ut som du ikke skal direkte inn i oljebransjen, og da synes jeg ikke du skal være alt for bekymret. Det er slett ikke sikkert at en arbeidsgiver er glad for 10 års erfaring med borestrenger hvis jobben handler om noe annet. Da er det bedre med en nyutdannet med moderat lønnsforventning og som ikke er sosialisert inn i den noe spesielle oljebransjen.

Jeg tror det kommer til å normalisere seg litt, og komme noen midlertidige oppturer før eventyret er helt slutt. Man har visst i mange, mange år at olje og gass *skal* ned. Det har hele tiden vært et tidsspørsmål. 

Takk. Oljebransjen er veldig relevant for utdannelsen min, men jeg har aldri ønsket meg dit og det er mange alternativer med en såpass bred teoretisk bakgrunn som jeg har.

At man som nyutdannet har lavere lønnsforventning har jeg ikke tenkt på en gang, men det har du så klart veldig rett i!

Jeg husker fra da jeg studerte, i alle fall på starten av studiet mitt, da var "konsensus" at bare man kom seg igjennom studiene, så var man mer eller mindre garantert en fet jobb. Det var jo ikke langt fra sannheten heller på den tiden, bedrifter betalte hundretusener for å holde bedriftspresentasjoner, kontrakter ble signert lenge før studiet var avsluttet, det var store sign-on-fees i visse jobber, det var ganske ville tider.

Så kom finanskrisen og virkeligheten skulle vise seg å bli annerledes.

Etter det har jeg hatt et inntrykk av at det har vært ingeniørenes tidsalder. Siv.ing har i stor grad "fortrengt" siv.øk i stillinger innenfor konsulentbransjen, analytikere, m.m. og har i tillegg hatt meget gode tider i både oljebransjen og innenfor informasjonsteknologi. Nå sitter jeg med et inntrykk av at ingeniørene har gått på samme "smell" som økonomene gjorde for noen år siden.

Morsomt at dette innlegget ble skrevet på samme tid som klokken på bildet ditt viser :)

Ja, det er sånn det har vært for ingeniørene inntil nå. Plutselig får de som trodde de hadde jobb som ventet på dem etter studiene beskjed om at den jobben ikke finnes lenger likevel.

Alle bransjer har egentlig bare godt av litt opprydding når det har gått såpass over styr. Det er jo ikke realistisk i lengden.

Skrevet

Personlig har jeg ikke merket noe til noen nedgangstider, og det henger nok sammen med at jeg ikke jobber innenfor oljebransjen. Tror imidlertid mange, spesielt de som er utenfor arbeidsmarkedet, kommer til å merke regjeringsskiftet vi hadde for et par år siden. Forslag til statsbudsjett for 2016 strammer det til for de som er svakest ser jeg.

Anonymkode: e7fec...b9a

grublerijenta
Skrevet

Du har nok tid og anledning du og?

Nei, dessverre.  Jeg er ute og reiser :) dropper innom DOL...I "lesemodus"..  Ok ?  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...