Gå til innhold

Zyprexa eller ei?

Anbefalte innlegg

Gjest Liten40
Skrevet

Hva skal man gjøre hvis man blir frisk av zyprexa, men feit? Hva er viktigst? Skal jeg tørre å prøve noe annet? La også på meg av seroquel.

Skrevet

Hva skal man gjøre hvis man blir frisk av zyprexa, men feit? Hva er viktigst? Skal jeg tørre å prøve noe annet? La også på meg av seroquel.

Legge om kostholdet og mosjonere jevnlig? Hos de aller fleste er det kalorioverskudd som fører til vektoppgang, ikke medisinen. 

Skrevet

Zyprexa og litium fører til 40 kg vektoppgang hos meg

så blir kun lamictal og Abilify fremover uansett om jeg skulle bli dårlig igjen 

har lagt om livsstilen kraftig for å gå ned de 40 kiloene og det klarer jeg ikke med zyprexa innabords 

Gjest Liten40
Skrevet

Zyprexa og litium fører til 40 kg vektoppgang hos meg

så blir kun lamictal og Abilify fremover uansett om jeg skulle bli dårlig igjen 

har lagt om livsstilen kraftig for å gå ned de 40 kiloene og det klarer jeg ikke med zyprexa innabords 

Men virker abilify ordentlig på psykoser? Og evt hvor raskt virker den? Jeg mosjonerer en del, men spiser for mye.

Skrevet

Men virker abilify ordentlig på psykoser? Og evt hvor raskt virker den? Jeg mosjonerer en del, men spiser for mye.

for meg virker det og ser mange på en gruppe på fb med psykoser bruker Abilify 

men har lest den liksom er svak

men personlig bruker jeg den for kaos i hodet ETTER psykose liksom senskade 

Skrevet

Jeg måtte bite i det sure eple og begynne med zyprexa igjen etter to uker uten. Solian funket heller ikke som monoterapi. Faen att det skal være så vanskelig. Ja zyprexa er best. Men det er ikke noe koselig å være bælfeit heller..... Men kanskje bedre enn å ha det psykisk vondt.....

Gjest Liten40
Skrevet

Jeg måtte bite i det sure eple og begynne med zyprexa igjen etter to uker uten. Solian funket heller ikke som monoterapi. Faen att det skal være så vanskelig. Ja zyprexa er best. Men det er ikke noe koselig å være bælfeit heller..... Men kanskje bedre enn å ha det psykisk vondt.....

Solian var grusomt for meg. Angst.

Og selv om alle som sier at den eneste kuren mot overvekt er lite mat og trim, så gjør zyprexa det vanskeligere. Det er jo vitenskapelig bevist. I tillegg har jeg problemer med rutiner og grenser. Så det er ikke lett. Nå skal jeg legges inn, håper jeg kan finne ut litt mer der inne. Men en teori jeg har er at hvis jeg holder ut og tar zyprexa over litt tid og blir stabil, da får jeg kanskje overskudd til å jobbe med vekta. Muligens.

Skrevet (endret)

Noen er så disiplinerte og holder ut og klarer seg med diett på zyprexa tross sultfølesen, og hørte om ei som etterhvert mistet den sultfølelsen på zyprexa til slutt. Men jeg blir bare gal etter mat på zyprexa, og faktisk spiste jeg lite på den da jeg var innlagt og gikk likevel opp 5 kg på dager.

Uten zyprexa har jeg uten prob lagt om livsstil og spiser bare sunt unntatt litt posesaus som min PT ikke liker.

Endret av mxxmas
Gjest Liten40
Skrevet

Ja, hvis det gir seg går det vel. Men det er ganske tungt å konstant gå på diett og ikke kunne lytte til kroppens signaler (sult).

Uff, jeg vet ikke.... Jeg vil bare være frisk nok til å være i livet til familie og venner. Uten å være flau over hvordan jeg ser ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Latuda KAN være et alternativ.

Gjest Liten40
Skrevet

Latuda KAN være et alternativ.

Er Latuda like "sterk" som zyprexa?  Det er mulig å gå tilbake til seroquel, men da har jeg brukt zyprexa i tillegg i dårlige perioder. Mulig Latuda er slik også, at jeg kan legge til zyprexa i kriser? Har du hatt pasienter som har brukt Latuda i lengre perioder?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Latuda er relativt nytt, og jeg har liten erfaring.

Jeg vet imidlertid at det er i situasjoner som den du beskriver at jeg ville anbefalt et forsøk.

Skrevet

Latuda er relativt nytt, og jeg har liten erfaring.

