Gå til innhold

Medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge slitt med øresmerter, avbrutt søvn, angst og depresjon. Har prøvd effexor  37'5 mg i en uke før den ble trappet opp til 75 mg. Fikk da voldsomt ubehag i form av angst og veldig fjern i hodet i 5 timer. Skremmemde og seponerte umiddelbart. Prøvde så cipralex 5 mg i en uke  det gikk ok , økte på dag 8 til 10 mgog fikk voldsom indre skjelvinger. Seponerte så.  Har gått bra en stund men så økte angstsymptomer, klarer ikke å være alene etc.  Startet for 5 dager siden med 10 mg sarotex for øresmerter. Sover noen timer. Men har hatt nesten konstant hjertebank sidenoppstart Av sarotex så jeg tok ikke denne i går kveld. Har prøvd 15 mg sobril å sove på. Sover 3-4 timer og bråvåkner med hjertebank. Blir bare smådupping resten av natta. Det samme skjedde i natt da jeg tok 25 mg seroquel å sove på. Lite og avbrutt søvn...... Skal til fastlegen mandag. Jeg må nok ha antidepressiva, men er livredd bivirkninger..... Noe forslag til medisinering ? Mer rolig opptrapping av cipralex ?  Cymbalta?  Hva er best å sove på av seroquel eller sobril ? Jeg frykter for at jeg er så vanskelig å medisinere at jeg ikke blir frisk.

Anonymkode: 1c10e...777

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle SSRI/SNRI øker angst de 2-3 første uke av behandlingen før angsten avtar igjen. Denne angsten kan dempes med Sobril 10-15 mg x 3 i 2-3 uker samtidig med oppstart av SSRI/SNRI.

Üansett må en være beredt til å utholde noe ubehag dersom en skal ha håp om å bli bedre.

Skrevet

Hvis du får mye hjertebank ved oppstart med AD kan Pranolol betablokker (i mitt tilfelle brukte jeg like høy dose som NHD snakker om med Sobril) være et alternativ. Jeg brukte som sagt det i stedet for Sobril i oppstarten. Man blir mindre sløv av den og den er ikke vanedannende. 

Får du veldig hjertebank av Sarotex ville jeg vurdert et EKG hos fastlegen, forresten. Hjertebank er nesten alltid ufarlig, men akkurat sammen med Sarotex tror jeg man skal være litt obs på det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...