Gå til innhold

NHD: Schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymeAnonym
Skrevet

Jeg har en del spørsmål, på forhånd takk for eventuelle svar.

Det hele begynte med konsentrasjonsproblemer, og antidepressiva fra legen mot depresjon, som ikke fungerte (fluoxetin i laveste depresjonsdose). Jeg har etterhvert opplevd ulike antipsykotika sine bivirkninger på min kropp. Jeg har brukt risperdal i 1-2 mnd (som jeg stivnet av og ble nærmest kataton av), seroquel 500-600 mg (3 mnd) (som gav meg sterk rastløshet, utmattelse, lavt blodtrykk, undervekt, alvorlig forstoppelse) og til slutt Abilify. (Abilify har jeg gått på i perioder på åtte måneder, seks måneder og tre måneder), som jeg har blitt overvektig på mens jeg har brukt dem, hele kroppen kribler, jeg får søvnproblemer og mangel på selvkontroll. Jeg kan også nevne feilbehandling hos psykolog over flere år (det vil si jeg gikk til henne, men det har gått opp for meg at dette kun var støttesamtaler og ikke behandling for det som ble satt opp på behandlingsplanen. Da jeg tok opp at jeg mente at vi ikke hadde jobbet med det som faktisk var problemet mitt (mangel på selvtillitt og angst) avsluttet hun behandlingen.

Jeg begynner å bli alvorlig lei. Jeg føler meg plaget, men jeg har fått en alvorlig diagnose (udifferensiert schizofreni) som jeg ikke føler stemmer. (satt uten spørreskjema, satt uten vrangforestillinger – det siste har jeg spurt psykiater om). Jeg sier at jeg ikke er spesielt syk, fordi jeg har hatt oppegående vennskap hele denne tiden, og i perioder fungert i jobb. Mine relasjoner til andre er stabile, selvskader ikke, og ikke opplevd store traumer, så regner med at personlighetsforstyrrelse er utelukket.

1. Hvordan får jeg tak i en god second opinion, vil second opinion også finne ut hva som faktisk feiler meg?

2. Hvilke andre tilstander kan forveksles med schizofreni? Hvordan er det mulig å få en slik diagnose uten (hvis den ikke) stemmer? Hva kan jeg selv ha gjort her?

3. Kan feilmedisinering av unge friske personer, forårsake kognitive problemer?

4. Nevropsykiatrisk test viser oppmerksomhets og konsentrasjonssvikt, ikke typisk for schizofreni, men tilstede innenfor både ADHD og bipolar- kan svikten også skyldes antipsykotika?

5. Er tankekjør, uvirkelighetsfølelse og det at jeg hører tankene mine som andres stemmer i perioder, nok for å opprettholde psykoseperspektivet på meg? Tankekjøret vil jeg si er det som føles som et problem her.

6. Noen råd til å finne ut av mitt problem?

Hilsen ung person 27 år

motorPrøysen
Skrevet

Du har rett til second opinion hos en spesialist. Det er fastlegen som henviser deg. Antipsykotika kan i noen grad påvirke kognitive evner. Av symptomene du lister opp er det som peker mest mot psykose at du hører egne tanker som andres stemmer, men det alene "beviser" ikke psykose.

Jeg håper du i samarbeid med fastlegen kan finne en psykiater eller psykologspesialist du kan samarbeide godt med, uansett om du har en schizofrenidiagnose eller ikke. Det viktige er at dere er enige om hva som er de sentrale problemene dine og hvordan dere best kan jobbe med dem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Se der var mP tilbake med sine gode svar :-)  Jeg vil bare legge til at effekter av medisiner i lang tid ETTER at en har sluttet med dem er utelukket/evt ekstremt sjelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...