Gå til innhold

Sobril/Imovane

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest på Interaksjonssøk at Sobril og Imovane ikke passer sammen.

Gjelder dette ved inntak samtidig eller går det greit med en Sobril eller to på dagtid og en halv (0,375mg.) Imovane ved oppvåkning midt på natta når jeg ikke får sove igjen. Begge deler er i perioder.

Jeg har fibromyalgi, generalisert angstnevrose og ME (lett) diagnoser. Ved muskelsmerter og angst/uro er det Sobril som hjelper. Søvnen er stort sett veldig oppstykket, har ikke vanskelig med å sovne, men tidlig oppvåkning og vanskelig å sovne igjen. Er aldri uthvilt om morgenen.

På forhånd takk for innspill

Skrevet

Jeg har lest på Interaksjonssøk at Sobril og Imovane ikke passer sammen.

Gjelder dette ved inntak samtidig eller går det greit med en Sobril eller to på dagtid og en halv (0,375mg.) Imovane ved oppvåkning midt på natta når jeg ikke får sove igjen. Begge deler er i perioder.

Jeg har fibromyalgi, generalisert angstnevrose og ME (lett) diagnoser. Ved muskelsmerter og angst/uro er det Sobril som hjelper. Søvnen er stort sett veldig oppstykket, har ikke vanskelig med å sovne, men tidlig oppvåkning og vanskelig å sovne igjen. Er aldri uthvilt om morgenen.

På forhånd takk for innspill

Jeg tar begge deler med noen timers mellomrom og det har alltid gått helt fint.

Skrevet

Du kan ta Imovane hvis du våkner, men du bør ikke ta den for sent mot morgenen heller. Mange kan føle seg "hangover" og dårlig bare av det.

Litt nysgjerrig.. Du sier du har ME, fikk du det før eller etter du hadde slikt søvnmønster? Tenker alle blir litt trette hvis man ikke sover bra om natta, eller hvis man uroer seg/har smerter om dagen..

Skrevet

Du kan ta Imovane hvis du våkner, men du bør ikke ta den for sent mot morgenen heller. Mange kan føle seg "hangover" og dårlig bare av det.

Litt nysgjerrig.. Du sier du har ME, fikk du det før eller etter du hadde slikt søvnmønster? Tenker alle blir litt trette hvis man ikke sover bra om natta, eller hvis man uroer seg/har smerter om dagen..

Jeg hadde søvnproblemer i flere år før jeg fikk diagnosen ME. Mange med fibromyalgi sliter med søvnen og lite energi som kan forveksles med ME, men fastlegen sendte meg til en ME spesialist og han kom nå fram til at jeg også har ME ut fra lange samtaler (bl.a om hva jeg orker nå i forhold til tidligere), arbeids EKG og mange blodprøver (var vel for å utelukke andre ting, ME synes ikke på blodprøver). Jeg har en lett grad dvs. gjør det aller nødvendigste av husarbeid, men orker ikke noe ekstra. Av å gjøre litt så er jeg helt utslitt. Det aller verste er utmattelse, verre en muskelsmertene og hadde holdt med en av plagene :(. Min ME er ikke så jeg legger meg og sover på dagtid selv om jeg er trøtt og sliten, det er jeg for urolig i kroppen til. Uansett, denne spesialisten stilte da diagnosen så får jeg vel forholde meg til det, men med alle plagene tror jeg ofte det feiler meg alvorlige sykdommer.

Skrevet

Jeg hadde søvnproblemer i flere år før jeg fikk diagnosen ME. Mange med fibromyalgi sliter med søvnen og lite energi som kan forveksles med ME, men fastlegen sendte meg til en ME spesialist og han kom nå fram til at jeg også har ME ut fra lange samtaler (bl.a om hva jeg orker nå i forhold til tidligere), arbeids EKG og mange blodprøver (var vel for å utelukke andre ting, ME synes ikke på blodprøver). Jeg har en lett grad dvs. gjør det aller nødvendigste av husarbeid, men orker ikke noe ekstra. Av å gjøre litt så er jeg helt utslitt. Det aller verste er utmattelse, verre en muskelsmertene og hadde holdt med en av plagene :(. Min ME er ikke så jeg legger meg og sover på dagtid selv om jeg er trøtt og sliten, det er jeg for urolig i kroppen til. Uansett, denne spesialisten stilte da diagnosen så får jeg vel forholde meg til det, men med alle plagene tror jeg ofte det feiler meg alvorlige sykdommer.

