Gå til innhold

Sykdomsangst.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar gjerne  i mot tips om hva som gjøre sykdomsangsten mindre. Har dere noen medisiner å anbefale?

Skrevet

Sykdomsangst kan etter hva jeg vet ikke behandles med medisiner.

Du kan bruke medisiner (her er det et stort utvalg, alt fra benzopreparater til SSRI til antipsykotika til betablokkere) til å dempe angstsymptomene som følge av helseangst, men:

For å "ta knekken" på sykdomsangsten må man akseptere noen grunnleggende forutsetninger i livet. Man må akseptere at man faktisk når som helst kan dø (altså at man er dødelig og at døden er en ting det ikke gir mening å fokusere for mye på å unngå), at man ikke kan sikre seg mot død uansett hvor mange og gode undersøkelser man får gjort, og at det meste man kjenner i kroppen ikke trenger å skyldes alvorlig sykdom. Man bør snakke med en terapeut som har erfaring i å behandle sykdomsangst. 

Skrevet

Tusen takk for godt svar. Jeg er enig, ikke alltid fornuften seirer :(.

Jeg har gått noen runder hos psykolog, men føler å ikke ha fått så mye ut av det, det lønner seg sikkert å prøve en annen. Tror mye av mine plager er "senskader" av å ha mistet et barn under tragiske omstendigheter.  Traumer kan vel dukke opp senere i livet har jeg forstått, gikk bra de første årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...