Gå til innhold

Hva er poenget med psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er de samme psyke folka som henger på DOL år ut og år inn, og det virker ikke som om noen blir bedre.

Anonymkode: 8f853...802

Skrevet

Jeg er ganske fersk her, men jeg har skummet gjennom en del gamle tråder. Mitt inntrykk er at det er flere som har opplevd betydelig bedring, noen har fått hjelp nok til å fungere bedre og få bedre liv, også har du noen få som ikke ser ut til å ha noen utvikling.

Naturlig nok er det de dårlige periodene man i hovedsak får høre om her. I gode perioder har man (forhåpentligvis) nok med å nyte livet fremfor å henge på DOL. :)

Mange av de som har vært innom psykiatrien har kanskje lettere for å bli påvirket av livets uunngåelige nedturer og da kommer de stadig tilbake. Hadde det ikke vært for psykiatrien hadde kanskje disse menneskene ikke hatt sine gode perioder innimellom, og er det ikke da verdt det?

Skrevet

Jeg er ganske fersk her, men jeg har skummet gjennom en del gamle tråder. Mitt inntrykk er at det er flere som har opplevd betydelig bedring, noen har fått hjelp nok til å fungere bedre og få bedre liv, også har du noen få som ikke ser ut til å ha noen utvikling.

Naturlig nok er det de dårlige periodene man i hovedsak får høre om her. I gode perioder har man (forhåpentligvis) nok med å nyte livet fremfor å henge på DOL. :)

Mange av de som har vært innom psykiatrien har kanskje lettere for å bli påvirket av livets uunngåelige nedturer og da kommer de stadig tilbake. Hadde det ikke vært for psykiatrien hadde kanskje disse menneskene ikke hatt sine gode perioder innimellom, og er det ikke da verdt det?

Hvordan lese gamle tråder?

Skrevet

Hvis man har fungert greit sosialt frem til man ble voksen, og så psyk på et eller annet tidspunkt etter det, har man nok langt bedre prognose for å unngå ensomhet/isolasjon og trygd enn om man har vært på utsiden og/eller en "særing" før man ble voksen og psyk. Men det jeg snakker om dreier seg ikke bare om mobbeofre, det er mange måter at det sosiale kan være "unormalt" på.

Skrevet

Mange aspergere på forumet her da og de er håpløse tilfeller :P Men de fleste blir ganske mye friskere etter at de starter på medisiner. Og når en blir friskere etter medisinene får en kanskje bedre sosiale relasjoner og høyere status når en evt nå klarer å bidra til samfunnet som gjør at en føler seg enda bedre. Men det er riktig at noen slutter på et nivå som fortsatt er ganske psykt

Skrevet

Mange aspergere på forumet her da og de er håpløse tilfeller :P Men de fleste blir ganske mye friskere etter at de starter på medisiner. Og når en blir friskere etter medisinene får en kanskje bedre sosiale relasjoner og høyere status når en evt nå klarer å bidra til samfunnet som gjør at en føler seg enda bedre. Men det er riktig at noen slutter på et nivå som fortsatt er ganske psykt

Hvor mange aspergere er det? :P

Det er noe med å "smiske" for samfunnet, som gjør at man får klapp på skulderen eller klaps på rompa - da føler man seg jo bedre, og får mer lyst til å smiske mer.

Kanskje pasienter skulle fått en "behandler" av motsatt kjønn (eller samme om man er homofil), som gir en ris. Ukentlig, ta ordentlig hardt i...

Skrevet

Flere av de som blir friske forsvinner fra dol. Vi som sliter mer med tilbakefall vender oftere tilbake. Vi kan jo lure på om vi ville vært bedre eller verre uten behandling. Jeg har prøvd seponering av medisiner, men det gikk ikke bra. Så jeg er her ennå. 

Anonymkode: 82242...924

Skrevet

Hva slags "behandling" er det folk snakker om her? Har inntrykk det dreier seg om å få noen resepter og så kan du klare deg selv.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg er klin hakke frisk, og henger på dol. Det er i alle fall tvilsomme greier. 

Skrevet

Tror ikke det hjelper med medisiner på folk med Asperger, men hvis det har tilleggsdiagnoser som depresjon, angst, panikkangst, så kan det være nyttig med medisiner.

Skrevet

Det å streve psykisk er ikke som å få brukket en fot. Da gipses foten, du får litt smertestillende, du må humpe rundt på krykker i noen uker, du må trene opp foten litt og deretter er du frisk. I psykiatrien finnes det ikke hurtivirkende medisiner og ofte må flere medisiner prøves før (hvis?) man finner den riktig. , samtaletrapi tar tid. Diagnosebildet er mer komplekst enn en fot som er brukket. Mye ligger langt tilbake i livet og som har laget dype spor. Da sier det seg selv at det tar tid å reparere de dype sporene. Det psykiske påvirker hele mennesket; hverdagen, skole/arbeid, familieforhold, sosialt, materielt osv.

Jeg har strevd psykisk i mer enn halve ivet mitt, men det er først nå de siste 3 årene at det har begynt å bli lettere å være meg. Jeg tror vi bare må innse at å skulle forandre på noe som preger hele livet og har gjort det lenge, tar også lang tid å stabilisere. Det er lett å få tilbakefall. Da kan det være trygt å ha DOL som et sted hvor man kan bli hørt og akseptert for den man er slik man er.

Skrevet

Tror ikke det hjelper med medisiner på folk med Asperger, men hvis det har tilleggsdiagnoser som depresjon, angst, panikkangst, så kan det være nyttig med medisiner.

I følge NHD virker ikke AD spesielt bra da.

Skrevet

Hva slags "behandling" er det folk snakker om her? Har inntrykk det dreier seg om å få noen resepter og så kan du klare deg selv.

De fleste av de som har "blitt friske" hadde vel ikke et unormalt liv i utgangspunktet.

Anonymkode: 7ec1d...2c4

Skrevet

De fleste av de som har "blitt friske" hadde vel ikke et unormalt liv i utgangspunktet.

Anonymkode: 7ec1d...2c4

Kan du definere et "unormalt" liv?

Skrevet

I følge NHD virker ikke AD spesielt bra da.

Det var en gang en NHD som hadde ADHD og brukte AD fordi han ville bli kvitt ADD. Da sa MR. DR. muhammad at NHD heller burde prøve AP, fordi NHD har SPD.

Nei, men, altså, fra spøk, til revolver, vi kjeder oss vel? å syns det er "mojomt" å sitte å "trolle" foruma

Anonymkode: df9bd...8ae

Skrevet

Frøken Freak?

Skrevet

Hvordan lese gamle tråder?

Du blar deg bakover, eller søker. Du kan til og med søke på dato.

Skrevet

Det var en gang en NHD som hadde ADHD og brukte AD fordi han ville bli kvitt ADD. Da sa MR. DR. muhammad at NHD heller burde prøve AP, fordi NHD har SPD.

Nei, men, altså, fra spøk, til revolver, vi kjeder oss vel? å syns det er "mojomt" å sitte å "trolle" foruma

Nå 'tuller' du fælt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...