Gå til innhold

Hvor mye symptomer skal jeg tåle å ha før jeg oppsøker hjelp igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en depressiv episode hver høst/vinter de senere årene - kan nærmest stille klokka etter den. Gikk i behandling for endel tid tilbake, men så har jeg gått ubehandlet i flere år. Jeg oppsøkte omsider en klinikk i vår og fikk Lamictal som forebyggende behandling. Den har fungert veldig bra - fram til nå. Er mildt deprimert og har vært det i sånn ca 14 dager (verst om morgenen), men på langt nær så ille som jeg har hatt det tidligere.

Jeg har veldig høy terskel for å oppsøke hjelp, og tenker at det kanskje ikke er meningen at man skal medisinere bort alle følelser som er vanskelige i livet. Samtidig, når jeg først har fått medisiner så er det kanskje greit at medisineringen funker optimalt. Jeg står på venteliste hos en psykolog, slik at jeg kan få tatt tak i endel ting i livet mitt, men aner ikke hvor lang tid det vil ta før jeg får komme til time. Lurer på om jeg skal dra tilbake til psykiateren eller ikke.

Hva gjør dere andre?

Skrevet

En annen ting er at jeg også har tvangstanker (ikke handlinger) og uønskede bilder i hodet og der har jeg ikke oppnådd noen bedring. Opplever dette som plagsomt i hverdagen, men det hemmer ikke fungeringen min på noe vis.

Skrevet

Jeg har fått en depressiv episode hver høst/vinter de senere årene - kan nærmest stille klokka etter den. Gikk i behandling for endel tid tilbake, men så har jeg gått ubehandlet i flere år. Jeg oppsøkte omsider en klinikk i vår og fikk Lamictal som forebyggende behandling. Den har fungert veldig bra - fram til nå. Er mildt deprimert og har vært det i sånn ca 14 dager (verst om morgenen), men på langt nær så ille som jeg har hatt det tidligere.

Jeg har veldig høy terskel for å oppsøke hjelp, og tenker at det kanskje ikke er meningen at man skal medisinere bort alle følelser som er vanskelige i livet. Samtidig, når jeg først har fått medisiner så er det kanskje greit at medisineringen funker optimalt. Jeg står på venteliste hos en psykolog, slik at jeg kan få tatt tak i endel ting i livet mitt, men aner ikke hvor lang tid det vil ta før jeg får komme til time. Lurer på om jeg skal dra tilbake til psykiateren eller ikke.

Hva gjør dere andre?

Klarer meg selv, det er ikke noe "hjelp" å få bortsett fra piller.

Skrevet

Det kan jo være "serumverdien" som er forandret. Det er lett å sjekke med en blodprøve hos fastlegen.

Anonymkode: 8a62b...a34

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør kontakte psykiateren eller fastlegen allerede på mandag.

Skrevet

Det kan jo være "serumverdien" som er forandret. Det er lett å sjekke med en blodprøve hos fastlegen.

Anonymkode: 8a62b...a34

Takk for svar :) Har nettopp målt den hos fastlege men ikke fått vite resultatene enda.

Skrevet

Du bør kontakte psykiateren eller fastlegen allerede på mandag.

Takk for svar - veldig fint å få en fagpersons vurdering :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...