Gå til innhold

NHD: BPII fra Efexor og Seroquel til Lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har benyttet en rekke medisinkombinasjoner tidligere, med vekslende hell. Nå står jeg på 150 mg Efexor og 200 mg Seroquel og er mer stabil enn jeg kan huske å ha vært på ti år. Likevel er jeg ikke helt i mål: Kjenner at det skal lite til før jeg vipper litt opp eller trykkes litt ned. Sover imidlertid så godt på Seroquel at disse minisvingningene holdes på plass. Behandler mener det er Efexor som er problemet. Av bivirkninger plages jeg noe av forstoppelse, problemer med vannlating og anorgasme. I utgangspunktet er jeg derfor positiv til forslaget om å erstatte medisinkombinasjonen med Lamictal i monoterapi, til tross for tidligere uheldig erfaring (se spørsmål 3).

1. Høres det ut som en fornuftig løsning? Bør jeg eventuelt supplere med et AD? Finnes det alternative løsninger du vil anbefale?

2. Jeg har store søvnproblemer både i oppstemte og depressive faser (tankekjør). Gir Lamictal "nok" hjelp her?

3. Sist jeg benyttet Lamictal, fikk jeg problemer med å finne ord, glemte å skru av brytere, datt ut midt i samtaler og følte meg generelt dummere. Altså en slags kognitiv svikt. Lamictalen ble derfor seponert, men før jeg var kommet i stabil fase. Hvor sannsynlig er det at symptomene skyldtes medisinen - og hvor sannsynlig er det at de heller bør tilskrives grunnsykdommen? Hvis Lamictal: Er det sannsynlig at jeg vil oppleve de samme symptomene også denne gangen?

Tidligere medisiner: Cipralex 20 mg  (ingen effekt), Tolvon (noe effekt, men kraftig søvndyssende), Zyprexa og Truxal som behovsmedisin (zombie), Imovane som behovsmedisin (lys våken tre timer etter inntak).

Anonymkode: efe63...f70

Skrevet

Hei :) Ser du spør NHD men tenkte bare å dele erfaringen min med punkt 3) Jeg fikk også disse kognitive bivirkningene med Lamictal. Det var helt forferdelig: jeg klarte ikke å skrive på data, alle ordene stokket seg som om jeg ble plutselig helt dyslektisk, ble veldig glemsk- klarte ikke å holde informasjon i hodet i så mye som et par sekunder, fikk ordletingsvansker, surret og rotet fælt og følte meg generelt dum som et brød. Men det gikk faktisk nesten helt over etter hvert. Jeg fikk beskjed av legen å ta hele dosen på kvelden, fordi da ville serumkonsentrasjonen i følge han være lavere på dagtid. Nå fungerer jeg omtrent som jeg gjorde før jeg startet på medisinen. Er kanskje noe mer glemsk, men har utviklet strategier for dette (skriver ned alt jeg skal huske). Hadde forøvrig ganske store oppmerksomhetsprolemer fra før, noe som ikke er uvanlig ved affektive lidelser. Alle reagerer ulikt på medisiner, men for meg så bedret som sagt de kognitive vanskene seg etter hvert, og jeg tar høy dose Lamictal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg liker alltid å endre bare en ting av gangen. Da vet en også sikrere hva det skyldes om en blir bedre eller dårligere.

Derfor ville jeg byttet ut Efexor med Lamictal og holdt Seroquel konstant i første omgang.

Ja, tefloneffekten kan komme også denne gangen. Se forøvrig det nyttige svaret fra 331.

Skrevet

Jeg har fått en hel haug med ADD-symptomer og språkvansker pga Lamictal. Kjenner meg igjen i å føle seg generelt dummere. Vurderer sterkt å prøve å klare meg uten. Å surre slik som jeg gjør på jobb fører til at jeg kanskje må finne meg noe annet å gjøre. 

Bruker Wellbutrin ved siden av og ønsker å se om jeg klarer meg med den i monoterapi for min BP2. Hypomaniene mine er uansett svært uskyldige greier.

Skrevet

Det er fint mulig å bruke Wellbutrin og ha Seroquel som "Nødmedisin" som en setter inn i tillegg om en får hypomani og/eller søvnløshet.

Skrevet

Det er fint mulig å bruke Wellbutrin og ha Seroquel som "Nødmedisin" som en setter inn i tillegg om en får hypomani og/eller søvnløshet.

Da skal jeg faktisk vurdere å seponere Lamictal. Har allerede redusert dosen pga kognitive bivirkninger som plager vettet av meg. Får bare en toukers hypomani hvert annet år uansett. Gjør aldri noe galt heller.  

Bør man seponere over tid, eller kan man kutte tvert?

Skrevet

Tusen takk for svar, 331 og NHD! 

Anonymkode: efe63...f70

Skrevet

Bruk halv dose i to uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...