Jeg vet imidlertid at det er i situasjoner som den du beskriver at jeg ville anbefalt et forsøk.

Ville du gitt latuda til meg? Jeg har problemer med vekten, men får ikke latuda. Det var for nytt, er ikke det litt rart?

Gjest Liten40
Skrevet

Ville du gitt latuda til meg? Jeg har problemer med vekten, men får ikke latuda. Det var for nytt, er ikke det litt rart?

Det er litt rart å si at noe er for nytt. Noen må jo bruke det for å få erfaringer. Og første gang jeg fikk zyprexa var den veldig ny. Senere når jeg var innlagt fikk "alle" den. Og igjen enda senere fikk "alle" seroquel. 

Skrevet

Det er litt rart å si at noe er for nytt. Noen må jo bruke det for å få erfaringer. Og første gang jeg fikk zyprexa var den veldig ny. Senere når jeg var innlagt fikk "alle" den. Og igjen enda senere fikk "alle" seroquel. 

Ja det er rart, og den er jo utprøvd i USA. Han ville ikke kalle det forsøkskanin sa sykepleieren, men...Jeg ville virkelig prøvd latuda med tanke på vekten. Men nå har jeg jo spist som en gal etter røykekutt, må virkelig ta meg sammen. Får se om det hjelper. 

Gjest Liten40
Skrevet

Ja det er rart, og den er jo utprøvd i USA. Han ville ikke kalle det forsøkskanin sa sykepleieren, men...Jeg ville virkelig prøvd latuda med tanke på vekten. Men nå har jeg jo spist som en gal etter røykekutt, må virkelig ta meg sammen. Får se om det hjelper. 

Uansett Hurra for røykekutt! Selv om det ikke går så bra med maten. 

Skrevet

Uansett Hurra for røykekutt! Selv om det ikke går så bra med maten. 

Ja det er da noe. 

Skrevet

Når jeg leser på bivirkninger på Zyprexa står det både "vektøkning" og "økt appetitt". Hva er forskjellen? Jeg har ingen kompetanse, men jeg får meg ikke til å tro på de som sier at vektøkning på Zyprexa (og andre medisiner) kun skyldes mer kalorier inn og for lite energi ut. I Felleskatalogen står det under "stoffskiftet/ernæring" både overvekt og økt appetitt. Siden stoffskiftet er nevnt, sier det meg noe at Zyprexa gjør noe mer i kroppen enn kun å styre sultfølelsen. Den påvirker også stoffskiftet... Skummelt... Men en bra og effektiv medisin...

Jeg har gått på Zyprexa i 3 år og la ikke på meg et gram - heller motsatt. Jeg var selvsagt glad for det, for på 10 år med Seroquel hadde jeg lagt på meg.

Unødvendig å nevne kanskje, men Leponex skal jo være en bra psykosemedisin, men den har jo også noen stygge bivirkninger... F.eks. epilepsi, og når man må bruke medisiner for å behandle bivirkninger fra en annen medisin er det et tankekors.

Gjest Liten40
Skrevet

Når jeg leser på bivirkninger på Zyprexa står det både "vektøkning" og "økt appetitt". Hva er forskjellen? Jeg har ingen kompetanse, men jeg får meg ikke til å tro på de som sier at vektøkning på Zyprexa (og andre medisiner) kun skyldes mer kalorier inn og for lite energi ut. I Felleskatalogen står det under "stoffskiftet/ernæring" både overvekt og økt appetitt. Siden stoffskiftet er nevnt, sier det meg noe at Zyprexa gjør noe mer i kroppen enn kun å styre sultfølelsen. Den påvirker også stoffskiftet... Skummelt... Men en bra og effektiv medisin...

Jeg har gått på Zyprexa i 3 år og la ikke på meg et gram - heller motsatt. Jeg var selvsagt glad for det, for på 10 år med Seroquel hadde jeg lagt på meg.

Unødvendig å nevne kanskje, men Leponex skal jo være en bra psykosemedisin, men den har jo også noen stygge bivirkninger... F.eks. epilepsi, og når man må bruke medisiner for å behandle bivirkninger fra en annen medisin er det et tankekors.

Hvor mye zyprexa tar du? Og hvor mye seroquel gikk du på (depot?)? Jeg la jo på meg av seroquel også. Akkurat nå er det ganske greit med zyprexa, men skulle helst gått ned i vekt. Og da er det ikke så lett med slike bivirkninger. Jeg mistenker vel også at det ikke kun er kalorier alene. Har tidligere lest at zyprexa påvirker fettbalanse og blodsukker. Tror ikke jeg tør prøve leponex....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...