Når det gjelder Imovane: jeg får aldri hangover heldigvis. Kan ta en halv senest  i 5-6 tida, sove et par timer og ingen hangover.

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

ME er langt mer enn bare tretthet, faktisk dreier hovedsymtomene ikke om tretthet i det hele tatt. Tenkte jeg bare skulle nevne siden det kanskje er mange som ikke vet dette. Ved ME er det også svært vanlig med søvnproblemer. Mange sliter med å sove om natta og pulsen fyker i været bare man snur på seg i senga bl.a. Jeg lever tett på en med alvorlig ME, derfor vet jeg (dessverre) mye om sykdommen. 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

ME er langt mer enn bare tretthet, faktisk dreier hovedsymtomene ikke om tretthet i det hele tatt. Tenkte jeg bare skulle nevne siden det kanskje er mange som ikke vet dette. Ved ME er det også svært vanlig med søvnproblemer. Mange sliter med å sove om natta og pulsen fyker i været bare man snur på seg i senga bl.a. Jeg lever tett på en med alvorlig ME, derfor vet jeg (dessverre) mye om sykdommen. 

Det var nok ikke tretthet spesialisten la mest vekt på heller. Gikk vel mere på utmattelse. Hva jeg orket å gjøre pr. den dagen jeg var hos han i forhold til før jeg begynte å føle meg mere sliten. Tar gjerne i mot mere info av deg om du har tid og lyst til å skrive for skjønner at du har erfaring.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei! Ja jeg skjønte det:-) Svaret mitt var mere generelt til spørsmålet fra lillemy om ME diagnosen kom etter søvnproblemer fordi man blir trøtt av å ikke sove om

natta:-) Jeg bet ihvertfall at mange blander det å være trøtt og det å ha en utmattelse /fatigue som faktisk er helt forskjellige ting. Med ME ser man som oftest også dette med pulsproblemer (mange bruker betablokker og har god effekt av det), melkesyrerespons ved svært lav eller så og si ingen aktivitet, og det med akutt muskelsvikt, som igjen neste gang man reiser seg kan fungere mer normalt. Selve trettheten er mindre "viktig" i forhold til om det virkelig er ME eller noe annet som kan minne om det pasienten sliter med. Men kroppen restituerer seg ikke normalt og blodet klarer ikke alltid pumpe slik at oksygenet blir optimalt i kroppen. Man får lett besvimelse og blodtrykksfall pga det, og msn kan bli blå på hendene fordi man har lite oksygen i blodet. Dette vet jeg for liter om men er vel noe med at de røde blodlegemene fungerer ikke slik de skal. 

Jeg er ikke noe medisinsk ekspert altså, derav det veldig "folkelige" språke mht medisinsk terminologi, har bare dessverre sett denne sykdommen så altfor nær. Og opplevd st den i mange år ble mistrodd som psykiatri, noe som i høyeste grad nå er motbevist hos vedkomne jeg kjenner. 

Beautiful_Creatures
Skrevet

Det forrige var ikke sitat men jeg som

skrev det. Skjer noe rart når jeg siterer noen ganger fra mobil;-)

Beautiful_Creatures
Skrevet

Og mht til spørsmålet du hadde i begynnelsen av tråden så kjenner ikke jeg til at det skal være noe problem med sobril og Imovane sammen. Har kombinert dem mange ganger selv uten problemer, men kanskje legen heller burde svare på det:-)

Skrevet

Takk for svarene dine, Beautiful........ Bra at mistroheten er blitt bedre for hun/han du kjenner. Hverken fibromyalgi eller ME er vel diagnoser som folk flest forstår seg så godt på. Vi "ser" jo ikke syke ut.

Jeg skjønner ikke forskjell på "siter" og svar på emnet her, jeg er ny. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...