Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vet noen hva slags behandling/råd en kan gi, når det kun er tvangstanker, ikke handlinger?

Jeg har fått behandling for handlinger før, men nå er det kun tanker. jeg klarer ikke slutte tenke... Gjengir oppi hodet mitt dagen lang, det jeg er redd for. Og det har jo endt i at det går helt i surr.

har angsten nesten konstant og er blitt sykemeldt, da jeg ikke har sjans til å konsentrere meg:/

er det vanlig når det er tvangstanker, at en ser bilder/hendelser en er redd har skjedd? Og så tviler jeg da, om jeg virkelig husker rett. Og så tviler jeg på pm dette er tvagstanker. Prøver å gjennomgå tiden jeg er redd jeg har glemt, gang på gang, men det blir bare værre og værre og mer og mer bilder.

bruker 20 mg cipralex.

Noen råd for å få stopper en meget kraftig tanke? Og kan dette være tvang/ocd?

Endret av Dory
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Doseøkning på Cipralex til 40 mg. Om det ikke virker innen to mnd enten økning til 60 mg eller legge til Risperdal 2 mg.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal til lege igjen om noen dager, tar det opp da.

glemte forresten i hovedinnlegg, at jeg har brukt 10 mg lenge, men har nettopp økt til 20. Men det er bare en uke. Det virker kanskje ikke ennå da? Beklager at jeg glemte å nevne det!!

er det da lurt å se an den dosen på 20 mg noen uker?

Anonymkode: 13398...763

Skrevet

Der var jeg plutselig anonym, men jeg er Dory.

Anonymkode: 13398...763

Skrevet

Du kan aldri stoppe en tvangstanke. Bare å forsøke det gjør tankene ti ganger verre. Ref dette med å "ikke skulle tenke på en blå kanin"

Høres ut som du har noe mer angst forbundet med tankene enn meg. Men det jeg til slutt lærte meg, var å gi faen. La bare tankene være der. I mitt tilfelle var tankene om egen død. Det er ikke hyggelige tanker, men det er bare tanker. Tanker skader ingen. Jeg har helt sikkert en masse tvangstanker den dag i dag, men det gjør egentlig ingenting. Jeg driter i det. Får egentlig ikke så mye angst av tankene heller. Noe som en gang i tiden uroet meg "..betyr det da at jeg liker tankene?"

Jeg har hatt tvangstanker med rart innhold mesteparten av livet. Det var først når tankene hadde tema "selvmord" at jeg virkelig ble redd for dem. For da var jeg kanskje deprimert, gal eller suicidal. Tvil er ekstremt vanlig med tvangstanker "er dette tvangstanker?" "er dette noe jeg egentlig ønsker å gjøre?" osv.

Det er NHD som har styrt medisineringen min (eneste unntak er at jeg byttet ut Risperdal med Zeldox). Du kan stole på rådene hans, selv om det høres helt vilt ut med 60 mg Cipralex. 

Skrevet

Tusen takk for svar! Setter sånn pris på det. 

Sikkert lurt å høre på NHD ja. Min lege er nok mer skeptisk til medisiner, så 60 høres "vilt ut" ja...;) men jeg stoler på NHD. Dumt jeg glemte å nevne at jeg bare hadde brukt 20 i en uke, men tenkte ikke på det da jeg skrev først.

fint å høre du et bedre! Jeg håper (og tror) jeg og blir det. Må bare få rett medisin nå. Men saken er den at jeg faktisk har fungert menge på 10, men i det siste har tankene tatt av, og ble   Veldig i tvil om ting hadde skjedd, eller om det bare var en tanke. Huff, trasige greier!

tror og jeg må komme meg tilbake i jobb. Er vel ikke bra å få så god tid... 

Skrevet

Hvis du har så mye tankespinn at du ikke kan være i jobb, så tror jeg faktisk jeg ville vurdert Risperdal en periode. En lav dose av det kan virkelig roe ting ned, akkurat som jeg opplever med Zeldox (Zeldox er kontraindisert sammen med Cipralex da, selv om jeg forstår på NHD at dette er på ganske tynt grunnlag, QT-tid og risiko for hjertestans, men det er visst ekstremt sjeldent). Det er AP som har hjulpet meg til å få innsikt i at tankene bare er tull. Sammen med terapi, selvsagt.

Mot selve angsten ville jeg tro at høy dose SSRI fungerte bedre.  Men kanskje det er kombinasjonen som må til?

Selvsagt blir du frisk :-) Du blir kanskje aldri kvitt tvangstanker helt, men du kan få hjelp til å mestre det på en måte som ikke ødelegger livskvaliteten. Som sagt gir jeg helt F i tvangstankene nå, og da er de heller ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Igjen, takk! Jeg har fått råd om risperdal tidligere, men ikke prøvd det. Jeg burde kanskje prøve nå....har ikke turd før (vet ikke hvorfor)

Endret av Dory

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...